پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- امیر حمزه نژاد- فضای احساسی و هیجانی انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم تا جایی بود که به قول کارشناسان سیاسی برخی کاندیداها طوری صحبت کردند که اگر یکی از ضدانقلابیون به ایران بیاید با همین لحن و ادبیات صحبت خواهد کرد. اما در همه جای دنیا رسم است که بعد از انتخابات لااقل فرد پیروز سعی میکند که خود را نماینده همه جناحهای سیاسی و نه فقط اکثریتی که به وی اعتماد کرده اند نشان دهد تا پس از فضای رقابتی یک فضای وحدت گونه ای شکل بگیرد تا بتوان همه ظرفیتهای مختلف را برای پیشرفت کشور به کار گرفت. کسانی که در حوزه امنیتی کار کرده و شناختی از منافع ملی دارند نیز بیشتر به این مسئله واقف هستند که نبایستی بیشتر از این به دوقطبی احساسی که درانتخابات شکل گرفته دامن زد و حتی بایستی زمینه حضور اقلیت در ساختار قدرت را نیز به وجود آورد تا سوپاپ اطمینانی برای رسیدن به جامعه مطلوب باشد.

حسن روحانی از جمله روسای جمهوری است که انتقادات زیادی به وی در دوره اول ریاست جمهوری اش شکل گرفت. اما رویکرد و ادبیات وی در خصوص این انتقادات عدم پاسخگویی بود تا جایی که منتقدان براین عقیده بودند که وی رئیس جمهوری است که ژست نامزدهای انتخاباتی را می گیرد. این امر در کنار حمله شدید وی به منتقدان سبب ایجاد فضای ملتهبی در دور اول ریاست جمهوری حسن روحانی شد که فضای نقد و انتقاد را با چالش زیادی روبه رو کرد.

در اولین کنفرانس خبری حسن روحانی بعد از انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری نیز فضایی شکل گرفت که بسیار قالب تامل است. روحانی با اینکه یکی ازافرادی است که سالها در حوزها منیتی و خصوصا دبیر شورای عالی امنیت ملی مشغول به کار بوده است به جای اینکه در صدد آرام کردن فضای انتخابات و گرفتن هیجانات از صحنه سیاسی کشور باشد دست به کار عجیبی زد و بیشتر بر آتش شعله ور شده رقابت های انتخاباتی هیزم ریخت. وی که در کنایه آمیز صحبت کردن شهرت دارد سرمست از پیروزی که به دست آورده است در مقابل رقبا بیان داشت: «من ازهمه تفکرات میخواهم که نشاط را در کشور که نهادینه کنیم. والله بالله انقلاب با نشاط و شادی مخالف نیست. بیایید همینطوری که درا ین هفته آخر با مردم رفتار کردیم در سالهای آینده هم رفتار کنیم.»

وی افزود: در این انتخابات مردم در تراز بالاترین دموکراسی های جهان حضور پیدا کردند. مردمی که دارای مشکلات اقتصادی هستند. مردمی که در روستاها با مشکلات زندگی می کنند اما به پول نه گفتند. مردم به خوبی اعلام کرده اند، ما میفهمیم آب شور عطش را کم نمی کند. 

روحانی ادامه داد: مردم به فکر اقتصاد هستند و به درآمد ملی 2.5 برابری تخیلی نه گفتند. نه مردم به فریبکاران بهترین بخش این انتخابات بود.»

اینکه فردی در سطح روحانی به رقبای خود لقب فریبکار بدهند نه از لحاظ اخلاقی و نه از لحاظ سیاسی قابل قبول است و نه اینکه منش و بزرگوار فردی که پیروز انتخابات شده است را ثابت میکند. در ادامه نیز روحانی رقبای خود را به دروغگویی متهم ساخت و گفت: آنان کوشیدند که سند 2030 را که ریشه اش مربوط به سال 1990 می شود بگویند که علیه دین مردم است. سندی که نه ما بلکه هیچ کشوری آن را امضاء نکرده است. سندی که دولت یازدهم به صراحت نوشته با دین، فرهنگ و اخلاق ما سازگار نیست و کان لم یکن تلقی شده است. وی تصریح کرد: مردم به دین و فرهنگ خود بسیار حساس هستند و دروغگوها کاری از پیش نخواهند برد.

در گرماگرم رقابت انتخاباتی و ماراتن داغ کاندیداها در مناظره ها حسن روحانی لحن سخنان خود را علیه نیروهای نظامی مانند سال 92 شدید کرد. روحانی با پرستیژ وکیل مدافع بودن برای اینکه به خود وجهه دهد سعی در تخریب نیروهای نظامی کشورمان کرد که وظیفه امن کردن کشور را برعهده دارند. این یکی از نکات جالب توجه فردی است که خود در حوزه امنیتی فعالیت می کرده است و نکات حساس این موضوع را به خوبی می داند. بدتر اینکه فردی امنیتی سعی می کند که برای منافع شخصی و جریانی خود منافع ملی را زیر سئوال ببرد. در همین حال حسن روحانی با اینکه سعی داشت درنشست خبری خود که با حضور خبرنگاران بین المللی برگزار می شد از سخنان تند زمان انتخاباتش کمی عقب نشینی کند اما بازهم به همین مسئله راضی نشد و بیان داشت: «مردم به نیروهای مسلح از عمق جان عشق می ورزند. مردم ما به قوای دیگر و رسانه ها علاقه مند هستند، اما نمیپذیرند که یک نهاد ملی با معنایی فراملی به نهادی فروملی و جناحی تبدیل شود. مردم در این انتخابات گفتند ما احترام نهادهای خودمان را حفظ خواهیم کرد.»