«سعدالله زارعی»، کارشناس مسائل غرب آسیا و استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص پیام­های مشارکت بیش از 70 درصدی مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری به کشورهای مدعی دموکراسی و تأثیرات آن بر پرونده­‌های منطقه­‌ای دستگاه دیپلماسی کشور، با اشاره به تأثیرگذاری مشارکت گسترده بر نگاه کشورهای منطقه به جمهوری اسلامی، بیان داشت: پیام مهم حضور پرشمار مردم در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، نشاط و ثبات است. حضور گسترده نشان داد مردم علیرغم فشارها و دشمنی‌هایی که علیه کشورمان اعمال می‌شود، نشاط و امید خود را برای حرکت به جلو حفظ کرده‌اند و انسجام خود را نیز به نمایش گذاشتند.

وی با تأکید بر اینکه دومین پیام این انتخابات ثبات نظام سیاسی است، افزود: نظامی که بر مبنای دموکراسی و رأی مردم استوار شده، به‌ مرور در معرض انواع فشارها و مسائل می‌تواند با کاهش همکاری مردم روبرو شود. این مسئله می‌تواند ثبات نظام سیاسی را تحت تأثیر قرار دهد. انتخابات اخیر و حضور گسترده مردم نشان داد نظام جمهوری اسلامی ایران از ثبات بالایی برخوردار است و این مسئله آینده نظام جمهوری اسلامی را تضمین کرد.

کارشناس مسائل غرب آسیا با توجه به دو نکته مذکور اشاره داشت: نظام جمهوری اسلامی در سطح منطقه نظامی کارآمد و با مردمی علاقه‌مند به آن شناخته شده است. این مسئله بر نگاه کشورهای منطقه به جمهوری اسلامی تأثیرگذار است. مردم در این انتخابات کار خود را تمام کردند و حال نوبت مسئولان است که این متاع گران‌ قیمت را در بازار منطقه و بین‌المللی به‌ عنوان یک سرمایه بزرگ به کار بگیرند و در جهت توسعه روابط ایران، گسترش منافع ملی و استفاده از ظرفیت‌های بیرونی برای کمک به حل مسائل داخلی استفاده کنند. اقدام مسئولان از لحظه‌ای که کار مردم تمام شده، آغاز می‌شود و باید منتظر بود که مسئولان دولتی و سیاست خارجی کشور چه تحرکی را برای بهبود مسائل ایران انجام می‌دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که «مشارکت بالای مردمی در انتخابات چه تأثیری بر سیاست­­‌های ایران ­هراسی برخی از کشورهای منطقه و کشورهای غربی به دنبال سفر ترامپ به ریاض خواهد داشت؟» بیان داشت: آمریکایی‌ها برای اعمال دشمنی علیه ملت ایران منتظر نتیجه انتخابات نبودند. به نظر می‌رسد سفر ترامپ به عربستان نیز یک سمت‌وسوی مشخص ضد ایرانی دارد.

زارعی با اشاره به هدف سفر ترامپ به ریاض مطرح کرد: ترامپ به دنبال فعال‌تر کردن ظرفیت‌های منطقه‌ای علیه ایران است. واشنگتن تلاش می‌کند کشورهایی را که اقتدار و نفوذ ایران را نمی‌پسندند، متقاعد کند که ظرفیت‌های خود را علیه ایران پای‌کار بیاورند. با این‌ حال مشارکت گسترده مردم در انتخابات به دشمن می‌فهماند که ایران انسجام دارد و چنانچه اقدامی انجام دهند، باید در انتظار پاسخ ملت ایران باشند.