«ژورنال ارتش آمریکا» در شماره ماه آوریل پیرامون توانایی ایران در کسب قابلیت‌های مین روبی نوشت: ارتش ایران با برگزاری رزمایش‌های سالیانه آخرین قابلیت‌ها و فن آوری‌هایش را نشان می‌دهد.

رزمایش دریایی «ولایت -95» نیز به همین منظور در اسفند سال گذشته در خلیج فارس و شمال اقیانوس هند صورت گرفت .

بر این اساس، مین روبی ترکیبی صوتی ، مغناطیسی با قابلیت بکارگیری در کشتی و بالگرد از جمله سه توانمندی است که نیروی دریایی ایران مدعی کسب آن‌ شده است.

این نشریه با اشاره به انجام عملیات موفقیت آمیز مین روبی در رزمایش ولایت-95 و این‌که رسانه‌های ایران اعلام کرده‌اند این فن آوری پیشتر تنها در اختیار آمریکا بوده و اینک ایران نیز بدان دست یافته، نوشت: در حالی‌که هیچ مدرکی دال بر موفقیت ایران در این زمینه موجود نیست اما وجود چنین قابلیت‌های مین روبی برای این کشور برتری محسوب می‌شود.

ژورنال مذکور در خاتمه نسبت به امکان بستن تنگه هرمز از سوی ایران و ایجاد منطقه دسترسی ممنوع ابراز تردید کرد.

  این نشریه بیشتر نیز در گزارشی دیگر به پرتاب اژدرهای جدید از سوی ایران اشاره و نوشته بود: ایران می‌‌گوید زیردریایی کلاس «غدیر» 95 فوتی هم فن آوری رادار گریزی و هم قابلیت پرتاب موشک و اژدر را دارد.

در حالی‌که این اظهارات شاید غلو باشند، اما این زیردریایی نه تنها می‌تواند خطوط کشتیرانی غیرنظامی بلکه نظامی را با توجه به باریک بودن نسبی خلیج فارس تهدید نماید.

این ژورنال با اشاره به ساخت اژدرهای پیشرفته از سوی ایران نوشت: در حالی‌که مشخص نیست اژدر «والفجر» به همان اندازه هوشمند باشد که وزیر دفاع ایران گفته است اما تصمیم ایران در نمایش زیردریایی غدیر و اژدر والفجر مبین این نکته است که آن‌ها به طور فزاینده هم بر دکترین دریایی و راهبرد‌های ویژه نواحی «دسترسی ممنوع» تمرکز کرده‌اند.