«سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان در گفت‌وگویی با شبکه «روتانا» به آخرین تحولات مربوط به لبنان و برخی مسائل دیگر پرداخت.

الحریری در سوالی در خصوص حزب‌الله و اینکه برخی تعجب می‌کنند چگونه سعد رفیق الحریری، نخست‌وزیری حکومتی را بر عهده دارد که حزب‌الله در آن حضور دارد، گفت: سخنرانی‌های سید حسن نصرالله دبیر حزب‌الله ارتباطی با لبنان ندارد اما حزب‌الله بخش بزرگی از برادران شیعه ما را تشکیل می‌دهند، حزب الله و جنبش امل نماینده شیعیان هستند یا نه؟ آیا باید واقع‌نگر باشیم یا نه؟ به تمام کسانی که از ما در سیاست انتقاد می‌کنند می‌گویم فرض کنیم امروز سعد الحریری تصمیم به کناره‌گیری می‌کنند، شما بفرمایید دولت تشکیل دهید با چه کسانی این دولت را تشکیل خواهید داد؟ پس بهتر است سکوت کنید و به خود احترام بگذارید.

سوال دیگری خبرنگار شبکه روتانا این بود که برخی از متحدان شما در توئیتر اعلام می‌کنند که نصرالله مانند یک نامزد ریاست‌جمهوری رفتار می‌کند به عنوان مثال به موضوعات «برج‌البراجنه و القصیر» پرداخت، کاری که فرد دیگری آنرا انجام نداده است؛ الحریری در پاسخ گفت: اول اینکه ما در آنچه در برج‌البراجنه (درگیری‌ها در این اردوگاه فلسطینی) رخ داد، مداخله کردیم و این مشکلی مربوط به خود آنهاست؛  موضوع القصیر در لبنان نیست و ارتباطی به من ندارد، من تصمیم به اتخاذ سیاست عدم مداخله (در سوریه) را گرفته‌ام ؛ ما در جریان المستقبل تصمیم به حمایت از ملت سوریه با تمام ابزارهای ممکن را گرفتیم؛ چرا ما را در لبنان سرزنش می‌کنند؟ حزب‌الله هست و آنچه ایران طی 30 سال انجام داده نیز موجود است، چرا لبنان باید مجازات شود، این واقعیت در کل منطقه وجود دارد، چرا تمرکز بر لبنان؟

وی در ادامه بر اختلاف مواضعش بر حزب‌الله تأکید کرد اما سپس گفت: ما با حزب الله در تمام موارد منطقه‌ای اختلاف دارد اما با این حال می‌خواهم به کشورم لبنان بپردازم.

خبرنگار شبکه روتانا از الحریری خواست دو پیام خطاب به «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه و ایران بفرستد، وی گفت: در موضوع «بشار اسد» همه موضع من را می‌دانید، به نظر من این ملت‌ها باید بر خود متمرکز شوند، لبنان کشوری کوچک است. وی مدعی شد که بشار اسد یک جنایتکار است.

الحریری افزود: اما در موضوع [روابط] با ایران با این روابط [بر اصل] باید روابط یک کشور با کشور دیگر بدون مداخله باشد ؛ در نهایت "لبنان" کشوری عربی است و ما باید یک اجماع عربی داشته باشیم.