پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مهدی مسائلی- در روزهای اخیر شاهد اقبال طیف های مختلف اصولگرایان به حجت‌الاسلام رییسی بودیم آن گونه بیانیه هایی فراوانی نیز در حمایت از ایشان منتشر شده است. این موضوع موجب شده تا بعضی طرفداران جبهه اصولگرایی به شدت خواستار کنار رفتن آقای دکتر قالیباف  به نفع آقای رئیسی بعد از مناظرات تلویزیونی باشند. شاید هم چنین توافقی میان دو طرف در حال انجام باشد.

استدلالی که معمولا برای این موضوع  مطرح می شود جلوگیری از شکسته شدن آرای جبهه اصولگرایان است زیرا شرکت دو کاندیدای اصولگرا در مرحله رای گیری مردم را سردرگم کرده و موجب پیروزی کاندیدای رقیب یعنی آقای روحانی در انتخابات خواهد شد. 

اما به نظر می رسد حضور آقای قالیباف در مرحله رأی‌گیری نه تنها به ضرر جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی نیست، بلکه می تواند مقدمه ای برای پیروزی نهایی آنها در انتخابات در دور دوم باشد. زیرا اگر شعارها و برنامه های انتخاباتی آقای رئیسی نتواند آرای مردمی را به خود جذب کند، در عمل فرقی نمی کند، آقای روحانی در همان دور اول پیروز انتخابات خواهد بود. پس دو قطبی سازی انتخابات توسط اصول گرایان پیروزی و یا شکست آنها را در دور اول رقم خواهد زد.

 اما با ادامه حضور آقای قالیباف در مرحله رأی‌گیری این احتمال وجود دارد که انتخابات به دور دوم کشیده شود و سپس با اتحاد اصولگرایان در این مرحله کاندیدای آنها پیروز انتخابات شود. 

باید این حقیقت را در نظر گرفت که در دور اول انتخابات ممکن است بسیاری از مردم به هر دلیل برنامه های آقای رئیسی را نپسندند و  به کاندیدایی دیگر توجه کنند، در چنین صورتی اگر آقای قالیباف در انتخابات حضور نداشته باشد مردم را میان روحانی و رئیسی مخیر نموده ایم و آنها اگرچه طرفدار روحانی نباشند ولی در عمل چاره ای جز رأی دادن به ایشان ندارند.

به دیگر سخن چهره آقای قالیباف و عملکرد اجرایی ایشان برای بسیاری از مردم شناخته شده است و در گیرودار طرفداران سنتی چپ و راست، ایشان می تواند آرای عموم مردم را به خویش جذب کند، آرایی که با دو قطبی انتخابات می تواند به صورت غیر حقیقی و احساسی به حساب طرف مقابل یعنی آقای روحانی ریخته شود و وی را در همان مرحله اول انتخابات پیروز کند.