به نقل از خبرگزاری رویترز، جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه با ادعای اینکه یک کاروان مورد حمایت ایران در حمله هوایی اخیر ارتش به سوریه هدف قرار گرفته است، گفت که این حمله ماهیت دفاعی داشته است.

روز سه‌شنبه هواپیماهای تحت رهبری آمریکا یک کاروان سوری متشکل از نیروهای وفادار به دولت را در نزدیکی مرز اردن هدف قرار دادند و مدعی شدند که این کاروان به هشدارها توجهی نکرده بود. دولت سوریه و روسیه این حمله را محکوم کردند و آن را تعرض به تمامیت ارضی سوریه دانستند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که در این حمله چهار خودرو هدف قرار گرفتند که حامل نیروهای غیر سوری بودند و هشت نفر در نتیجه آن جان خود را از دست دادند.

ماتیس در ادامه ادعاهای خود گفت که مطمئن نیست که ایرانی‌ها در این کاروان حضور داشته‌اند اما نیروهای تحت حمایت ایران بوده‌اند.

به گزارش رویترز، این حمله در مناطق کاهش تنش روی داد که در آن نیروهای انگلیسی و آمریکایی مشغول آموزش و تمرین نیروهای محلی برای مقابله با داعش بودند. روسیه و این ائتلاف  روی سه منطقه کاهش تنش توافق کردند تا براساس آن به نیروهای یکدیگر حمله نکنند.

پنتاگون همچنین مدعی شد که این کاروان ظاهرا در حال حرکت به سمت منطقه‌ای بر خلاف توصیه روسیه بوده است.

به گزارش ایسنا، این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران همواره تاکید می‌کنند که حضور ایران در سوریه تنها به صورت مستشاری و بنا به درخواست رسمی دولت مشروع سوریه است.