روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» امروز یکشنبه از دومین روز سرگردانی مسافران خطوط هوایی «بریتیش ایرویز» در سراسر جهان به دلیل لغو و تاخیر در پروازهای این خطوط هوایی به دلیل نقض فنی در سیستم فناوری اطلاعات آن در شلوغ ترین آخر هفته مسافرتی در سال انگلیس خبر داد. 

تقریبا یک سوم تمام پروازهای بریتیش ایرویز از «هیترو» که شلوغ ترین فرودگاه انگلیس محسوب می شود، تا بعد از ظهر امروز یکشنبه لغو شده است و از طرف دیگر پروازهای داخلی از مقاصدی مانند نیویورک و آستین و تگزاس نیز کنسل شده اند که این امر منجر به سرگردانی مسافران شده است.

کارشناسان حمل و نقل هوایی انگلیس پیش بینی کرده اند که اختلال در سیستم فناوری اطلاعاتی فریتیش ایرویز احتمالا یک هفته طول می کشد. 

این اختلال، یکی از بدترین  موارد نقض های فناوری اطلاعات در یک خط هوایی جهانی به حساب می آید. سال گذشته بعد از وقوع نقض اطلاعاتی مشابه برای خطوط هوایی «دلتا»، 2 هزار و 300 پرواز کنسل شدند و تاخیر پروازها 3 روز ادامه داشت.

مسافران فرودگاه هیترو در پی این نقض اطلاعاتی مجبور شده اند که 90 دقیقه خارج از ساختمان های ترمینال فرودگاه پیش از انجام پروازهایشان منتظر بمانند.

روزنامه «دیلی میل» در پوشش این خبر نوشت که «الکس کروز» رئیس اسپانیایی بریتیش ایرویز مقصر ایجاد بحران های کامپیوتری شده است زیرا او صدها فرصت شغلی در حوزه فناوری اطلاعات این خطوط هوایی را به هندی ها واگذار کرده است.

کروز به جایگزین کردن متخصصان فوق حرفه ای حوزه فناوری اطلاعات در انگلیس با کارگران خارجی کم هزینه متهم شده است.

کارشناسان بر این باورند که نقض در سامانه فناوری اطلاعات بریتیش ایرویز به معنای خسارتی 150 میلیون پوندی است.