محمدرضا عارف نماینده مردم تهران و رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان عصر امروز شنبه (9 اردیبهشت‌ماه 96) در همایش سراسری ستاد زنان حامی روحانی طی سخنانی اظهار داشت: نقش بانوان در رویدادهای قبل و بعد انقلاب و صحنه‌های مهم را نمی‌توانیم انکار کنیم.

وی افزود: ما نمی‌توانیم رویدادهای مهمی را نام ببریم که نقش زنان در آن ممتاز نباشد. زنان در دوران دفاع مقدس در تشویق مردان نقش ویژه‌ای داشتند و در رویدادهای مختلف کشور عموماً این نقش بالای 70 درصد است.

رئیس فراکسیون امید مجلس همچنین تصریح کرد: حتماً این مسیر و روند را بانوان برجسته با توجه به حساسیت‌های موجود در 29 اردیبهشت‌ دنبال خواهند کرد.

عارف ادامه داد: در ارتباط با گفتمان اصلاحات نیز باید بگویم از نقش بانوان در بیشتر این تفکرات تشکر می‌کنیم؛ چراکه نقش برجسته زنان در اتاق‌های فکر ما و جنبش اصلاحات بسیار مهم بود.

وی با اشاره به رویکرد اصلاحات در دهه 90 عنوان کرد: با ارزیابی عملکرد خودمان در دهه 90، رویکرد و راهبرد اصلی اخلاق و خرد جمعی را با اولویت گفتمان و خرد جمعی ادامه خواهیم داد، البته این رویکرد را در گفتمان اصیل انقلاب می دانیم، هرچند ما سایر گفتمان‌ها را هم به رسمیت می‌شناسیم. ما در گام اول در خرداد 92 گام درستی برداشتیم.

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: شاید خیلی‌ها تصور نمی‌کردند در خرداد 92 به فردی که از لحاظ تشکیلاتی وابستگی به گفتمان اصلاحات نداشت، برسیم ولی ما ترجیح منافع ملی و جریانی را اتخاذ کردیم و اتفاقاً مورد استقبال مردم هم قرار گرفت. ما هم در خرداد 92 به این نتیجه رسیدیم و این تصمیم را گرفتیم و هم در اسفند 94.

عارف در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: ما هیچ انتظاری نداشتیم که لیست کامل 30 نفره ما در تهران رأی بیاورد. فکر می‌کردیم 10 نفر در مجلس خبرگان و 20 نفر هم در مجلس شورای اسلامی رأی بیاورند، اما حقیقتاً قاطبه مردم به این رویکرد جمعی ما اعتماد کردند.

وی با بیان اینکه ما باید راهبرد خودمان را برای دو انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی مشخص می‌کردیم، تصریح کرد: هیچ راهی جز ادامه راه 92 برای ما در سال 94 وجود نداشت.

رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برجام را یکی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم برشمرد و عنوان کرد: ما همواره این نظر و تحلیل را داشتیم که در شرایطی که قدرت‌های جهانی روبروی ما بود و سیاست عزت هم حرف اول را می‌زد، برجام یک پیروزی بزرگ برای دولت بود، هرچند اگر فرض کنیم برجام تنها دستاورد دولت یازدهم بود، همان یک پیروزی بزرگ کفایت می‌کرد و می‌توان آن را به عنوان یک پیروزی اصلی عنوان کرد.

عارف ادامه داد: هرچند دولت دستاوردهای خوبی داشت در زمینه اقتصادی هم دستاوردهای بسیار خوبی داشته است، اما متأسفانه دولت تدبیر و امید همان مشکلات دولت اصلاحات را دارد و این در حقیقت همان ضعف شدید در اطلاع‌رسانی و کارهای خوبی است که انجام داده و کارها و عملکرد خود را به اطلاع مردم نمی‌رساند.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم دستاوردهای مهم اقتصادی، بهداشتی و سیاسی از جمله برجام را داشته است، اظهار داشت: در این سه هفته آینده سخنرانان باید بر اساس آمار دقیق، عملکرد دولت را اطلاع‌رسانی کنند.

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نقدهای جدی به عملکرد این دولت داریم، گفت: این طبیعی است و البته به همه دولت‌ها نقد وارد است که باید در چارچوب خود اصلاح شوند، اما به اتفاق آرا باید کاندیدای واحد خود را روحانی معرفی کنیم.

عارف بر همین اساس اضافه کرد: با حضور جدی مردم و رأی بالا امیدواریم روحانی کار خود را شروع کند، دولت باید شعار اصلی‌اش امتداد شعارهای 92 و 94 باشد، یعنی «امید، آرامش و رونق اقتصادی»، این شعار در حقیقت جلوی برخی بداخلاقی‌ها را هم خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه از روحانی و جهانگیری برای مناظره روز گذشته تشکر می‌کنیم، گفت: شعار ما «امید» است، ما نمی‌توانیم این شعارها را بدهیم و از آن‌طرف درگیر مسائل حاشیه‌ای باشیم، البته باید پاسخ برخی‌ها را بدهیم، ولی نگاه ما در حقیقت امید به آینده است. ما خیلی بهتر می‌توانیم جواب بدهیم و می‌دانیم در 8 سال چه بلاهایی سر مردم آوردند و چه کردند، اما ترجیح می‌دهیم شعار امید را پیش ببریم. کل جریان رقیب پشت این دولت قرار گرفته است، اما نمی‌خواهیم در گذشته بمانیم و در حقیقت دندان ما در پاسخ دادن کند است.

عارف افزود: ما با شعار امید و آرامش نمی‌خواهیم پاسخ برخی‌ها را بدهیم، اما توانایی آن را داریم. ما مسئولیت کارهای دولت تدبیر در 4 سال اول را می‌پذیریم که قطعاً اشکالاتی هم داشته است، ولی در دور دوم می‌توانیم آنها را اصلاح کنیم.

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به نگاه ویژه به زنان و جوانان در شورای شهر گفت: موضعت گفتمانی ما روشن است و یکی از مطالبات جدی ما از د ولت روحانی جوان‌گرایی است و باید به جوانان در سطوح مختلف اعتماد کنیم.

وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت و تجربه جوانان و زنان عنوان کرد: با وعده سر خرمن نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم مثلاً بگوییم خانم‌ها در منزل بنشینند و هر وقت لازم شد از ظرفیت آنها استفاده می‌کنیم، خیر این‌گونه نیست. باید از همین لحظه شروع و از ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

عارف در ادامه خطاب به دولت گفت: ما از دولت آینده انتظار داریم در همه سطوح سیاست‌گذاری و اجرایی سهم خوبی به بانوان بدهد. دو خواسته اصلی ما از رئیس‌جمهور جوان‌گرایی و اختصاص سهمیه خوب به بانوان درامور اجرایی و همچنین شوراهاست.