«عادل الجبیر» وزیر امورخارجه عربستان سعودی پس از دیدار با «سرگئی لاوروف» همتای روسی اش، در یک کنفرانس خبری مشترک با او حضور یافت و از دعوت رسمی مسکو از شاه سعودی برای سفر به روسیه خبر داد و گفت که این دعوت پذیرفته شده است.

وی در این کنفرانس خبری که از شبکه العربیه پخش شد، گفت: عربستان سعودی و روسیه تلاش می‌کنند تا به روابط دوجانبه تحکیم بخشند به ویژه که مواضع روسیه و عربستان درباره برخی قضایای سیاسی مشترک است. به همین دلیل نیز درباره همکاری میان دو کشور برای مقابله با افراطی‌گری و تروریسم گفت‌‌وگو کردیم. عربستان و روسیه هر دو اصول مشترکی دارند که مهمترین آنها، احترام به حاکمیت کشورهاست.

جبیر افزود که در دیدار با لاوروف با او درباره خاورمیانه رایزنی کرده و درباره بحران جاری سوریه و شیوه‌های ایجاد یک راهکار سیاسی برای آن گفت وگو کرده است. ریاض درباره بحران سوریه، با مسکو هماهنگ می‌شود. 

وزیر خارجه عربستان سعودی سپس به مسئله یمن اشاره و تاکید کرد که در این دیدار با همتای روسش درباره یمن و حل بحران این کشور بر اساس قطعنامه شورای امنیت گفت‌وگو کرده است.

وی افزود: ما از تلاش‌های فرستاده سازمان ملل به یمن حمایت می‌کنیم و از همکاری با روسیه برای حل این بحران استقبال می‌کنیم.

لاوروف نیز در این کنفرانس خبری اظهار داشت: ما برای توسعه روابط با عربستان تلاش می‌کنیم. طرح‌هایی نیز برای همکاری در زمینه‌های انرژی، کشاورزی و صنایع وجود دارد.

وی درباره بحران سوریه گفت: عربستان اعلام کرده که از مذاکرات آستانه درباره سوریه حمایت می‌کند. این مذاکرات که برای آتش‌بس انجام می‌شود، زمینه را برای مذاکرات سیاسی ژنو فراهم می‌کند.

وزیر خارجه روسیه افزود: با دوست و همتای سعودی خود درباره پایبندی به قطعنامه 2254 سوریه کاملا موافقم.اما اکنون مناقشه بر سر نحوه تطبیق دادن این قطعنامه درباره سوریه است.

وزیر خارجه عربستان سعودی در ادامه، در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره موضع ریاض در قبال اسد گفت: عربستان بارها بر ضرورت رفتن «اسد» چه با گزینه سیاسی یا نظامی تاکید کرده است. ما معتقدیم که اسد نباید در آینده سوریه نقشی داشته باشد.

وی سپس به نقش ایران و حزب‌الله در سوریه اشاره کرد و گفت: نیروهای سپاه پاسداران ایران و شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان نباید در سوریه بمانند. ما نیز تلاش می‌کنیم که دخالت‌های ایران و حزب‌الله را در منطقه محدود و مهار کنیم. حزب الله لبنان نباید در هیچ جای جهان فعالیت داشته باشد.

در مقابل این سخنان، لاوروف اظهار داشت: ایران و روسیه هر دو به دعوت نظام سوریه در این کشور حضور دارند و مسکو، حزب‌الله لبنان را یک سازمان تروریستی نمی‌داند. ما معتقدیم که کلیه طرف‌های سوری و طرف‌های خارجی تاثیرگذار در حل بحران سوریه باید مشارکت داشته باشند.

وی تصریح کرد: تنها طرفی که می‌تواند سرنوشت و آینده سوریه را تعیین کند، ملت سوریه است. ما نیز باید کارهای زیادی تحت نظارت سازمان ملل برای ایجاد همگرایی میان معارضان و نظام سوریه انجام دهیم.

وزیر خارجه عربستان در ادامه به حمله شیمیایی «خان شیخون» اشاره کرد و گفت: ما با تحقیق درباره حادثه خان شیخون موافقم و نظام سوریه باید بهای این حمله شیمیایی به خان شیخون را بپردازد و ثابت کند که هیچ سلاح شیمیایی در اختیار ندارد.

لاوروف نیز افزود: با جبیر برای انجام تحقیقات درباره حادثه خان شیخون موافقم اما بارها از خودم پرسیده‌ان که چرا باید انگلیسی‌ها در راس تیم تحقیق این حمله شیمیایی باشند. از سوی دیگر از اینکه به محض اینکه نظام سوریه در این مسئله متهم شد، تحقیقات بسیار سریع آغاز شد، تعجب کردم. هیچ مانعی نیز برای رفتن اعضای تیم تحقیق به خان شیخون وجود ندارد.

وی سپس تحقیقات انگلیسی فرانسوی درباره خان شیخون را «گمانه زنی» توصیف کرد.