به گزارش پارس به نقل از مشرق، محمدرضا عارف معاون اول دولت خاتمی و کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری عصر امروز با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اینکه همه باید در انتخابات آینده حضور پر رنگ و جدی داشته باشیم، اظهار داشت: من دانشگاهیان را می شناسم و برداشت و احساس من این است که بخاطر ساختارهای ۸ ساله گذشته، دانشجویان انگیزه لازم برای حضور در انتخابات ندارند.

وی افزود: ما ۴ میلیون دانشجو در کشور داریم اگر هر دانشجو فقط ۱۱ نفر را برای حضور در انتخابات ترغیب کنند، مشارکت در انتخابات چند میلیونی می شود و حماسه شکل می گیرد، بنابراین از دانشجویان عاجزانه تقاضا دارم که به وظیفه ملی خود عمل کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، اخلاق و قانون را از مواردی برشمرد که طی چند سال گذشته موجب بی مهری واقع شده است.

عارف با بیان اینکه اداره کشور باید به دست شخصی کارآمد و توانا سپرده شود، خاطرنشان کرد: زمان آزمایش گذشته است و نباید کشور را به دست افراد کم تجربه سپرد.

وی ادامه داد: کاندیدای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری باید با جدیت با هم رقابت کنند اما بعد از رقابت باید فضا را به سمت رفاقت به پیش ببرند چرا که نمی شود کشور را با تسویه حساب از یکدیگر اداره کرد.

معاون اول دولت خاتمی اقتصاد و معیشت را مهمترین و اولین برنامه دولت خود دانست و اظهار داشت: بی انضباطی مالی دولت، نقدینگی و کنار گذاشتن نهادهای نظارتی از مواردی بود که ما را به این شرایط رسانده است، بنابراین تلاش ما این است که ثبات اقتصادی و کنترل قیمت ها را در دستور کار دهیم.

عارف با تاکید بر اینکه باید سرمایه های خارج شده از کشور را به داخل برگرداند، یادآور شد: سرمایه های عظیمی از ایرانیان ما در خارج از کشور بسر می برد اگر این سرمایه ها را به داخل کشور برگردانیم، ثبات اقتصادی برمی گردد.

وی معتقد است که نرخ بیکاری در کشور نگران کننده و بیشتر این نرخ بیکاری متوجه تحصیل کرده ها است که به گفته عارف با برنامه ریزی هایی در دولت آینده اشتغال حداقل یک میلیون در سال صورت گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تلاش داریم به منزلت و عقلانیت بپردازیم، گفت: باید منزلت یک ایرانی به گونه ای باشد که همواره به ایرانی بودن خود افتخار کند، دانشجویی از عارف پرسید که دانشگاه امروز مرده هایش متحرک هستند، چه برنامه ای برای دانشگاه ها دارید، که عارف پاسخ داد: نتیجه سال ۸۸ رکود فعلی دانشگاه است که به هیچ وجه به نفع کشور نیست بنابراین باید نشاط را به دانشگاه برگرداند، بنابراین بود که دانشگاه ها کارخانه آدم سازی باشد بنابراین دانشجو باید همیشه پرسشگر و پرخاشگر در چارچوب رعایت قوانین باشد، بنابراین امیدواریم انتخابات پیش رو نتیجه ای برای پرشور و پر نشاط کردن دانشگاه باشد.

معاون اول دولت خاتمی گفت که اتفاقات سال ۸۸ اتفاقاتی بود که در تاریخ کشور ماندگار شد، اما فعلا باید برای خلق حماسه سیاسی و داشتن انتخابات پرشور از این انتخابات عبور کنیم.

عارف با بیان اینکه ما در انتخابات ۸۸ مسابقه برد برد را به مسابقه ای باخت باخت تغییر حالت دادیم، گفت: امروز باید از حوادث ۸۸ درس بگیریم. که دیگر شاهد اینگونه اتفاقات نباشیم.

عارف در خصوص اجماع اصلاح طلبان گفت: رویکرد ما از اول اجماع بود و جمع بندی خودم این بود که اگر فعالیت های جدی در خصوص اجماع انجام دهیم قطعا پیروز انتخابات خواهیم بود.

وی اضافه کرد: ۷۰ درصد رای قشر خاکستری و خاموش در انتخابات متعلق به اصلاح طلبان است.

معاون اول دولت اصلاحات گفت که در صورت کاندیداتوری آقایان خاتمی و هاشمی قطعا از دور انتخابات کنار خواهد رفت چرا که نباید اتفاقات سال ۸۴ برای اصلاح طلبان تکرار شود.

عارف در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شما چه سنخیتی با هاشمی و خاتمی دارید و چرا به نفع این دو نفر کنار می روید، تاکید کرد: نگاه من به هاشمی یک نگاه فرهنگی است در سال ۸۴ نیز همین گونه گفتم. چرا که بنده هاشمی رفسنجانی را به عنوان استوانه انقلاب قبول دارم و اگر ایشان حضور یافت به هیچ وجه نامزد نمی شوم.

وی ادامه داد: نگاه من به آقای خاتمی نیز در دو بعد فرهنگی و اخلاقی است و امروز هم که به میدان آمده ام هدفم صرفا پیروزی نیست بلکه اخلاقی است یعنی برای رسیدن به هدفم اخلاق را زیر پا نمی گذارم. بنده ۳۰ سال است آقای هاشمی را می شناسم و در دولت او مسئول بودم. خاتمی رهبر اصلاحات است چگونه می شود یک اصلاح طلب با رهبر خودش رقابت کند. بنابراین بنده هیچ گاه در خانواده اصلاحات با رهبر اصلاحات رقابت نمی کنم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه بنده از تجربیات دولت آقایان خاتمی و هاشمی و دولت های گذشته در دولت خودم استفاده خواهم کرد، گفت: بنده فقط از تجربیات دولت آقایان هاشمی و خاتمی استفاده می کنم اما در نهایت با منش اصلاح طلبانه تصمیم خواهم گرفت.

عارف ادامه داد: اینکه آقایان هاشمی و خاتمی در نهایت پشت چه کسی قرار می گیرند و از چه کسی حمایت می کنند با توجه به زمان اندک باقی تا انتخابات کم کم مشخص خواهد شد همانطور که اجماع اصلاح طلبان نیز به زودی اعلام می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص روابط خارجی کشورمان نیز گفت: شرایط بین المللی شرایط خوبی نیست و دشمنان ما علیه ما یک اجماع نسبی را صورت داده اند، بنابراین ما امروز باید از موازی کاری پرهیز و در مبادلات بین المللی از کار کشته ترین دیپلمات ها استفاده کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما دنبال تعامل فعال هستیم، اظهار داشت: پتانسیل ایران در منطقه بسیار بالاست و تاثیرگذاری ما بر منطقه نیز احساس می شود. غرب جایگاه ما را پذیرفته اما به روی خود نمی آورد.

عارف به ریاست ایران در جنبش عدم تعهدها اشاره و تصریح کرد: ریاست ایران در این جنبش فرصت خوبی برای رابطه گرفتن با دیگر کشورهاست. کشورهای اروپایی غالبا رابطه شان با ما بد نبوده است بنابراین می توانیم از رقابتی که بین اروپا و آمریکا وجود دارد استفاده کنیم و به راحتی با اروپا نیز ارتباط برقرار کنیم البته ارتباطی در جهت حفظ منافع.

وی ادامه داد: رابطه ایران با کشورهای اروپایی از قدیم رابطه خوبی بود اما برخی موضع گیری ها این رابطه را خراب کرده است.

دانشجویی پرسید که برخی از مسئولان در خصوص هاشمی و خاتمی اظهار نظرهایی دارند موضع شفاف شما در خصوص این تخریب ها چیست؟ که عارف پاسخ داد: ۳۰ سال از انقلاب گذشته است اما هنوز رشد و بلوغ سیاسی کمتر دیده می شود. در چنین شرایطی ما باید کشور را آرام کنیم و نباید با اظهارنظرهایی امنیت را بر هم بزنیم.

وی اضافه کرد: مسئولی آقای خاتمی را مفسد فی الارض خطاب کرده آیا این انصاف است که ۸ سال بیایی با جان و دل به کشورت خدمت کنی بعد نتیجه اش این شود؟ آنهایی که امروز خودزنی می کنند بدانند که روزی نوبت خودشان هم می شود؛ دیر یا زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.

معاون اول دولت خاتمی با تاکید بر اینکه اصلاح طلبان هنجارشکن نیستند گفت: اصلاح طلبی در ساختار نظام هستند اما اگر کسی به سمت براندازی برود دیگر اصلاح طلب نیست. اصلاح طلبان تمام اصول قانون اساسی را قبول دارند.

خبرنگاری پرسید شما گفته اید اگر تخلفی صورت گرفت با ساز و کار قانونی عمل می کنید، این یعنی اگر حق شما را بخورند شما هیچ نمی گویید؟ که عارف پاسخ داد: هنوز هم می گویم اگر تخلفی صورت گرفت با استفاده از سازوکار قانونی عمل می کنم و بدون مجوز مردم را به خیابان نمی کشم.

وی در خصوص تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها نیز گفت: به جد با تفکیک جنسیتی مخالفم و معتقدم دانشجویان ما نیاز به قیم ندارند. سالم ترین بخش جامعه ما دانشگاه است. چقدر خوب است که دختران و پسران ما در یک محیط سالم با هم آشنا شوند.

معاون اول دولت اصلاحات در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ایران در خصوص رژیم صهیونیستی چه برخوردی خواهد داشت، گفت: ما اصلا رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی شناسیم که بخواهیم در خصوص برخوردمان با آنان سخن بگوییم. ایران اسلامی معتقد است آوارگان فلسطینی باید به سرزمین خود برگردند و با رفراندوم نوع حکومت شان را تعیین کنند.

عارف در خصوص سوریه نیز اظهار داشت: سوریه یک کشور اسلامی است و در ۸ سال دفاع مقدس کنار ما بود، موضع ما در قبال سوریه این است که سرنوشت هر کشور باید به دست خود آن کشور رقم بخورد. متاسفانه ما امروز در سوریه با نیروهای خارجی روبرو هستیم. البته دولت سوریه نیز باید به خواسته های مشروع مردم و اصلاحات پاسخ دهد تا این خونریزی ها پایان یابد.

دانشجویی در ادامه برنامه به پشت تریبون آمد و از عارف انتقاد کرد که مواضع شما در خصوص فتنه سال ۸۸ دوپهلوست که عارف با تاکید بر اینکه امروز ما باید همه هوش و حواس مان برای برگزاری پرشور انتخابات ریاست جمهوری باشد، گفت: در خصوص پرونده سال ۸۸ نیز معتقدم باید در یک زمان مشخص، در فضایی کامل باز و در محیط های علمی بحث و گفت وگو و جمع بندی شود و این به نفع کشور است.

وی در ادامه با بیان اینکه بنده الان با نگاه به امنیت ملی و منافع ملی از مولایم علی یاد گرفته ام که سکوت اختیار کنم، تصریح کرد: بنده تحلیل روشنی از انتخابات ۸۴ و ۸۸ دارم و در آینده در خصوص این انتخابات صحبت خواهم کرد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤال دانشجویی بر این اساس که در دولت اصلاحات در همین دانشگاه علم و صنعت به قرآن ها بی احترامی شد شما چه جوابی برای این اقدام دارید، خاطرنشان کرد: من نیامدم از هر اقدامی که صورت گرفت دفاع کنم بنابر این از شما عذرخواهی می کنم.

عارف در مورد هتک حرمت هایی که در سال ۸۸ روز عاشورا علیه مقدسات انجام شد، گفت: من واقعا از عنوان کردن این گونه مسائل که چماقی شده بر علیه رقیب تاسف می خورم. هیچ شیعه ای با هتک حرمت موافق نیست. باید دقیق حوادث سال ۸۸ بررسی شود و عاملان آن به مردم معرفی شود و هر کسی که خطا کرده باید عذرخواهی کند.

وی ادامه داد: الان تریبون در اختیار جریانی است که خود را حق مطلق می داند. آیا این انصاف است؟

عضو شورای انقلاب فرهنگی در خصوص اعضای کابینه خود یادآور شد: بنده تا کنون به طور جدی به وزرای کابینه خود فکر نکردم چون می خواهم از همه جریانات فکری استفاده کنم. من حتی برای جناح شکست خورده سهمی قائل هستم.

عارف در پایان عدم شرکت اصلاح طلبان در انتخابات را بازی در زمین رقیب دانست و خاطرنشان کرد: هیچ راهی جز حضور نداریم و یک جریان سیاسی باید با حضور در مسئله مهمی مثل انتخابات موجودیت خود را مطرح کند و با حضور جدی مسائل را با استفاده از ظرفیت های قانونی حل کند بنابراین من نگاهم به آینده مثبت است.