ژنرال و سیاستمدار اسرائیلی ضمن اعلام مخالفت با رویکرد کابینه بنیامین نتانیاهو مبنی بر حفظ سیاست آرام در قبال ترکیه پس از اتهامات اخیر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه علیه اسرائیل، جنگ دیپلماتیک و سیاسی علیه ترکیه را خواستار شد.

نباید جایگاه راهبردی قربانی منافع اقتصادی شود

وی که از بنیانگذاران حزب «اتحاد ملی راستگرا» است، هشدار داد، بستن پرونده علیه ترکیه بر اساس مسائل مادی و به منظور جلوگیری از منافع اقتصادی اسرائیل در نهایت موجب آسیب دیدن جایگاه راهبردی اسرائیل شده و اردوغان را به ادامه تحقیر اسرائیل تشویق خواهد کرد.

وی در یک مقاله که روزنامه معاریو آن را منتشر کرد،  پیشنهاد کرد اسرائیل به  منظور تهدید منافع راهبردی گسترده ترکیه، به جنگ دیپلماتیک و سیاسی علیه ترکیه اقدا کند.

لزوم حمایت اسرائیل از کُردها

الداد تاکید کرد اسرائیل باید از جدایی طلبان کُرد در شمال عراق و داخل ترکیه حمایت کند و به آنان در رسیدن به خواسته هایشان مبنی بر حق تعیین سرنوشت و اعلام موجودیت مستقل کمک کرده و در سطح بین المللی نیز حمایت از آنان در خصوص این درخواست را فراهم کند.

این ژنرال اسرائیلی همچنین درخواست کرد، اسرائیل باید در خصوص تمام مسائل مربوط به نقش ترکیه در ارتکاب جنایت علیه ارامنه در روزها ی نخست جنگ جهانی اول، عرصه را بر ترکیه تنگ کند و آن را تحت فشار قرار دهد.

به گفته وی مهم ترین اقدامی که اسرائیل باید در واکنش به اردوغان انجام دهد، «تغییر اوضاع کنونی» در اطراف قدس است و باید این کار را از طریق اقدامی انجام دهد که ضامن  «حاکمیت اسرائیل بر این محل  باشد».

آشتی با ترکیه اشتباه بود

الداد همچنین با تاکید بر لزوم جلوگیری از ادامه  آسیب رساندن به اسرائیل از سوی اردوغان، گفت، اسرائیل با امضای پیمان سازش و ذلت با ترکیه که شامل عذرخواهی از این کشور و پرداخت غرامت به آن بود، مرتکب اشتباه شد.

وی در ادامه خواستار بالابردن فوری پرچم اسرائیل بر مسجد الاقصی شده و گفت نباید به واکنش جهان اسلام و عرب هیچ حساسیتی نشان داد.

این ژنرال اسرائیلی مدعی شد عرب ها و مسلمانان در برابر این اقدامات اسرائیل تسلیم خواهند شد.

در همین ارتباط ژنرال «یعقوب عامی درور» مدیر پیشین شورای امنیت ملی اسرائیل در مورد اتخاذ مواضع شخصی در قبال اردوغان هشدار داد و آن را تهدیدی برای منافع اسرائیل برشمرد.

به گفته وی، باید در نظر داشت که اردوغان یک اسلامگرای افراطی است و ایدئولوژی او شبیه اخوان المسلمین است اما باید با او با احتیاط تعامل داشت به گونه ای که واکنش به او  منافع راهبردی اسرائیل را در معرض خطر قرار ندهد.