پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- در حالی اصلاح‌طلبان از عدم انتشار انتقادهای رئیس دولت یازدهم توسط دفترش نگران شده‌اند که اخبار حکایت از حمله به یاران روحانی و روحانی زدایی می‌دهد. اصلاح‌طلبان تمایل ندارند با اعتدالیون در یک مسند بایستند و همین امر نشان‌دهنده جدی‌تر شدن سهم اصلاح‌طلبان در دولت دوازدهم است. اگر در دولت یازدهم وزارت‌های اقتصادی در تصاحب اصلاحاتی‌ها بود، در دولت دوازدهم باید شاهد حضور فراگیر اصلاح‌طلبان در مسند سیاسی دولت باشیم. 

اصلاح‌طلبان از طرفی می‌دانند معاون اولی و وزارت کشور بخش عمده‌ای از قدرت را در کشور تقسیم می‌کنند و برای همین تمایلی ندارند تا این دو کرسی در اختیار یاران روحانی قرار گیرد. حمله به نهاوندیان، نقد جدی گروه رسانه‌ای دولت، انتقادهای صریح علیه حسام‌الدین آشنا پس از توییت با موضوع فتنه بخش‌های کوچکی از تقابل اصلاح‌طلبان با یاران روحانی است. از طرفی اصلاح‌طلبان می‌دانند تنها فرصت برگشت به قدرت به‌صورت مستقل در چهار سال جاری است. سرمایه اجتماعی به اصلاح‌طلبان چه در مجلس، چه در شورای شهر و چه در دولت اعتماد کرده و درصورتی‌که نتوانند اصلاح‌طلبان یکدست اقدام کنند، نتیجه انتخابات 84، سرنوشت انتخابات 1400 است. 

در کنار همه این‌ها چند نکته را نباید فراموش کنیم. اصلاح‌طلبان با پدیده‌ای مواجه‌اند که دیگر دولت برایشان نه رحم اجاره‌ای است نه می‌تواند به‌صورت مستقل قدرتی برابر با اصلاح‌طلبان داشته باشد. از یک‌سو اعتدالیون نشان دادند می‌توانند در دو دوره پیروز باشند و از سوی دیگر هنوز سرمایه اجتماعی مستقلی برای خودشان دست‌وپا نکرده‌اند. اعتدالیون و اصلاحات در یک دسته افراد را جذب کرده‌اند که بعضاً به خاطر نه به‌طرف مقابل به آنان رأی داده است. سطح نارضایتی‌ها در این بدنه فراگیر شده و کنش اشتباه می‌تواند همه را دچار آسیب کند.

 از سوی دیگر اصلاح‌طلبان با موضوعی به نام راضی کردن جریان تندروی خود مواجه‌اند. صحبت‌های روزهای پایانی مناظرات انتخاباتی، فضا را ملتهب کرد. این بدان معنا است که اصلاح‌طلبان تندرو به خاطر رأی ای که به روحانی دادند، انتظار سیاسی خواهند داشت. روزنامه آفتاب یزد با تیتر «سانسور رئیس دولت در دولت» حمله خود را برای باز کردن این فضا پیش‌قراول شد اما می‌داند تندروی در حمله به یاران روحانی می‌تواند فرایند عبور از خاتمی را این بار با نام عبور از روحانی زده کند. برای همین در صفحه اول خود مصاحبه‌ای را با مصطفی معین منتشر کرد و از تیتر «حسن روحانی در کنار اختیاراتش معذوریتی هم دارد» آب پاکی را بر روی دستان جریان تندروی اصلاحات ریخت. 

به‌واقع جریان تندروی اصلاحات باید متوجه شود الآن وقت حمله به روحانی و تحقق وعده‌های انتخاباتی‌اش نیست. همچنین آرمان نیز برای تصاحب بدنه اعتدالی روحانی و جذب آنان در سازمان رأی اصلاحات و حفظ و انسجام‌بخشی به این سازمان برای 1400 با مصاحبه ابطحی نشان داد «تمایل جدی دارد تا روحانی را اصلاح‌طلب و نه یک چهره اعتدال‌گرا معرفی کند». البته اعتدال را هم بخشی از گفتمان اصلاحات مصادره کنند و در یک جمله روحانی را زیر بیرق رئیس دولت اصلاحات مدیریت کنند. بزرگ‌ترین مشکل هم در این مسیر همراهان رئیس دولت و یاران روحانی هستند. برای همین در چند روز آینده بایستی منتظر حملات بیشتر علیه اطرافیان روحانی در دولت یازدهم باشیم.