پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- یک: رای به روحانی رای به برنامه های روحانی نبود. در نگاه تحلیل گران رای روحانی،  رای سلبی شکل گرفته از دولت سازندگی به این طرف است که جریان مقابل از هراس روی کار آمدن جریان رقیب به افکار عمومی تزریق میکند. در واقع بخشی از رای روحانی رای رضایتی به روحانی و کارنامه 4 ساله او نیست. قطعا هم با مسئله رای سلبی دچار مشکل می شود و نارضایتی عمومی در سطح دولت دوازدهم بالا می رود. وعده های مختلف دولت بزرگترین ترمز شخص روحانی در ماه های آتی است. در واقع نباید فراموش کرد رای به روحانی ، نه رای به شخص و جریان روحانی که رای به جریان سازی او برای حضور رقیب در مسند ریاست جمهوری بود.

دو: کنار کشیدن قالیباف دیگر مشکل اصلی رای اوری روحانی بود. چند روز اخر روحانی فضای انتخابات را تند و از همه مهمتر سیاسی کرد. قرار نبود فضای انتخابات سیاسی شود اما روحانی توانست با راه اندازی کمپین سیاسی، فضای انتخابات را کاملا رقابتی و سیاسی کند. کنار کشیدن قالیباف یک شوک مورد نیاز جریان انقلابی بود که تیم رئیسی حاضر نشد این شک را به طرف مقابل وارد سازد. رفتن قالیباف هرچند فداکاری بود اما بخشی از ارایش را به سبد حسن روحانی تقدیم کرد. موضوعی که انتخابات دور دوم را برای همیشه از بین برد و روحانی را با رای حداکثری به ریاست جمهوری رساند. عدم توجه به افکار سنجی، فضا سازی و توهم پیروزی و از همه مهمتر عدم توجه به ارای خاموش پس از حضور در مصلی تهران و مشهد و اصفهان، نشان داد جریان انقلابی بدون توجه به حضور حداکثری مردم، تصور کردند کارشان پیروز است و با حذف یکی از رقبا ( قالیباف)، رقیب دیگری برایشان باقی نمانده است. البته این خطای محاسبتی را جریان پایداری در دامن اصولگرایان قرار داد و این جریان متاسفانه رقیب را نه دولت یازدهم که جریان اصولگرای حاضر در صحنه قرار داد. 

سه: دیگر خطایی که به رای اوری کمپین روحانی منجر شد، جریان سازی رقیب از دو قطبی موجود و مصادره به مطلوب جریان اعتدال و میانه رو است. روحانی تصویر سازی عجیبی از اعتدال در گرو بودنش و خشونت در گرو بودن رقیب خود ایجاد کرد تا جایی که بررسی داده کاوی شبکه های اجتماعی نشان میدهد، تند ترین واژه های سیاسی علیه رقیب روحانی بکار گرفته شد. خود او نیز واژه های مختلفی را حواله اصولگرایان کرد در حالی که با تند ترین روش ممکن، می خندید. آنچه در جریان کمپ اصولگرایان علیه روحانی دیده نشد، انعکاس تصویر واقعی از روحانی و نگاه خشونت بار جریان او در پسا انتخابات دور دوازدهم بود.

چهار: دیگر دلیل اصلی رای اوری جریان روحانی، نه به اشخاص و جریاناتی بود که در کنار حجت الاسلام رئیسی به یک باره ظهور کردند و در مقابل جریان اصلاحات به بهترین روش ممکن از آن استفاده نمود.از همه بدتر عدم انعکاس درست دیدگاه های فرهنگی اقای رئیسی و دیدار یک باره یک خواننده زیر زمینی در برابر صف عظیم هنرمندان مختلف همراه کمپین روحانی، موجب شد تا کمپین اصولگرایان را با سوالات مهمی مواجه سازد. سوالاتی چون آینده هنر، جایگاه هنر و سیاست های هنری و فرهنگی دولت اقای رئیسی، چالش جدید ایشان در روز پایانی تبلیغات بود. 

باید پذیرفت شکست را. بهترین روش بازسازی انتخاباتی پذیرش شکست، اصلاح روندها و ساختار ها و از همه مهمتر دفاع از سرمایه های اجتماعی 16 میلیونی در روزهای آتی است.  جریان انقلابی می بایست بداند، بهترین رفتار برای او شبکه سازی واقعی است. هرچند انتخابات در این دوره تلگرامی تر شد اما آنچه واقعیت میدانی را رقم زد، شبکه سازی و استفاده درست از سلبریتی هاست.