رضا تقی پور سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران ظهر امروز یک شنبه دهم اردیبهشت ماه سال 96 با حضور در جمع خبرنگاران به تشریح مباحث مطرح شده در جلسه سیصدوچهل و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران پرداخت.

 

وی با گرامیداشت روز شوراها گفت: فرمان امام خمینی (ره) به شورای تدوین قانون اساسی در خصوص تشکیل شوراها و سپردن کارمردم به مردم یکی از اتفاقات مهم در کشور است که منجر به اختصاص دادن هشت بند قانون اساسی به موضوع شوراها شده و جایگاه آن را در ردیف قوای سه گانه در قانون اساسی تعریف کرد.

 

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه به دستورات جلسه امروز شورای شهر تهران اشاره و اعلام کرد: موضوع همکاری آژانس بین المللی ژاپن(جایکا) در حوزه تجهیزات کنترل کیفیت هوا یکی از دستورات جلسه امروز شورای شهر تهران بود که پس از بررسی با قید یک فوریت در دستور کار شورا قرار گرفت و پیش بینی می شود تا هفته آینده تصمیم گیری در خصوص آن انجام شود.

 

تقی پور در خصوص موضوع این دستور جلسه تصریح کرد: این دستور جلسه به بررسی همکاری دوساله برای راه اندازی و تکمیل تجهیزات کنترل کیفیت هوا در پایتخت بین شهرداری تهران و موسسه بین المللی جایکا می‌پردازد.

 

وی ادامه داد: بر اساس این طرح پیشنهاد شده است تامین مکان بر عهده شهرداری تهران قرار گیرد ضمن اینکه پیش از این طرح مورد تایید وزارت امور خارجه و سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته است و پس از تصویب شورا اجرایی خواهد شد.

 

سخنگوی شهر شورای تهران اعلام کرد: در صورت تصویب این طرح کارشناسان سازمان جایکا که یک سازمان بین المللی است به مدت ۴ سال در تهران برای انتقال دانش فنی حضور خواهند داشت.

 

وی افزود: همچنین در جلسه روز یکشنبه گزارش حسابرسی سازمان تاکسیرانی و پایانه‌ها و پارک سوارها مورد بررسی قرار گرفت که نتیجه حسابرسی این دو سازمان مشروط بود بنابراین کمبودها و نقدهای مطرح شده توسط رئیس شورا به شهردار رسما ابلاغ می‌شود. تا ابهامات مطرح شده رفع شود.

 

به گفته تقی پور، هشت مورد از اعتراضات مالکان باغات در جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفته که گزارش کمیسیون شهرسازی مورد تایید اعضا قرار گرفت.

 

وی در مورد مرخصی شهردار تهران نیز اظهار کرد: صبح امروز چمران نامه‌های مرخصی شهردار را به شورا آورد و نشان داد که چه در زمان ریاست وی و یا مسجدجامعی با درخواست کتبی شهردار، رییس شورا به مرخصی شهردار رسیدگی می‌کرده است و این موضوع در صحن علنی طی 16 سال اخیر هیچ گاه بررسی نشده است.

 

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه قالیباف برای 20 روز مرخصی گرفته و طبیعتا در این مدت نیز خارج از محیط کار نیست، تصریح کرد: برای موارد مختلف به افراد مسوولیت داده شده و افرادی تصمیم‌گیرنده با امضای مجاز به چمران معرفی شدند.

 

تقی پور همچنین در مورد احتمال سوءاستفاده تعدادی از مدیران سابق شهری که کاندیدای انتخابات شوراها هستند نیز گفت: نظارت بر صحت انتخابات برعهده مجلس شورای اسلامی است و آنها باید جلوی تخلفات را بگیرند اما از بعد نظارتی شورا نیز باید نظارت‌هایی انجام دهد و در صورت بروز تخلف با این افراد قطعا برخورد خواهد شد.

 

وی همچنین در مورد مطالبات شهرداری از دولت و بالعکس افزود: در 19 ردیف سرجمع مطالبات شهرداری از دولت به مبلغ 14 هزار میلیارد تومان مشخص شده است که یک کمیته سه نفره از شورا برای پیگیری مطالبات تشکیل شده بود که با دولت نیز مذاکراتی انجام شد.

 

سخنگوی شهر شورای تهران با بیان اینکه در راه تعیین دقیق رقم بدهی فراز و نشیب‌هایی وجود داشت، گفت: نهایتا سازمان حسابرسی کل کشور نیز رقم 14 هزار میلیارد تومان را تایید کرد و وقتی رقم دقیق بدهی مورد تایید قرار گرفت از آن به بعد موضوع از طریق مکاتبات رسمی شورا پیگیری شد اما آن چیزی که بارها به طور نادرست بیان شده میزان بدهی شهرداری به دولت است که اعداد و ارقام متفاوتی مطرح شده اما باید بگویم تا پایان سال 95، 11 هزار و 981 میلیارد تومان مجموع بدهی شهرداری تهران به بانک‌ها بوده و 8514 میلیارد تومان نیز میزان بدهی شهری به پیمانکار است و مابقی اعداد مطرح شده نادرست است.

 

همچنین تقی پور گزارش عملکرد کمسیون سلامت را در صحن شورا ارائه کرد که براساس آن ۴۵ درصد تصمیماتی که مطرح شده در حوزه محیط زیست، ۲۱ درصد در مورد ایمنی و مدیریت بحران و ۶ درصد در حوزه سلامت و ۲۸ درصد در خصوص سایر موارد بوده است.

 

وی گفت: تهیه دستورالعمل‌هایی برای مقابله با آلودگی صوتی ایجاد کارگروه مشترک برای رفع نارسایی‌های لایحه آلودگی صوت و الزام به ایجاد دیواره صوتی در اتوبان شهید تندگویان از برخی از فعالیت‌های کمیسیون سلامت بوده است افزایش بودجه آتش نشانی و الزام به خرید تجهیزات، تصفیه خانه آلاینده مانند کارخانه ایفو، جابجایی کارخانه روغن نباتی قو و توقف فعالیت کارخانه شن و ماسه در منطقه ۱۸ از دیگر فعالیت‌های این کمیسیون بوده است.

 

تقی پور همچنین در مورد تولید برق از زباله نیز گت: تولید برق از زباله به دلیل پیشنهاد اندک قیمت خرید برق از سوی شرکت برق اقتصادی نبوده و به صرفه نیست و امید است با ورود تکنولوژی‌های جدید به صورت انبوه خودکفا باشیم. همچنین تفکیک پسماند در انتها صورت می‌گیرد و امیدواریم با فرهنگ‌سازی‌های انجام شده شاهد آن باشیم که زباله‌ها در مبدا و توسط شهروندان تفکیک شوند.