سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز در همایش مردمی حمایت از نامزد اصلح "سید ابراهیم رئیسی" با 'عنوان تاملی بر چهار سال گذشته و آینده' اظهار داشت: چهار سال از انتخابات سال 92 گذشت و این افتخار تفکر انقلابی است که به رای مردم احترام می‌گذارد. ملت ما یک تجربه چهار ساله پشت سر گذاشت و امروز بهترین فرصت برای ارزیابی وعده‌هاست.

جلیلی با بیان اینکه تکلیف تفکر انقلابی همواره ادامه دارد، افزود: باید برای چهار سال آینده تصمیم بگیریم و از این لحاظ صحنه انتخابات نه تنها طریقت بلکه موضوعیت هم دارد، لذا صحنه انتخابات برای چالش عقلانی و اقناع است نه اغوا.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه امروز فرصت خوبی است که در صحنه انتخابات ملت ما درباره وعده‌ها و تدبیرها محاسبه کند، تصریح کرد: اگر درک صحیحی از چهار سال گذشته نداشته باشیم نمی‌توانیم برای چهار سال آینده هم تصمیم بگیریم.

وی با اشاره به انتخابات قبلی و تقاضای مردم برای رفع مشکلات و یادآوری اینکه آقای روحانی و ولایتی تفکری را به جامعه القا کردند، گفت: تفکری که مدعی بود با این مسیر می‌توان مشکلات را حل کرد، کارنامه‌اش مقابل ماست، البته ما بنای محکوم یا تحقیر کردن نداریم بلکه میخواهیم انقلاب در مسیر درست پیش برود.

جلیلی ادامه داد: باید به سوالات مردم پاسخ معتبر داد؛ برخی ادعای کاهش هزینه دارند اما این سرمایه‌های نظام است که کاهش پیدا می‌کند، در سرمایه‌های ملی کشور بتن ریخته و به خارج منتقل کردند اما خودشان می‌گویند طرف مقابل به متن برجام پایبند نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به آمار فعلی نقدینگی در حال حاضر و شعار ایجاد رفاه در انتخابات قبل، گفت: بگویند در کشاورزی، صنعت و معدن چه ارمغانی برای کشور آورده‌اند، نباید اجازه داد دوباره عده‌ای با جملات عاری از صحت به مردم راه حل های نادرست القا کنند و مشخص شود درست نبوده است.

وی افزود: ما به منتخب مردم احترام گذاشتیم و اعلام کردیم که کمک هم می‌کنیم، یکی از کارهای ما بررسی راه حل های صحیح بود، به طور مثال نمی توان یکباره طرح مسکن مهر را تعطیل کرد و هیچ جایگزینی نیز برای آن پیشنهاد نداد؛ ما نیامدها یم شعار دهیم بلکه میخواهیم نشان دهیم مسیر قبلی درست بود یا خیر.

جلیلی با بیان اینکه فقط از موضوع مسکن درصد بالایی از اشتغال ایجاد می‌شود و این در کنار ایجاد مسکن برای مردم است، تاکید کرد: اما متاسفانه در این چهار سال متوقف شد؛ بخش مسکن که دیگر نیازی به برجام نداشت پس چرا این اتفاق نیفتاد؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اگر گفته می شود تولید و اشتغال مهم است این ضرورت جامعه است، اما آیا امروز چرخ کارخانه ها می‌چرخد؟ مزیت ما در نفت و گاز و پتروشیمی است، چرا وضع موجود با وضع مطلوب فاصله دارد؟

وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: مردم باید بدانند چه تغییر و تحولی قرار است اتفاق بیفتد و امروز یکی از بحث‌های جدی این است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اگر می‌گویم آقای رئیسی اصلح است برای این است که از او می‌خواهیم چنین روندی دنبال شود و انشاالله دنبال خواهد شد.

جلیلی خاطرنشان کرد: دولت گزارشی در آبان 95 ارائه و تأکید کرد برای اصلاح نظام بانکی باید اقتصاد مقاومتی محقق شود؛ نمی‌شود 12 سال کار دست اینها باشد تا این امر محقق شود و با این سرعت امیدی به اصلاح نظام بانکی نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: اگر کسی 1000 میلیارد وام بگیرد درها به سوی دیگران بسته می‌شود؛ بنده قبلا نیز گفتم چرا باید 70 هزار معوقه بانکی داشته باشیم؟ این رقم امروز به 100 هزار و به 120 هزار معوقه بانکی تبدیل شده است و کسانی که مسئولیت داشته‌اند باید اینها را جواب دهند.

وی تاکید کرد: آرامش مردم این است که شغل داشته باشد و بدانند، تشکیلات بانکی پشت سر آنهاست.

وی افزود: امروز نباید جریان انقلابی محکوم شود که فقط شور دارد نه راه حل؛ کسانی که مدعی بودند می‌خواهیم هم چرخ سانتوفیوژ بچرخد و هم چرخ اقتصاد کارنامه‌شان موجود است.

جلیلی گفت: امروز برخی می‌گویند چرا عدد درباره اشتغال می‌دهید، در حالی که می‌توان در این زمینه کار کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما در این مقطع قرار است رئیس جمهور انتخاب کنیم و باید به وظایف رئیس قوه مجریه توجه داشت، افزود: رئیس جمهور باید ماشین دولت و اشکالات آن را بشناسد؛ ما به آقای روحانی گفتیم که این ماشین ایرادات جدی دارد، ایرادات دستگاه‌های اجرایی را چه کسی باید برطرف کند؟

وی تصریح کرد: یک رئیس جمهور باید گستره و کارکرد ماشین دولت را بداند و سفرهای استانی یعنی خود را به جایی برسانید که این ماشین نمی‌تواند اما این هم کافی نیست و باید به سفرهای وزارتخانه‌ای نیز توجه شود.

جلیلی ادامه داد: باید در عرصه‌های مختلف بر مزیت‌های نسبی کشور تکیه کنیم و برای مثال فقط شهرستان شوش ما می‌تواند بخش عمده‌ای از نیازهای غذایی کشور را تامین کند.
وی ادامه داد:150 هزار هکتار زمین کشاورزی لازم فقط در خوزستان فراهم است، چرا در این دولت این شهرستان‌ها هنوز وارد کننده هستند؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: جریان انقلابی برای صحنه‌های مختلف اجرا می‌خواهد نشان دهد که حرف و برنامه دارد و آن را به بهترین شکل تغییر می‌دهد.
وی تصریح کرد: امروز کسانی می‌گویند کانه وضع موجود وضع مطلوب است و اگر می‌خواهید از این وضع عبور کنید باید سراغ برجام‌های دیگر بروید؛ در حالی که اینطور نیست و می‌توان گام‌های بزرگ برداشت. شاید کسانی بتوانند بهتر از شما اشتغال ایجاد کنند، اگر نمی توانید بگویید ما نمی توانیم نه اینکه نقطه ضعف خود را مبنا قرار دهید.

جلیلی در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: اگر میخواهید اقتصاد مقاومتی داشته باشید باید سیاست و فرهنگی مقاومتی هم داشته باشید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه حوزه معیشت مردم حرف دارد، یادآور شد: امروز باید بدانیم نظامی می تواند از حقوق ملت دفاع کند که دولت مقتدر داشته باشد. انشالله در روزهای آتی به این موضوعات جدی‌تر خواهیم پرداخت.

وی تاکید کرد: همه ما باید امروز یک حرکت عمومی را برای اقناع عمومی شروع کنیم تا مردم بدانند با تفکر انقلابی است که سایه جنگ دور و امنیت ایران محقق شده است؛ لذا تنها با تفکر انقلابی موفقیت‌های بزرگ اقتصادی برای کشور رقم می‌خورد، انشالله تکلیف خود را دنبال و حماسه بزرگ سیاسی و اقتصادی رقم خواهد خورد.