در چارچوب گسترش روابط دوجانبه بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری سیرالئون، محمد جبرئیل سیسی وزیر مشاور در امور خارجه سیرالئون که به تهران سفر کرده است، امروز چهارشنبه 3 خرداد 96 با حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقا وزارت امور خارجه دیدار و گفتگو کرد.

محمد جبرئیل در این دیدار ایران را کشوری دوست برای سیرالئون دانست و با تبریک برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب مجدد آقای روحانی، افزود: ایران کشور موسسات است و هدفم از سفر به تهران پیشبرد همکاریها در زمینه های مختلف بویژه اقتصادی است. 

وزیر مشاور در امور خارجه سیرالئون با اشاره به وجود چالشهای مختلف در منطقه بویژه چالش تروریسم گفت: نقش پیشتاز جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه محسوس بوده و بر کسی پوشیده نیست.

جابری انصاری نیز در این دیدار ضمن اشاره به سه دهه روابط دو کشور و تشریح فرصت های موجود در روابط فیمابین، بر ضرورت ایجاد حلقه های اتصال اقتصادی بین دو کشور تاکید کرد.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه با اشاره به رشد و گسترش تروریسم در منطقه، مسئله تروریسم را یک مشکل جهانی دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران در جهت مهار تروریسم و افراط گرایی در منطقه تلاش می کند، اما بحران تروریسم و افراط گرایی به راه حل های همه جانبه نیاز دارد.

حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورهای منطقه، تامین حقوق پیروان مذاهب و قومیت های مختلف و همچنین تامین حقوق ملت فلسطین و حل بحران های عراق، سوریه و یمن از طریق گفتگو و مراجعه به آراء مردم این کشورها به موازات مبارزه موثر با تروریسم از جمله محورهای این گفتگوی مشترک بود.

طرفین در این دیدار بر لزوم گسترش و تعمیق مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور تاکید کردند.  

وزیر مشاور در امور خارجه سیرالئون در پایان این دیدار از جابری انصاری جهت سفر به کشورش دعوت به عمل آورد که وی ابراز امیدواری کرد در فرصت مناسب از سیرالئون دیدار کند.