سید مهدی مقدسی روز یکشنبه در نشست توجیهی با سرناظران انتخاباتی در استان مرکزی عنوان کرد: نظارت بر سلامت انتخابات شوراهای یکی از فصول مهم قانون انتخابات است که باید با ظرافت حساسیت خاص آن مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: بازرسی ویژه در صورت خروج انتخابات از روند معمول و سلامت وارد عرصه انتخاباتی کشور می شود و اگر افراد در حین بررسی صلاحیت با رد صلاحیت مواجه شد، پرونده آنها به کمیته بازرسی استان ارجاع می شود.
مقدسی بازرسی و ارزیابی دقیق و رسیدگی به شکایات رسیده مربوطه به هیات های اجرایی، بازدید از صندوق های اخذ رای توسط بازرسانی اعزامی و ارتباط دقیق با ناظرین مقیم در محل های اخذ رای و کمک به روند شفافیت و سالم سازی برگزاری انتخابات، تعیین بازرس مقیم بر صندوق های پرجمعیت شهرستان ها، حضور در محل شعباتی که هیات نظارت و یا اجرای درخواست ابطال آن صندوق را دارد و ارائه نظرات کارشناسی و مشورتی به هیات مرکزی نظارت تعیین بازرسان برای شهرها و بخش ها را اهم وظایف کمیته بازرسی شهرستان ها عنوان کرد.
وی بیان کرد: براساس قانون انتخابات امکانات مورد نیاز هیات و کمیته بازرسی باید توسط فرمانداران فراهم شود و این دستورالعمل نظام مندی بسیاری را ایجاد کرده است.
سربازرس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان مرکزی تاکید کرد: انتظار ما از بازرسان این است که تداخل وظیفه ای صورت نگیرد و این امر مستلزم تعامل با فرمانداران است و در قالب شرح وظایف تعیین شده و چارچوب کاری مشخص موارد ویژه را به صورت مکتوب به هیات بازرسی استان ارجاع کنند.
مقدسی اظهار کرد: هیات نظارت استان و ستاد انتخابات تعاملات لازم برای برگزاری انتخابات سالم و رقابتی اماده اند و دقت نظر در بررسی صلاحیت نیز وظیفه قانونی و شرعی را مد نظر قرار می دهند و در کنار ستاد انتخابات به عنوان مکمل برای برگزاری انتخاباتی باشکوه تلاش خواهیم داشت.
به گزارش ایرنا، رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی در این نشست توضیح داد: کار انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به صورت رسمی از 30 اسفندماه سال گذشته با ثبت نام 266 نفر در استان مرکزی به عنوان کاندیدای انتخاباتی آغاز شد و در پایان روز ششم فروردین ماه 96(پایان فرصت ثبت نام) 6 هزار و 619 نفر در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان مرکزی ثبت نام کردند که نسبت به دوره گذشته 9 و نیم درصد رشد داشت.
شکرالله حسن بیگی گفت: 863 روستا در استان مرکزی امکان داشتن شورای روستایی را دارند که از این تعداد تنها هفت روستا در شهرستان خنداب حدنصاب لازم برای داشتن نامزد انتخاباتی را کسب نکردند.
وی تصریح کرد: پس از ثبت و آغاز کار هیات اجرایی محور کار بر قانون گرایی متمرکز شد و بعد از اتمام کار هیات اجرایی، پرونده رسیدگی شده به هیات نظارت ارجاع شد و ما به عنوان متولی انتخابات که رای مردم را حق الناس می دانیم باید از حقوق داوطلبان نیز صیانت کنیم در همین راستا از هیات نظارت درخواست شد رد صلاحیت برخی نامزدها به سرعت به آنها منتقل شود تا مراتب پیگیری را دنبال کنند.
حسن بیگی بیان کرد: با توجه به دستورالعمل جدید و کاهش تعداد اعضای شوراها تعداد اعضای شورای شهر به 11 نفر ساوه به 9و خمین به 7 نفر رسید و طبق تصمیمات انتخابات شوراهای شهر در شهرهایی با تعداد اعضای 9 و 7 نفر به صورت کاملا الکترونیکی برگزار می شود که ساوه و خمین مشمول این طرح قرار گرفتند و از روز گذشته مراتب آموزشی با دستگاه های الکترونیکی آغاز شد.
رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی افزود: هدف بازرسی مچ گیری اتخاباتی نیست بلکه بر مبنای قانون و با محوریت صیانت از آرای مردم عمل می کند و اخلاق مداری یکی از بنیادین ترین اصول انتخابات است که همه ما باید به آن واقف باشیم.
پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت ماه در کشور برگزار می شود.