اطلاعات مخابره شده حاکی از آن است که نیروهای ترکیه اقدام به افزایش حضور نظامی‌اش در نزدیکی مرزهای سوریه از سمت شهر «تل‌ابیض» در «ریف الرقه شمالی» کرده و آماده یورش به آن است.

بر اساس گزارش وبگاه «النشره»، برخی اطلاعات دیگر حاکی از آن است که ارتش ترکیه اقدام به برداشتن دیوار (مرز) میان مناطق تحت تسلط یگان‌های کُرد در روستاهای مرزی حسکه کرده و تجهیزات نظامی را پیش آورده و اینها در کنار بمباران توپخانه‌ای متبادل میان طرفین است.

این تحولات فقط چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که جنگنده‌های ترکیه مواضع حزب کارگر کردستان (پ‌ک‌ک) در عراق و سوریه را هدف قرار گرفت و در این حمله دهها تن از اعضای پ‌ک‌ک و  اعضای «وحدات حمایة الشعب» (یگان‌های حمایت مردمی) کشته شدند و نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کردند آمریکا تعدادی تانک و سلاح سنگین برای این نیروها فرستاده است که در نبرد رقه به کار گرفته خواهند شد اما این نیروها تهدید کردند در صورت ادامه حمله ترکیه، برای دفاع از مناطق تحت تسلطش، مجبور به توقف عملیات آزادسازی رقه خواهد شد.

منابع آگاه اعلام کردند اقدامات اخیر ترکیه، دولت آمریکا را به دردسر انداخته؛ زیرا آنکارا امروز نیروهای مورد حمایت ائتلاف بین‌المللی به رهبری واشنگتن را هدف قرار گرفته و این در حالی است که آمریکا تضمین‌های به نیروهای دموکراتیک سوریه برای تأمین مشارکتش در عملیات آزادسازی رقه داده است و این موضوع بر مسیر این عملیات که آمریکا خواهان پایان هر چه زودتر آن است، تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

در همین راستا، «مصطفی سیجری» رئیس دفتر سیاسی «لواء المعتصم» (یکی از گروه‌های شرکت‌کننده در عملیات درع‌الفرات)  به النشره گفت هیچ تصمیم رسمی برای آغاز عملیات نظامی علیه نیروهای دموکراتیک سوریه تا حال حاضر وجود ندارد و آنچه اتفاق افتاده فقط یک پاسخ از طرف ترک علیه منبع شلیک به سمت اراضی ترکیه بوده است.

النشره در پایان اعلام کرد به نظر می رسد متحدان واشنگتن در سوریه بیشتر به «درگیری» نزدیک شده‌اند و این امر پیامدهایی بر طرح‌ها (-ی آمریکا) در این میدان خواهد داشت.