پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- حدود بیست روز قبل بود که در گفت‌وگو با سران شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب و شورای عالی اصلاحات، این نکته را مورد بررسی قرار دادیم که اصلاح‌طلبانی که به شدت به دنبال آنند که در انتخابات شورای شهر تهران گوی سبقت را از دیگران بربایند و بعد از پانزده سال ساکن خیابان بهشت شوند، دچار شکاف جدی در تنظیم لیست و ارائه لیست واحد و انتخاب سر لیست هستند.

 آقای محمدرضا راه چمنی، رییس شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب حدود یک ماه قبل در گفت‌وگویی به روزنامه صبح نو ر این مورد گفته بود: «شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب در انتخابات شورای شهر لیستی با عنوان لیست 1+21 ارائه خواهد داد و در این لیست کاندیداهای اصلاح‌طلب حضور خواهند داشت. ممکن است برخی از کاندیداهای ما با کاندیداهای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مشترک و برخی تفاوت داشته باشد؛ ولی تلاش خواهیم کرد که مشترکات بیشتری با هم داشته باشیم؛ البته بدین معنا نیست که لیست ما مانند لیست شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان باشد. کمیته ارزیابی شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب قرار است افرادی که فرم شورا را پر کرده‌اند و ما را قبول دارند، براساس شاخص‌های تعیین شده ارزیابی کنند و در نهایت پس از امتیاز دادن به افراد، لیست را در شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب بررسی کنیم و مجموعه شورا تصمیم می‌گیرد که چه کسی کاندیدای ما باشد یا نباشد.»

وی در این مورد افزوده بود: «معمولاً اولویت انتخاب با کسانی است که بیشترین امتیاز را داشته باشند. یکی از سیاست‌های شورا این است که در لیست 21 نفره ما حتماً بانوان واجد شرایط حضور داشته باشند. ما می‌خواهیم شورای شهر تهران شورایی تخصصی باشد که بتواند در خصوص مسائل شهری از بُعد تخصصی اظهارنظر و سیاست‌گذاری و ضابطه مشخص کند تا شهردار منتخب شورا براساس سیاست‌های صحیح شورای شهر، به فعالیت بپردازد.»

از آن سو آقای سید جمشید اوشال، عضو هیأت رییسه شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب نیز گفته بود:

«ما به عنوان حزب مسوولیت داریم ولی جناح‌ها مسوولیتی متوجهشان نیست. آن‌ها (شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان) اشخاص را می‌آورند ولی ما احزاب را با خود به میدان می‌آوریم. ما پاسخگویی به مردم را برای خودمان ملاک قرار دادیم.»

آقای احمد شریف، دبیر کل حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران و عضو هیأت رییسه و دبیر شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب نیز تصریح کرده بود: «دوستان شورای عالی شاخص‌هایشان با ما متفاوت است و ما تجربه تلخ انتخابات مجلس شورای اسلامی را که نتوانست انتظارات همه اصلاح‌طلبان را برآورده کند، تکرار نخواهیم کرد. وقتی ما اسم خود را اصلاح‌طلب می‌گذاریم باید رو به جلو حرکت کنیم و نمی‌توانیم شفاف عمل نکنیم. باید بدانیم کرسی‌های شورای شهر، سیاسی نیست ولی سیاسیون دارای تخصص می‌توانند ورود کنند.»

شریف در پاسخ به اینکه چه کسی سر لیست باشد، اختلافی با شورای عالی دارید یا نه؟ تصریح کرده بود: «در مورد این موضوع هنوز صحبتی نکرده‌ایم ولی خودمان را قائل به قرار دادن شخص خاصی به‌عنوان سر لیست نمی‌دانیم. شهروندان با معیارهای جریانات سیاسی آشنا هستند، حال زیاد مهم نیست چه کسی سر لیست باشد درعین‌حال که سر لیست پیشانی کار است و نشان دهنده وحدت است.»در واقع شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب در ارائه لیست جدا از شورای عالی اصلاح‌طلبان چند موضوع را مطرح کرده بودند:

اولاً عدم اشتراک معیارها برای انتخاب افراد لیست.

ثانیاً توجه بیشتر به اینکه افراد برخاسته از احزاب اصلاح‌طلب باشند.

ثالثاً دوگانگی و تشتت بر سر ارائه سر لیست.

اما آن سوی ماجرا شورای عالی اصلاح‌طلبان بدون توجه به شورای هماهنگی حرکت خودش را در زمینه لیست شوراها پیش گرفته است. حدود ده روز قبل آقای محمدرضا عارف در نشست روسای ستادهای استانی حزب ندای ایرانیان تصریح کرده است: «در تهران نزدیک به 2٠٠ نفر واجد شرایط حضور در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان در شورای شهر هستند. انتخاب 21 نفر از میان آنها کار بسیار دشواری است. شورای‌عالی سیاست‌گذاری به این نتیجه رسیده است که در تهران و مراکز استان‌ها به ارائه لیست‌های واحد بپردازد، اما در سایر شهرستان‌ها و بخش‌ها به این موضوع ورود نکند.»

وی افزوده بود: «سعی داریم لیست نامزدهای اصلاح‌طلبان در انتخابات با حداقل حرف و حدیث اعلام شود و ادعا نمی‌کنیم لیست بی‌اشکالی باشد، اما تمام تلاش ما تعیین لیستی براساس ضوابط و به دور از سهم‌خواهی‌هاست.»

آقای حسین مرعشی، عضو هیأت‌رییسه شورای‌عالی اصلاح‌طلبان نیز تصریح کرده بود:

«ما هیچ حزب فراگیری نداریم که به‌تنهایی بتواند اثرگذار باشد. در انتخابات شورای شهر گذشته با محوریت دو حزب کارگزاران و مشارکت دو لیست جدا دادیم که باعث شد اصولگرایان وارد شورا شوند. باید اختلاف سلیقه‌ها را کنار گذاشت و ما هر لیستی با هر اشخاصی ببندیم با انتقاد مواجه خواهیم بود، اما ما روی هیچ کس تعصب نداریم.»

این‌ها همه در حالی بود که شورای هماهنگی اعلام کرده بود که در لیست شورا با شورای عالی یکسان عمل نخواهد کرد. با همه این تفاسیر دو روز پیش در اخبار آمده بود که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان پس از دریافت رزومه‌های داوطلبان شورای شهر و رتبه‌بندی آنها بیش از 1٠٠ نفر از این داوطلبان را برای حضور در جلسه‌ای در یکی از تالارهای مرکزی شهر تهران دعوت کرده است. طبق اطلاعات به دست آمده آقایان و خانم‌ها محسن مهرعلیزاده، احمد مسجدجامعی، علی صوفی، فاطمه راکعی و شهربانو امانی از افراد دارای رتبه بالا در لیست بودند که در این جلسه شرکت کرده بودند. در همین راستا آقای محسن هاشمی‌رفسنجانی که همواره خود را از افراد تکنوکرات معرفی کرده و هیچ‌گاه به صراحت خود را اصلاح‌طلب ندانسته نیز برای حضور در این جلسه اعلام آمادگی کرده که با توجه به این اتفاق، احتمالاً اصلاح‌طلبان تصمیم خواهند گرفت وی را در رده‌های میانی لیست قرار دهند. در جلسه اصلاح‌طلبان توافق بر سر اینکه یکی از اصلاح‌طلبان قدیمی به عنوان سرلیست معرفی شود، قطعی شده که به نظر می‌رسد محسن مهرعلیزاده و احمد مسجد جامعی از افرادی باشند که سرلیستی آن‌ها قطعی شده باشد.

این در حالی بود که بخش دیگر اصلاح‌طلبان در قالب شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب لیست 21 نفره خود را تحت عنوان «شهر سبز» نهایی کرده‌اند و احمد شریف دبیر شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب از احتمال سرلیستی محسن هاشمی در این فهرست خبر داده بود.

به هر حال در یکی دو روز آینده فضای حرکت اصلاح‌طلبان در عرصه شوراها روشن‌تر خواهد شد و باید دید که آیا آنها دوباره تجربه اختلافات سال 81 را تکرار خواهند کرد یا نه؟