پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- استاد و عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: علت عدم خروج احتمالی آمریکا از برجام این است که جمهوری اسلامی ایران را مجبور کنند به‌رغم بازگشتن تمام تحریم‌ها، برنامه هسته‌ای‌اش نیز طبق برجام تعطیل باشد.

دکتر سیدمحمد مرندی استاد و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: در حال حاضر و مطابق فرآیند و عملکردی که آمریکا در پیش گرفته است، برجام تقریبا معنی خود را از دست می‌دهد و به میزانی که این فرآیند ادامه یابد، برجام بی‌معنی‌تر می‌شود.

وی افزود: در صورت ادامه آن عملا تنها چیزی که در برجام باقی می‌ماند، تحریم ایران با توقف بخش‌های کلیدی از برنامه هسته‌ای کشورمان است. 

وی اضافه کرد: در این زمینه معتقدم آمریکایی‌ها حس می‌کنند جمهوری اسلامی ایران به تحریم‌ها عکس‌العملی نشان نمی‌دهد و به این ترتیب آنها به افزایش تحریم‌ها اقدام می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به تناقض در موضع گیری مقامات آمریکایی گفت: در این سال‌ها آمریکایی‌ها غیر از این عمل نکردند و نباید انتظار دیگری از آنها داشت، این نوع تناقض‌ها را در موارد دیگری نیز دارند. 

مرندی افزود: به عنوان مثال، با وجود اذعان آژانس به عدم انحراف در فعالیت هسته‌ای ایران، آمریکا ادعای خود را تکرار کرد. همچنین به‌رغم این‌که متحدان منطقه‌ای آمریکا عامل شکل‌گیری افراط‌گرایی هستند، اما جمهوری اسلامی ایران که خود علیه همین گروه‌ها مبارزه می‌کند، مقصر شناخته می‌شود. 

وی اضافه کرد: به این رفتار آمریکاعادت کرده‌ایم، بنابراین نباید تعجب کنیم و انتظاری از آنها داشته باشیم. باید به آمریکا تفهیم کنیم، کشوری ضعیف نیستیم که در مقابل چنین مواضعی عقب‌نشینی کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان ساخت: ترساندن مردم و اظهار ضعف در برابر زیاده‌خواهی آمریکا صرفا موجب گستاخ‌تر شدن آنها می‌شود که هزینه بلندمدت آن بیشتر خواهد بود.