فخرالدین دانش آشتیانی پس از پایان جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که عصر امروز برای بررسی محتوای سند 2030 برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: موضوع بحث جلسه کمیسیون چارچوب اقدام 2030 و ابهامات موجود در این باره بود.

وی افزود: بحث هایی که بنده مطرح کردم این بود که این چارچوب اقدام را هیچ یک از مسئولان جمهوری اسلامی ایران امضا نکرده است و تعهد آور نیست.

دانش آشتیانی ادامه داد: این سند تنها یک بیانیه است و برای ما اصل، سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش است و باید گفت بسیاری از مواردی که در چارچوب اقدام 2030 آمده است، به صورت کامل تر در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش وجود دارد.

وی با بیان اینکه ما متعهد به اجرای سند تحول هستیم اظهار داشت: به دلیل مسائل و ارتباطات بین المللی، مواردی را که برای ما ایجاد مشکل نکند در جوامع بین المللی انجام می دهیم اما این حضور ما مبنای آن نمی شود که مبانی اخلاقی و ارزشی ما زیر سوال برود، بلکه این موضوع نشان دهنده آن است که شاخص های آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران، شاخص هایی قابل توجه و قابل رقابت با سایر کشورهاست.

دانش آشتیانی اضافه کرد: اما اینگونه نخواهد بود که ما این بیانیه و یا اسنادی از این قبیل را محور اقدامات خود قرار دهیم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه در خصوص مغایرت برخی از بندهای سند 2030 با سند تحول گفت: متاسفانه در رسانه ها مواردی مطرح شده است که حتی در اصل سند هم وجود ندارد لذا جمهوری اسلامی ایران برای اینکه هیچ شائبه ای در این باره به وجود نیاید برای خود در این زمینه حق تحفظ گرفته است.

وی ادامه داد: با اینکه این بیانیه الزام آور و تعهدآور نیست اما وزیر وقت آموزش و پرورش حق تحفظ گرفته، یعنی هر یک از توصیه هایی که در چارچوب اقدام این سند است در صورت مغایرت با باورهای دینی ما الزام آور نیست و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مبنای ما بحثی است که رهبر معظم انقلاب مطرح کرده اند و محور و اصل کارما سند تحول است.

دانش آشتیانی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص انتقادات نمایندگان از تاخیر در اجرای سند تحول گفت: بسیاری از مواردی که در سند تحول وجود دارد طراحی و اقدامش را انجام داده ایم اما سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت سندی نیست که بین یک تا دو سال به نتیجه برسد و باید کارشناسی شود.

وی ادامه داد: یکی از مسائل مهم این سند آن است که محتوای کتب درسی باید با سند تحول منطبق باشد و در این زمینه محتوا در 11 پایه درسی تغییر کرده و این یکی از اقدامات مهمی است که در راستای سند تحول انجام گرفته است.