پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- جیمز متیس-وزیر دفاع ایالات‌متحده- راجع به آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره‌ شمالی در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: «اگر مسئله به یک راه‌حل نظامی ختم شود، نتایجی فاجعه‌بار در مقیاسی باورنکردنی خواهد داشت.» وی همچنین اظهار داشت: «آمریکا در حال همکاری با سازمان ملل، چین، ژاپن و کره‌ جنوبی است تا راه‌حلی برای این موقعیت نامعمول پیدا کند.»

پیش از آن نیز دونالد ترامپ تمایل خود را برای دیدار و مذاکره با رهبر کره‌ شمالی اعلام کرده بود.

1- طی سال‌های گذشته، بخش اعظم سیاست خارجی ایالات‌متحده‌ آمریکا را در قبال کره‌ شمالی، این موارد تشکیل داده است: اعمال تحریم، اعلام اینکه صبر این کشور در قبال کره‌ شمالی رو به اتمام است، عدم مذاکره با این کشور، تهدید به حمله‌ پیشدستانه و درخواست‌های مکرر از چین برای افزایش فشار بر آن کشور.

2- هیچ‌یک از سیاست‌های پیش‌گفته، اثری بر سرعت پیشرفت صنعت هسته‌ای و نظامی کره‌ شمالی نداشته و این کشور همچنان درحال‌توسعه‌ این صنایع است.

3- با توجه به هدف آمریکا مبنی بر حضور بدون مانع در شبه‌جزیره‌ کره به‌منظور فشار بر چین، به‌احتمال‌زیاد، ازاین‌پس نیز راهبرد آمریکا در برابر کره‌ شمالی را مواردی از قبیل افزایش فشارهای اقتصادی و سیاسی، تشدید جنگ سایبری و درخواست بیشتر از چین برای افزایش فشار بر این کشور تشکیل خواهد داد.

4- بااین‌وجود، چین به چند دلیل تمایلی بر افزایش قابل‌توجه فشار بر کره‌ شمالی ندارد که دو مورد از مهم‌ترین آن‌ها ذکر می‌شود:

ماهیت تهدیدآمیز برنامه‌ هسته‌ای کره‌ شمالی، به‌عنوان یک ابزار و امتیاز از سوی چین در مذاکره با ایالات‌متحده قابل‌استفاده است و از بین بردن این کارت بازی بدون دریافت امتیازی قابل‌توجه، برای این کشور عقلانی به نظر نمی‌رسد.

سرنگونی حکومت کیم جونگ اون، علاوه بر ایجاد بی‌ثباتی در منطقه، می‌تواند نظم حاکم بر شبه‌جزیره‌ کره را به دلیل حضور آمریکا در آن دچار دگرگونی کند و چین به‌عنوان قدرت این منطقه، از اولین کشورهایی خواهد بود که از چنین رویدادی متأثر خواهد شد. لذا، هراس این کشور از انفجارهای هسته‌ای کره‌ شمالی، به‌مراتب کمتر از هراس آن از انفجار سیاسی در این کشور است.

نتیجه: 

عدم توقف برنامه‌ هسته‌ای و موشکی کره‌ شمالی، یک ضربه‌ بزرگ به اعتبار تهدیدهای نظامی ایالات‌متحده‌ آمریکا محسوب می‌شود. چنانکه کره‌ شمالی حتی بعد از افزایش حضور ناوهای آمریکایی در آب‌های اطراف خود، دست از آزمایش‌های نظامی خود برنداشت. درنتیجه، موضع آمریکا از جنگ نظامی، به استقبال از مذاکره تغییر یافت.