پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- در 4 هفته تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری، کاندیداها هر یک وعده‌ها و برنامه‌های خود را برای اداره کشور ارائه کردند، در این میان آقای قالیباف برنامه‌ای مدون با نام برنامه «دولت مردم» را منتشر کرد؛ برنامه‌هایی که همواره از سوی دولت و حامیان آقای روحانی مورد هجمه قرار می‌گرفت، اما بلافاصله از روی آن کپی و نامی جدید به نام برنامه دولت رونمایی می‌شد!

 وقتی قالیباف وعده داد که ۵ میلیون شغل ایجاد می‌کنم، دولتی ها دو هفته تمام این وعده را پوپولیستی و دروغ خواند اما بعد آن را تأیید کرده و آقای روحانی این وعده را تکرار کرد.

در روز دوشنبه 18 اردیبهشت ماه بود که رییس جمهور تاکید کرد:« سالی ۹۵۵هزار شغل ایجاد می‌کند» یک روز پس از او، وزیر کار مدعی شد که دولت مطابق برنامه سالی ۹۷۰ هزار شغل ایجاد خواهد کرد!

بعد از آن نوبت به کپی برداری از سامانه کارانه قالیباف رسید. بعد از آنکه سامانه کارانه قالیباف با شکایت ستاد انتخاباتی روحانی فیلتر شد؛ دولت یازدهم از سامانه کاریابی خود رونمایی کرد!

نکته جالب ماجرا اینجاست که پیش از این آقای علی طیب نیا  وزیر اقتصاد دولت روحانی در واکنش به این طرح قالیباف گفته بود: «پرداخت یارانه‌ها و کارانه‌ها، نتیجه‌ای جز گسترش فقر و نابرابری نخواهد داشت. برای این کار یا باید درآمد نفتی ایران سه برابر، یا پرداخت مالیات سه برابر، یا قیمت انرژی 6 برابر یا اسکناس بدون پشتوانه چاپ شود.»

این تناقض در رفتار و گفتار دولت در سخنان آقای نوبخت بیشتر نمایان می‌شود، سخنگوی دولت یازدهم در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره ایجاد سامانه کارورزی و پرداخت کارانه گفت:« طرح قالیباف کپی مصوبه شورای عالی اشتغال است!»

برنامه‌ای برای تغییر وزارت خارجه

در روزهای منتهی به رأی گیری بود که آقای قالیباف از تشکیل «وزارت خارجه و تجارت بین الملل» در دولت مردم خبر داد و گفت: «باید دیپلماسی در خدمت اقتصاد کشور باشد و این مهم نیاز به تغییر ساختار وزارت خارجه دارد؛ از این رو طرح تشکیل وزارت خارجه و گسترش تجارت بین الملل از اولویت‌های دولت من در صورت پیروزی است.» به گفته قالیباف ساختار وزارت خارجه در ایران به‌گونه ای طراحی شده که فقط پاسخگوی نیازهای سیاسی و امنیت ملی بوده و این ساختار اجازه نمی‌دهد که دغدغه اصلی امروز ما که رونق اقتصاد است را پیگیری کند.

قالیباف از انتخابات کناره گیری کرد  و حال حسن روحانی رییس جمهور منتخب مردم برای دولت دوازدهم است، اما روند تقلب از وعده‌های انتخاباتی نامزدها از سوی دولت همچنان ادامه دارد، ایجاد ساختار اقتصادی در وزارت خارجه یکی از طرح‌های محمدباقر قالیباف بود و در حال حاضر، دولت به فکر اجرای آن افتاده است.

بر اساس خبری که روز گذشته منتشر شد، در جلساتی که اعضای کمیسیون امنیت ملی با کارشناسان و مسوولان وزارت‌ امور خارجه داشتند، به این نتیجه رسیدند که ساختار دستگاه دیپلماسی براساس آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران نیاز به تغییراتی دارد.

به نظر می‌رسد ساختار وزارت‌ امور خارجه قدیمی و پاسخگوی‌ نیازهای کشور نیست، فلذا با کارهای کارشناسی‌ای که انجام گرفت، مقرر شده است، 2 میز اقتصادی در وزارت‌ امور خارجه و یک میز اقتصادی در تمامی سفارتخانه‌های ایران در سایر کشورها تشکیل شود.

اعترافی صریح

پس از سه برابر شدن یارانه اقشار ضعیف، طرح کارانه، ایجاد سالانه یک میلیون شغل، این چهارمین طرح اقتصادی قالیباف است، که توسط روحانی به جریان افتاده است. به نظر می‌رسد دولت یازدهم به دلیل بی‌برنامگی و کارنامه‌ای خالی از عملکرد، بعد از بدست آوردن اعتماد مجدد مردم دچار چالش شده  و در حال تقلب از روی دست رقباست، کپی کاری‌های روحانی از برنامه‌های قالیباف درواقع اعتراف به بی برنامگی و ضعف دولت یازدهم از یک‌سو  و کارآمدی برنامه «دولت مردم» از سویی دیگر است.