منابع خبری می‌گویند «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) قرار است به ائتلاف ادعایی آمریکا علیه داعش ملحق شود. 

چهار دیپلمات اروپایی روز چهارشنبه به خبرگزاری رویترز گفتند فرانسه و آلمان طی دیداری با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در روز پنجشنبه با طرح واشنگتن برای ایفای نقش ناتو در مبارزه با گروه تروریستی داعش موافقت خواهند کرد.

دیپلمات‌های مورد استناد رویترز، علی‌رغم این تأکید کرده‌اند که این اقدام صرفاً ماهیت نمادین دارد.

مطابق این گزارش، تصمیم درباره ورود ناتو به ائتلاف ضد داعش بعد از چندین هفته فشار بر فرانسه و آلمان صورت می‌پذیرد. این دو کشور به دلیل احتمال وقوع درگیری احتمالی بین ناتو و روسیه در سوریه و همچنین منزوی شدن احتمالی کشورهای عربی که ناتو را ائتلافی با رویکرد غرابگرایانه می‌بینند، جانب احتیاط را برای این تصمیم‌گیری در نظر داشتند.

یک دیپلمات ارشد گفت: «ناتو به عنوان یک سازمان به ائتلاف خواهد پیوست. مسئله این است که آیا این فقط یک ژست نمادین برای آمریکا است یا خیر. فرانسه و آلمان معتقدند که چنین است.»

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه قبل از پرواز برای شرکت در نشست سران کشورهای عضو ناتو در بروکسل گفت که پیوستن این سازمان به ائتلاف 68 عضوی مبارزه با داعش گامی مهم خواهد بود.

یک دیپلمات ارشد فرانسوی گفت کشورش آماده است پیوستن ناتو به ائتلاف ضد داعش را بپذیرد، اما نقش این سازمان به آموزش و اطلاعات محدود خواهد بود- یعنی فعالیت‌هایی که تا همین الان انجام می‌داده است.