، الهام امین زاده در نشست خبری ظهر امروز(سه شنبه) خود اظهار کرد: علت عدم تاکید رییس جمهور بر حقوق شهروندی در فعالیت های انتخاباتی این بود که می خواستند حقوق شهروندی سیاسی نشود و آسیب نبیند.

وی افزود: حقوق شهروندی یک مفهوم فراقوه‌ای و فراجناحی است. به همین دلیل آقای روحانی در مبارزات انتخاباتی خود به این موضوع ورود نکرده اند البته کاندیداهای دیگر به این بحث پرداختند اما رئیس‌جمهور نمی خواست این موضوع در ایام انتخابات مطرح شود تا آماج اهداف و نگاه های غیرعمیق شود. موضوع حقوق شهروندی مفهوم عمیقی است که باید نهادینه شود و ما اول راه هستیم و می خواهیم این موضوع را به یک باور اجتماعی تبدیل کنیم.

امین زاده با بیان اینکه شرکت در انتخابات هم حق بشری و هم حق شهروندی است گفت:‌در کشور ما شرکت در انتخابات علاوه بر حق تکلیف شهروندی نیز محسوب می‌شود و عدم حضور و مسامحه در این زمینه پذیرفتنی نیست.در این زمینه باید  توجه لازم صورت گیرد که شاخص های ریاست جمهوری وشورای شهر برای مردم تبیین شود و از احساس گرایی و عوام گرایی در این انتخابات پرهیز شود بلکه باید به شعار سنجی و برنامه سنجی روی بیاوریم تا قدرت و کیفیت انتخاب مردم بالاتر برود.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق و شهروندی خاطر نشان کرد: ما قبل از انقلاب  تمرکز گرا بودیم و بعد از انقلاب تمرکززدا شده ایم و مدیریتها همراه با مشارکت و همکاری مردم پیش می رود ا گر چه هنوز ارزش شوراها هنوز خیلی مشخص نیست. قطعا شرکت در انتخابات یک عمل سیاسی است اما مشخصا موضوع شوراها بعد از انتخابات سیاسی نیست و شوراهای شهر و روستاها نباید باشگاه سیاسی باشند بلکه همه امور شهری باید با تخصص تجربه و اطلاعات لازم انجام شود و شوراها واسطه دولت و مردم باشند و مردم هم نظارت ، مطالبه برای پاسخگویی و همراهی با آن‌ها را داشته باشند.

امین زاده با بیان اینکه شوراها باید فشار بر دولت را از طریق همکاری کاهش دهند تصریح کرد: مردم باید در انتخابات شوراها به روش ها رای بدهند نه چهره ها تا بتوانیم روش هایی برای حل معضلات اجتماعی پیدا کنیم.

دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی همچنین با اشاره به راه اندازی درگاه اینترنتی "انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات" گفت: این سامانه از پروژه های نسل دوم دولت الکترونیک است و در آن ١٨ دستگاه برتر که اطلاعات مردم را دارند، کارپوشه ای به نام شهروندان تشکیل می دهند و همه اطلاعات هر شهروند در آن قرار می گیرد به طوری که شهروندان می توانند به اطلاعات خود دسترسی کامل داشته باشند.
امین زاده اظهار کرد: این اقدام در راستای تحقق حق شهروندان مبنی بر دسترسی آزاد به اطلاعات انجام شده است.