حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در نخستین نشست خبری پس از انتخابات ریاست جمهوری این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگاری بیان کرد.
خبرنگار تسنیم به وعده های انتخاباتی روحانی در زمینه بهبود اوضاع کشور اعم از اجرای طرح کارورزی در100 روز نخست، افزایش وام مسکن زوجین تا 200میلیون تومان، پرداخت یک سوم حقوق به بیکاران در طرح کارورزی، ایجاد 200هزار مسکن روستائی، برطرف کردن فقر مطلق تا پایان دولت، ساخت مسکن اجتماعی برای محرومان، حفظ تورم تک رقمی، اعطای سبد غذایی به هشت تا 10میلیون نفر در ماه، هزینه کردن یک و نیم میلیارد دلار برای اشتغال روستائی، مبارزه با ریشه فساد، حذف قاچاق تا پایان دولت دوازدهم، افزایش دو برابری صادرات غیر نفتی و ایجاد سالانه 950هزار شغل ثابت اشاره کرد و پرسید: چقدر در این وعده ها جدی هستید و چه موقع به مردم گزارش خواهید داد که به این وعده ها عمل کردید؟
روحانی نیز پاسخ داد: متشکرم که برخی نکات من را که در دوران تبلیغات انتخاباتی گفته بودم تکرار کردید. البته بعضی موارد هم دقیق نبود و من کاری به کلیت بحث ها ندارم. من وعده هایی در تبلیغات انتخابات دادم. همه تلاش من این است که به وعده هایم عمل کنم.
وی افزود: در دولت یازدهم آنچه به مردم وعده دادم تلاش من این بوده که به این وعده ها عمل کنم و به حمدالله تا حد بسیار زیادی موفق بودم. البته در آن دوره ما دچار کاهش قیمت نفت شدیم و مشکلاتی هم داشتیم اما در عین حال مردم کمک کردند و قدم های خوبی برداشتیم.
رئیس جمهوری منتخب دوازدهم ادامه داد: حتما در این دولت برای صادرات غیر نفتی برنامه ریزی و تلاش خواهیم کرد؛ برنامه ما این است که سالانه 25 درصد و در طول چهار سال 100 درصد، صادرات غیر نفتی ما به دو برابر برسد. چنین هدف گذاری در ذهن دولت است و با شرایطی شدنی است.
روحانی افزود: بدنبال اشتغال هستیم، سالانه 950 هزار شغل در برنامه پنج ساله آمده که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده است. البته آنجا شرایط هم ذکر شده و قید شده چه مقدار در سال باید سرمایه گذاری کنیم تا بتوانیم 950 هزار شغل را به دست آوریم. آنجا گفته 770 هزار میلیارد تومان باید سرمایه گذاری شود تا این میزان شغل به دست آید. در آنجا آمده از این 770 هزار ، سالانه 65 هزار میلیارد تومان باید سرمایه گذاری خارجی شود.
وی همچنین گفت: همه تلاش ما این است که جامعه و روابط با جهان را به گونه ای نگه داریم که بتوانیم سرمایه داخلی و خارجی را جذب کنیم، البته هر کاری دولت انجام می دهد با کمک و تلاش مردم امکان پذیر خواهد بود و بدون حضور و تلاش انها امکان پذیر نخواهد بود.
رئیس جمهوری افزود: تلاش ما نسبت به افرادی که زیر فشار اقتصادی هستند همان هشت تا 10میلیون نفر این است که مستمری آنها را به سه برابر برسانیم که این کار شروع شده و در سال های آینده بالاتر می رود.
روحانی با تاکید بر این که هدف دولت دوازدهم تا سال 1400 از بین بردن فقر مطلق است گفت: آنچه گفتیم بر مبنای کارشناسی و برنامه ای بود که به مجلس ارائه دادیم و بر مبنای کتاب برنامه دولت دوازدهم است که منتشر کردم.
وی تاکید کرد: خود را متعهد به برنامه ای می دانم که اعلام کردم و برای اجرای آن همه تلاشم را به کار خواهم گرفت و از همه کمک می خواهم؛ از همه رقبا، از همه آنهایی که در انتخابات رقیب من بودند تشکر کرده و کمک می خواهم، از تمام احزاب و جناح ها و از آنهایی که مخالف من بودند و هستند کمک می خواهم.
رئیس جمهوری ادامه داد: ما برای ملت و کشورمان می خواهیم کار کنیم. همانطور که رهبر معظم انقلاب در انتخابات فرمودند اگر کسی نظام را هم قبول ندارد به خاطر مردم پای صندوق بیایند. اگر کسی دولت را هم قبول ندارد به خاطر ملت و کشورش بیابد، همه به هم کمک کنیم و دست هم را بگیریم. حتما آنچه وعده داده ام تلاش خواهم کرد با همه وجودم که بتوانم محقق کنم.
ادامه دارد...