سیدعلی خرم ، در پاسخ به سوالی در رابطه با اولویت‌های دولت دوازدهم در عرصه سیاست خارجی گفت: اولویت‌های دولت دوازدهم در عرصه دیپلماتیک نسبت به  دولت یازدهم متفاوت است چون زمان شکل‌گیری هر دو دولت با یکدیگر فرق می‌کند. 

اولویت دولت دوازدهم شکستن صف دشمنان علیه ایران است

او ادامه داد: مهم‌ترین مسئله دولت یازدهم رفع تحریم‌ها و دستیابی به توافق هسته‌ای بود در حالی که مهمترین اولویت دولت دوازدهم در شرایط کنونی باید حفظ تعادل و جایگاه ایران در نظام بین‌الملل و شکستن اجماع و صف دشمنان علیه ایران باشد. همچنین باید متوجه باشیم که در دولت یازدهم، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا بود اما هم‌اینک دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا است که از بیان دشمنی نسبت به ایران ابایی ندارد. 

طرف‌های مقابل ایران باید از داخل یک صدای واحد را بشنود

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه دولت دوازدهم باید بتواند ائتلاف‌های ضدایرانی را ناکارآمد و بی‌مصرف سازد، اظهار داشت: ناکارآمد ساختن صف دشمنان و ائتلا‌ف‌ها نیازمند هماهنگی و همراهی‌های داخلی است. به عبارتی، طرف مقابل ایران در عرصه روابط بین‌الملل باید از داخل یک صدای واحد را بشنود نه آنکه ما نسبت به موضوعات در داخل دارای اختلافات شدید باشیم. 

دیپلماسی اهرم‌ بهتری برای ناکارامدسازی ائتلاف‌های ضدایرانی است

خرم افزود: ما باید متوجه باشیم که ناکام ساختن دشمنان در اجرای برنامه‌هایشان فقط نیازمند قدرت سخت نیست بلکه قدرت نرم و دیپلماسی اهرم‌های بهتری در این رابطه است. 

فرانسه و آلمان به ترامپ دیدگاه مثبتی ندارند

او در پاسخ به این سوال که برای ناکارآمدسازی ائتلاف‌های ضدایرانی تا چه اندازه ایران باید روابطش را با اتحادیه اروپا تقویت کند؟ تصریح کرد: هم اینک امانوئل مکرون در فرانسه به ریاست جمهوری رسیده است که نسبت به ترامپ دیدگاه مثبتی ندارد. همچنین آلمانی‌ها هم با هیات حاکمه کنونی آمریکا دارای اختلافات زیادی هستند. همین مساله می‌تواند به ایران کمک کند.

توسعه روابط ایران و اتحادیه اروپا قدرت دیپلماسی‌مان را افزایش دهد

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو با بیان اینکه تقویت و توسعه روابط تهران و بروکسل می‌تواند قدرت دیپلماسی ما را افزایش دهد، خاطرنشان کرد: در صورتی که ایران بتواند روابط متعادل و گسترده‌ای با قدرت‌هایی همچون اتحادیه اروپا، چین و روسیه برقرار کند آن گاه می‌توانیم راحت‌تر در مقابل دشمنی‌های آمریکا و کارشکنی‌های قدرت‌های منطقه‌ای همچون عربستان و ترکیه عمل کنیم.

اتحادیه اروپا می‌تواند شریک خوبی برای ایران باشد

خرم اضافه کرد: البته ما باید متوجه باشیم که توسعه روابط با بازیگری همچون اتحادیه اروپا نیازمند یک اجماع داخلی است. اتحادیه اروپا نیز پیش از این نشان داده است که می‌تواند شریک خوبی برای ایران باشد.

پیروزی آقای روحانی در افزایش سرمایه‌گذاری خارجی موثر است

او در پاسخ به این سوال که انتخاب مجدد حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران تا چه اندازه می‌تواند موجب افزایش سرمایه‌گذاری اروپایی‌ها در داخل شود؟ ابراز داشت: بی‌تردید پیروزی آقای روحانی در این مساله اثر مهم و زیادی خواهد داشت اما افزایش این کار تنها مختص به این مساله نیست. افزایش سرمایه‌گذاران برای انجام سرمایه‌گذاری باید احساس امنیت کنند و این احساس امنیت را هم باید ایران به آنها انتقال دهد.

توسعه روابط با دنیا افزایش سرمایه‌گذاری در ایران را به دنبال دارد

این کارشناس روابط بین الملل یادآور شد: به هر اندازه که ایران بتواند روابطش را با جامعه بین‌المللی افزایش دهد و از سویی میزان خصومت‌ها علیه تهران را کاهش داده و در صف دشمنان شکاف ایجاد کند، آنگاه میزان سرمایه‌گذاری خارجی هم در کشور افزایش پیدا می‌کند.