پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: سفر ترامپ به عربستان بیشتر اقدامی برای به‌دست آوردن منافع اقتصادی و مالی برای جبران کسری‌ها و مشکلاتی است که در اقتصاد آمریکا بروز کرده است.

صباح زنگنه کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: بعید است انتخاب عربستان به‌عنوان نخستین مقصد سفرهای خارجی ترامپ تغییر اساسی در روش‌ها و اهداف کلی آمریکا به‌وجود آورد. 

وی افزود: ترامپ تلاش دارد تا به وسیله توافق‌های تجاری با عربستان وعده‌هایی که برای ایجاد شغل در زمان انتخابات داده است را برآورده کند.

وی اضافه کرد: ما این وضعیت را در برخورد ترامپ با 3 کشور دارای اقتصاد قدرتمند ازجمله ژاپن، آلمان و عربستان مشاهده می‌کنیم. عربستان دارای درآمد بالا که از فروش بی‌حساب و کتاب نفت است و آمریکایی‌ها از اضافه درآمدهای ریاض از روش‌های مختلف استفاده می‌کنند. یکی از طریق بستن قراردادهای فروش تسلیحات نظامی و دیگری اعمال قانون جاستاست که همچنان پابرجاست و متوقف نخواهد شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه درخصوص اظهارات ترامپ علیه ایران گفت: از زمان انقلاب، عربستان هیچگاه از اقدامات علیه ایران دست برنداشته است. به یاد داریم و در نشریات آن زمان هم اسنادش موجود است که عربستان مخالف انقلاب اسلامی علیه رژیم شاه بود.

صباح زنگنه افزود: چون عربستان رژیم شاه را یکی از ستون‌های منطقه می‌دانست که به همراه ریاض هر دو وابسته به آمریکا هستند و از لحاظ سیستم حکومتی هم پادشاهی است. از این دو منظر عربستان رژیم شاه را به هر حکومت مردمی در ایران یا هر جای دیگر ترجیح می‌داد.

وی اضافه کرد: به همین‌خاطر به صراحت اعلام می‌کردند که با انقلاب مخالف هستند و از رژیم شاه حمایت می‌کنند. بعد از پیروزی انقلاب هم به‌صورت مرتب و مداوم عربستان با مخالفان جمهوری اسلامی از شاپور بختیار گرفته تا گروهک‌ها و منافقین در تماس بوده‌اند و از سوی دیگر هم صدام را برای حمله به ایران تشویق کردند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه اقدام‌های عربستان علیه ایران هرگز متوقف نشده است گفت: استفاده عربستان از آمریکا علیه ایران هم همواره وجود داشته است. 

صباح زنگنه افزود: اکنون یک چهره دیگری از اقدام‌های سیاسی عربستان در حال رو شدن است و آن هم فراهم کردن زمینه علنی شدن روابط این کشور با اسرائیل است که با مدیریت آمریکا صورت می‌گیرد. 

وی اضافه کرد: این صفحه جدیدی است که در حال مشخص شدن است و از کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و دیگر کشورها هم تنها به‌عنوان زینت‌المجالس این قضیه استفاده شده است.