سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص بحران آب و  نیاز به درک مشترک در خصوص اهمیت آب شیرین در جامعه بشری، اظهار داشت: این حقیقت به درستی از سوی جامعه اعم از قاطبه مردم و همچنین نخبگان به درستی مورد فهم واقع نشده است، بنابراین معتقدم تا زمانی که درک عمیقی در جامعه بشری نسبت به ارزش و اهمیت این ماده حیاتی شکل نگیرد و روند کمبود آب به عنوان معضل جهانی و نه فقط برای کشورهای کم‌ آب به طور ملموس مورد توجه واقع‌ نگردد، بر دامنه بحران‌ها و تنش‌های آبی افزوده شده و مسیر توسعه بشری با ناهمواری‌های جدی مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: قدم نخست در ارتقای درک جوامع بشری نسبت به آب، ایجاد بسترهای مناسب و اطلاع‌رسانی عمومی پیرامون ابعاد مختلف این دغدغه در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی آن است.

معاون وزیر امور خارجه افزود: در شرایطی که سازمان ملل متحد یکی از اهداف توسعه پایدار را دسترسی به آب سالم و کافی قرار داده است، عموم جوامع بشری می‌بایست از طریق شیوه‌های مناسب و علمی در زمان مناسب آن به درک مشترکی دست یابند که توسعه آینده در گروی بهبود شرایط آب می‌باشد.

عراقچی در پایان خاطرنشان کرد: امروز رشد و آگاهی انسان‌ها نسبت به اهمیت آب می‌بایست به عنوان اصلی‌ترین هدف و دستور کار همه ما قرار داشته باشد.