ابوالفضل حسن بیکی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه برای قضاوت در مورد برجام، باید  ببینیم که چه چیزی دادیم و چه چیزی گرفتیم، گفت: آنچه باعث شد آمریکایی‌ها پای میز مذاکره بیایند اقتدار ملی و توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران بود، که این نکته به عنوان اقتدار جمهوری اسلامی نقطه قوت و مثبتی بوده است، اما اگر بخواهیم به وزیر خارجه نمره بدهیم، من به آقای ظریف نمره 5 می‌دهم.

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اقدام چند سال پیش نتانیاهو در سازمان ملل مبنی بر نشان‌ دادن یک نقاشی بیان داشت: توان دفاعی جمهوری اسلامی علت این اقدام نتانیاهو بود، که در پی آن آمریکایی‌ها از روی ناچاری آمدند پای میز مذاکره نشستند و برجام تثبیت شد.

حسن‌ بیکی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا به وزیر خارجه نمره 5 می‌دهید، اظهار داشت: آقای ظریف در عملکرد خود اشتباهات فراوانی داشت که اولین آن‌ها این بود که فکر کرد آمریکا کدخداست و همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد آمریکا گذاشت.

 

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه اشتباه دوم آقای ظریف نزدیکی بیش از حد به آمریکا بود، خاطر نشان کرد: در پی این رفتار، روابط ما با بخش اعظمی از هم‌پیمانانمان که بر اساس انقلاب و آرمان‌های انقلاب شکل گرفته بود، سرد شد.

 

حسن بیکی فاصله‌گیری وزیر خارجه از روسیه، چین، کشورهای شرقی و کشورهای اسلامی را سومین اشتباه ظریف برشمرد و بیان داشت: آقای ظریف علم سیاست ندارد و عملکرد او تجربی است.

 

حسن بیکی عدم درج برخی مفاد برجام در متن آن و اعتماد به قول شفاهی طرف مقابل را خطای دیگر ظریف عنوان و تاکید کرد: مسئولین ما باید قرارداد را خیلی محکم می‌نوشتند، اما آنها علاوه بر آنکه برخی مسائل را در متن ننوشتند در حوزه اقتصادی هم ضعیف عمل کردند!

 

 

 

وی با بیان اینکه دولت پیش‌بینی می‌کرد که با به ثمر رسیدن برجام کشورهای دنیا به ایران می‌آیند و سرمایه‌گذاری می‌کنند، اظهار داشت: آن‌ها از این طریق پیش‌بینی کرده‌ بودند که با آمدن سرمایه‌گذاران خارجی عقب‌افتادگی دوران محاصره اقتصادی جبران می‌شود و به یک گشایش اقتصادی می‌رسیم.

 

حسن‌ بیکی افزود: دولت پیش بینی کرده بود که 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذار خارجی وارد ایران می‌شود، ولی بعد از آن‌ همه تلاش و تبلیغات فقط 8 میلیارد دلار وارد ایران شد.

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطر نشان کرد: دولت در مورد پول‌های بلوکه شده هم هیچ‌ عددی را اعلام نمی‌کند که چه مقدار از آن پول‌ها به ایران آمده است!

 

 

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی علت به ثمر رسیدن بسیاری از پروژه‌ها در دوران پسا‌برجام را نتیجه فشردن گلوی مردم خواند و تاکید کرد: وزارت‌خانه‌ها با تکیه بر نیروی داخلی و دانش جوانان ایرانی گام‌های اساسی برداشتند به عبارتی این دستاوردها نتیجه برجام نیست بلکه نتیجه فشردن گلوی مردم است.

 

 

حسن بیکی با اشاره به اینکه روابط ما با کشورهای شرقی سرد شده و از 15 کشور همسایه فقط با دو کشور روابط داریم، بیان داشت: روابط جمهوری اسلامی با سایر کشورها مخدوش شده است.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگرچه اتصال بانکی سوئیفت وصل شده است ولی به خاطر فشار آمریکا هیچکس از آن استفاده نمی‌کند و سرمایه‌گذاران فرار می‌کنند.