امیر احمدرضا پوردستان جانشین فرمانده کل ارتش طی گفت‌وگویی تفصیلی به مسائل مربوط به معیشت کارکنان ارتش و برنامه‌های آینده آجا پرداخت و اظهار داشت: در حکم حضرت آقا به بنده به مسئله معیشت اشاره ویژه شده است. به نظر من یک فرد نظامی که مسئولیت سنگین دفاع از امنیت، استقلال و تمامیت ارضی کشور را بر عهده دارد نباید از نظر معیشت مشکلی داشته باشد لذا این فرد جز انجام وظیفه خود نباید دغدغه دیگری داشته باشد. در واقع دغدغه یک نظامی فقط باید انجام وظیفه خود به نحو صحیح و درست باشد. لذا ما بعنوان خادمان این افراد نظامی و ارتشی باید تلاش کنیم دغدغه‌های دیگر را از او بگیریم.

پوردستان ادامه داد: معیشت مولفه‌های زیادی دارد و اگر چند مولفه در کنار هم قرار گیرند معیشت را شکل می‌دهند. مولفه‌های اصلی آن، شامل حقوق و مزایا، مسکن سازمانی، مسکن شخصی، خدمات بیمه‌ای، خدمات درمانی و خدمات تفریحی و رفاهی است که در کنار یکدیگر معیشت را شکل می دهند و سبب می‌شوند مسئولین بتوانند یک رفاه نسبی برای کارکنان خود به وجود بیاورند. آنچه مد نظر بنده بوده این است که به نقطه و جایگاهی برسیم که بتوانیم دغدغه را از فرد نظامی بگیریم و او به هیچ مسئله‌ای جز انجام مسئولیت خود، آن هم به نحو صحیح فکر نکند. از طرفی هنگامی که به داشته‌های خود نیز نگاه می‌کنیم، درمی‌یابیم که بحمدالله در ارتش جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که اگر آنها را به فعل در بیاوریم، خیلی راحت می‌توانیم به رفع برخی دغدغه ها  کارکنان اقدام کنیم.

جانشین فرمانده کل ارتش گفت:‌ یکی از مولفه‌های اصلی که در این زمینه می‌تواند اثرگذار باشد، بنیاد تعاون ارتش است لذا یکی از عمده تلاش‌های بنده در این خصوص فعال کردن بتاجا است. در این خصوص تلاش‌های بسیاری صورت گرفته و در شروع کارم در سمت جانشینی فرماندهی کل ارتش، شورایعالی معیشت در ارتش را تشکیل دادیم و تلاش کردیم در این شورا ابتدا آسیب شناسی کنیم و پس از پیدا کردن نقاط ضعف، برای برطرف کردن آنها راهکارهای برون‌رفت از این مشکلات را تعریف کنیم. در این رابطه در جلسه‌ شورایعالی معیشت ارتش، موضوعات و مشکلات را  بی‌پرده و عریان مطرح کرده و تمام تلاشمان این است شرایط به نسبت مناسب اقتصادی را برای کارکنان فراهم کنیم.

پوردستان تصریح کرد: زمانی که مدیرعامل جدید بتاجا معرفی شد بنده که فرمانده نیروی زمینی ارتش بودم، نزد مدیرعامل منتخب رفتم و گفتم آمده‌ام دست کمک و یاری به هم بدهیم تا از ظرفیت‌های بسیاری که در مجموعه ارتش و بویژه نیروی زمینی وجود دارد استفاده کرده و مشکلات معیشتی کارکنان را کم کنیم. همچنین بعد از انتصاب در سمت جانشینی فرمانده کل ارتش مذاکراتی با رئیس هیأت مدیره بتاجا انجام شد تا وی نیز پای کار بیاید. فرماندهان محترم نیروها نیز ملزم شدند نفرات و نمایندگان خود را برای شرکت در جلسات هیأت مدیره بتاجا معرفی کنند. علاوه بر این از بنیاد تعاون هم برای شرکت و حضور موثر در جلسات شورایعالی معیشت دعوت بعمل آمد.

وی که با روابط عمومی ارتش گفتگو کرده است، اظهار داشت: در ادامه ما متوجه شدیم که کارهای تعطیل شده و خوابیده بسیاری در پروژه های چیتگر، شهید بهشتی و شهید کشوری وجود دارد که پس از بازدیدهای میدانی از این پروژه‌ها، مشکلات آنها احصا شد و راهکارهایی برای تولید ثروت و حل این مشکل پیش‌بینی گردید. در همین راستا ظرف این مدت کوتاه دو جلسه شخصا با وزیر مسکن و شهرسازی در این رابطه داشتم و چندین نوبت نیز با معاونان وی جلساتی برای حل مشکلات مناطق نام برده برگزار کردیم. علاوه بر این با نفرات بتاجا نیز برای سامان یافتن هرچه سریع‌تر امور جلساتی برگزار کردیم. لذا امروز احساس می‌شود کارها در مدار خودش در حال حرکت است و چشم انداز این مسیر را بسیار روشن می‌بینم چرا که در حال حاضر منابعی پیش‌بینی شده است که از طریق آنها می‌توان تولید ثروت کرد و پروژه‌های مسکونی در حال اجرا و راکد بتاجا را پشتیبانی کرد.

 

جانشین فرمانده کل آجا خاطرنشان کرد: اقدامات و برنامه‌ها برای بهبود معیشت کارکنان ارتش به چند دسته کوتاه مدت یک تا پنج ساله و اقدامات بلندمدت پنج تا 10 ساله تقسیم ‌بندی شده است. اولین و فوری‌ترین مسئله‌ای که می‌توان برای حل مشکلات معیشتی کارکنان به آن توجه کرد، مسئله حقوق و مزایاست. در این خصوص طی چند ماه گذشته چندین جلسه پیرامون این موضوع تشکیل شده که با ستاد کل نیروهای مسلح نیز در این خصوص جلسات مشترکی برگزار کرده ایم. در این رابطه انصافا بعد از انتصاب سردار سرلشکر باقری به سمت ریاست ستاد کل نیروهای مسلح، ایشان اهتمام ویژه‌ای به بحث حقوق و مزایا کارکنان داشتند که ترمیم اولیه در این خصوص در بهمن ‌ماه انجام شد و ان شاءالله ترمیم ثانویه نیز در سالجاری انجام خواهد شد. در عین حال ما همچنان پیگیر موضوع هستیم و علاوه بر این مطالبات، به دنبال اخذ منابع و راه کارهای دیگر جهت رساندن حقوق به جایگاه واقعی که بتواند پاسخگوی نیاز باشد، هستیم.

پوردستان افزود: در گام بعدی، انجام تعهدات در دستور کار قرار گرفت. جمعیتی بسیاری از کارکنان ما در پروژه های چیتگر، شهید بهشتی و شهید کشوری سالهاست که دارایی خود را سرمایه گذاری کرده‌اند و متأسفانه به نتیجه لازم نرسیده اند. در این زمینه سعی شده است با اقدامات صورت گرفته، این پروژه‌ها از حالت سکون خارج شود. بعنوان مثال پروژه چیتگر ارتش به قدری سرمایه و ظرفیت بالقوه دارد که پس از آماده شدن این قابلیت را دارد که بخش عظیمی از سایر پروژه‌های ارتش را پشتیبانی کند. امروز، بحمدالله پیشرفت در این پروژه ها و اقدامات عمرانی به وضوح قابل دیدن است. 

وی ادامه داد: در کنار این موضوعات بخش زیادی از قراردادهای بلاتکلیف، تکلیفشان روشن شد و این مسئله نیز یکی از امور زودبازده دیگر محسوب می‌شود. طبق بررسی‌های صورت گرفته در مقطع کنونی چند صد میلیارد تومان پول ارتش نزد پیمانکاران است که اگر این مبالغ استحصال شود، وضعیت معیشتی کارکنان ارتش بهبود می‌یابد.

پوردستان تاکید کرد: یکی دیگر از اقدامات زودبازده برای بهبود وضعیت معیشت کارکنان حمایت از تعاونی‌های مسکن است که با توجه به اینکه در ارتش جمهوری اسلامی ایران تعداد 96 تعاونی فعال داریم باید به وضعیت آنها رسیدگی شود. بسیاری از این تعاونی‌ها مشکل مالی، حقوقی و عدم مجوزهای مسکن و شهرسازی دارند که همه این مشکلات در جلسات جداگانه‌ای با وزیر محترم مسکن و شهرسازی، امیر فرماندهی کل ارتش و مدیران تعاونی ها مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: علاوه بر این، موضوع دیگری که در حال حاضر به جد پیگیر آن هستیم، موضوع مسکن مهر برای کارکنان ارتش است که ظرفیت بسیار خوبی در این خصوص نیز در کشور وجود دارد و می‌توان از آن بهره گرفت. در حال حاضر هزاران واحد بلاتکلیف مسکن مهر در کشور وجود دارد که قرار است برای در نظر گرفتن بخش عمده‌ای از این واحدها به کارکنان ارتش با وزارت مسکن و شهرسازی مذاکره کنیم.

جانشین فرمانده کل ارتش ادامه داد:‌ البته ناگفته نماند در طول این مدت، حمایت‌ها و پشتیبانی‌های وزیر راه و شهرسازی از پروژه‌های ارتش ستودنی بوده است به نحوی که بعنوان مثال پس از 6 سال راکد و مسکوت بودن عملیات اجرایی پادگان 06 به علت برخی مشکلات مهندسی و اجرایی و عدم مجوزهای مسکن و شهرسازی که امکان اقدام لازم برای ساخت و ساز و فروش قسمت‌هایی از این پادگان وجود نداشت با همت شخص دکتر آخوندی وزیر محترم مسکن و شهرسازی، این مجوزها از کمیسیون ماده 5 برای برطرف کردن موانع پیش رو صادر شد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از درخواست‌های ما از وزیر راه و شهرسازی گرفتن مسکن مهر برای کارکنان ارتش بود که این موضوع نیز با وجود نبود بودجه در ارتش مورد موافقت وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت و مقرر شد که اعتبارات مسکن مهر ارتشیان به صورت اقساطی پرداخت شود. در همین راستا نیز قائم ‌مقام وزیر مسکن و شهرسازی جلسات متعددی با معاون مهندسی ارتش داشته و در همین فاصله بیش از هزار واحد مسکن مهر به کارکنان تحویل داده شده است.

پوردستان در خصوص آخرین پیگیری‌ها برای استفاده از اراضی ارتش و تبدیل آن به آنچه باعث رفع مشکلات کارکنان ارتش بشود، گفت: در این خصوص اقدامات موثر و خوبی صورت گرفته است. زمین‌های زیادی در تهران، تبریز، اردبیل، زاهدان و اهواز به حدود 20 هزار نفر از کارکنان ارتش واگذار شده که البته آنها را  صاحب خانه نکرد. در ملاقاتی که توفیق دیدار با فرمانده کل قوا و مقام معظم رهبری را داشتم ضمن تشکر از ایشان خدمتشان عرض کردم که کارکنان ارتش پس از خریداری زمین توانایی مالی برای ساخت واحد را ندارند و صاحب خانه نمی‌شوند در آن جلسه مقرر شد طبق فرمایش حضرت آقا بنیاد تعاون این پشتیبانی را صورت دهد تا با ایجاد توانمندی در خود، اقدامات موثری را با همکاری تعاونی های مسکن نیروها انجام بدهد و من به جد پیگیر آن هستم.

وی اظهار داشت:‌ مطلب دیگری که در این زمینه وجود دارد، مسئله آزاد سازی اراضی متعلق به ارتش و استفاده بهینه از آنها است. در مسئله آزادسازی اراضی مشکلات بسیاری وجود دارد که خوب است کارکنان عزیز آجا نیز در جریان باشند. یکی از اهدافی که ما داریم این است که از خام فروشی پادگانها پرهیز کنیم برای مثال اگر در خصوص پادگان 06 اقدام مشابه خام فروشی مانند پادگان قلعه‌مرغی صورت می‌گرفت ضرر می‌کردیم. کل عایده پادگان قلعه مرغی برای ارتش در حدود 400 میلیارد تومان بود در حالی که اگر ما کاربری این زمین را مشخص می کردیم و در آن ساخت و ساز صورت می دادیم نزدیک به چندین برابر آن مبلغ می‌توانستیم آورده برای ارتش به ارمغان بیاوریم.

پوردستان خاطرنشان کرد: برای ساخت و ساز چنین بناهایی موانع بسیار زیادی بر سر راه ما قرار دارد که هر دستگاهی اعم از محیط زیست، میراث فرهنگی، مسکن و شهرسازی و حتی شهرداری هرکدام ایرادات و موانعی در مسیر ما ایجاد می‌کنند. بعنوان مثال اخیراً در خصوص پادگان ارومیه عنوان شد که این پادگان میراث فرهنگی محسوب می‌شود. یا در خصوص پادگان خرم آباد چندین سال است که میراث فرهنگی به دلیل حفظ چند اصطبل قدیمی مربوط به زمان پهلوی دوم برای ما مشکل درست کرده است. یکی از ظرفیت‌های بالقوه‌ای که ما می‌توانیم به کمک ارتش بیاوریم استفاده از همین منابع بالقوه اراضی ارتش است که امیدواریم با دستیابی به ادبیات مشترکی که در ارتش و ادارات به آن رسیده‌ایم مشکلات اراضی هرچه زودتر حل شود. 

وی افزود: در این زمینه به امید خدا در سال 96 مشکل پادگان 06 حل خواهد شد و بخشی از منابع آن در خدمت معیشت کارکنان قرار می‌گیرد و بخش دیگر آن نیز برای افزایش قدرت وام دهی به بانک حکمت ایرانیان سوق داده می‌شود تا این بانک بتواند از این پس به جای اعطای وام های دو سه میلیون تومانی وام‌های30 تا 100 میلیون تومانی به کارکنان ارتش بدهد. 

 

جانشین فرمانده کل ارتش تصریح کرد: در حوزه بانک حکمت باید گفت بانکی می‌تواند حرف برای گفتن داشته باشد و اظهار وجود کند که سرمایه لازم را داشته باشد درحالی که سرمایه بانک حکمت بسیار ناچیز است. در واقع تمام موارد اعم از پرداخت حقوق و مزایا، منابع ناشی از فروش اراضی و غیره همه باید به بانک حکمت بیاید تا گردش پول در این بانک ارتقا یابد. در کنار این مسئله باید از بانک نیز مطالبه شود.

یکی از طرح‌هایی که در بانک حکمت ایرانیان بنا به اجرای آن داریم، توزیع کارت‌های اعتباری به جای سبد کالاست که هر ماه یا هر سه ماه مبلغی در این کارت‌های اعتباری شارژ شود تا کارکنان آنچه که مورد نیازشان است را از فروشگاه‌ها خریداری کنند نه اینکه نوع خاصی از جنس  به آنها تحمیل شود.

 

وی درخصوص اینکه بانک حکمت ایرانیان توان بازپس‌گیری 500 میلیارد تومان سپرده سرمایه گذاری کارکنان ارتش از بانک سپه را ندارد تا این بودجه به منابع جاری ارتش تزریق شود، گفت: اینجا یک خلأ قانونی وجود دارد. بر اساس قانون، بانک عامل نیروهای مسلح، بانک سپه است اما این وحی مُنزل نیست و با پیگیری خیلی از مسائل را می‌توان حل کرد. اما این پیگیری‌ها باید همه جانبه باشد. در ملاقات اخیری نیز که با آقای نوبخت معاون رئیس‌ جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی داشتم با طرح مسائل اخیر ارتش، بودجه و اعتبارات خوبی به ارتش اختصاص پیدا کرد. 

 

پوردستان درخصوص مقایسه حقوق و مزایای کارکنان ارتش با سایر نهادها و دستگاه های دولتی اظهار داشت: تا حدود چهار سال گذشته، کارکنان نیروهای مسلح بر اساس نظام هماهنگ پرداخت حقوق، حقوق و مزایای خود را دریافت می‌کردند اما در چند سال گذشته قانون خدمات کشوری مصوب شده که بر مبنای آن حقوق کارکنان بازتعریف شده است. مبنای حقوقی در این مدل بر اساس سنوات خدمتی، مدرک تحصیلی، منطقه انجام وظیفه و جایگاه نفر است و تفاوتی ندارد که نفر در ارتش باشد یا سازمان دیگری. بر مبنای قانون خدمات کشوری یک درجه دار ارتش در پایگاه نظامی با مشابه خود یک حقوق را دریافت می‌کنند اما سازمان‌ها با انجام برخی اقدامات به حقوق کارکنانشان کمک می‌کنند. برای مثال سرمایه‌گذاری برای کارکنان در شرکت‌هایی که خود سازمانها متولی آن هستند یکی از این اقدامات است که از سود این سرمایه‌گذاری مبلغی به حقوق فرد اضافه می‌کنند.

وی افزود: یکی دیگر از اقداماتی که در ارتش‌های جهان صورت می‌گیرد، خدمات بیمه‌ای و پرداخت حقوق دوم است که ماهانه مبلغ ناچیزی از حقوق نفر برداشت می‌شود و وقتی خدمت مقرری نفر به پایان رسید، هم حقوق بازنشستگی را دریافت می‌کند و هم فیش دوم برای فرد صادر می‌شود. بیمه صبا این طرح را در دست اجرا داشت ولی به این علت که این طرح پشتیبانی و حمایت نشد به نتیجه لازم نرسید در حالی که دیگر نیروهای مسلح با چنین اقداماتی خدمات خاصی را به کارکنان خود می‌دهند و لذا تصور می‌شود که حقوق کارکنان در دیگر نیروهای مسلح بیشتر از ارتش است.

جانشین فرمانده کل ارتش ادامه داد: در این رابطه لازم است یک سامانه اقتصادی کارآمد در کنار ارتش قرار گیرد تا بتواند مشکلات معیشتی کارکنان را برطرف کند که این سیستم کارآمد تاکنون وجود نداشته و از آنچه که وجود داشته نیز هیچگونه حمایت و پشتیبانی نشده است. در این رابطه کمیته‌ای در مرکز مطالعات راهبردی ارتش به نام کمیته ارتقای معیشت تشکیل شده و تمامی صاحب‌نظران ارتش و بیرون از آجا در این کمیته حضور دارند تا ضمن توسعه و تسریع در نتیجه بخشی اهداف کوتاه مدت در ارتش، اهداف بلندمدت را برای ارتش ترسیم کنند و این بدین معناست که ما هم در مسیر علمی و هم تجربی برای بهبود شرایط، در حال گام برداشتن هستیم.

وی افزود: بر اساس اصل 147 قانون اساسی، ارتش باید در زمان صلح در حوزه عمرانی به دولت کمک کند و به معیشت کارکنان خود نیز از این طریق بپردازد. این مسیر یکی از راه‌های استحصال ثروت است که من خود نیز به آن معتقدم و حتی چندین پروژه در حوزه مهندسی برای اجرا توسط ارتش و نیروی زمینی اخذ شده است. در این زمینه قرارگاهی در ارتش به نام قرارگاه بازسازی(قرب) وجود دارد که بنده نگاه ویژه‌ای به آن دارم تا با توجه و سرمایه‌گذاری لازم، این قرارگاه بتواند در شأن نام ارتش وارد عرصه مهندسی و اقتصادی کشور بشود تا علاوه برمحرومیت زدایی وضعیت معیشتی کارکنان را نیز بهبود ببخشد. در اولین قدم ما با سردار عبدالهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) سپاه هماهنگ کردیم و کادر ستادی قرارگاه قرب را به بازدید از دستاوردهای قرارگاه سازندگی خاتم بردیم. در جریان این بازدید بود که مقرر شد با تنظیم تفاهم‌نامه‌ای، برخی از پروژه‌های قرارگاه خاتم را ارتش انجام بدهد. ضمن اینکه جلسه‌‎ای نیز در این زمینه با برخی از نمایندگان مجلس داشتیم.

پوردستان گفت: در این رابطه نخستین اقدام قرارگاه قرب ارتش این است که پادگان‌سازی کند. در حال حاضر نیروی دریایی ارتش در سواحل مکران سازه‌های فراوانی دارد که باید ساخته شود. همچنین نیروی زمینی ارتش باید حداقل 12 پادگان را در سال 96 بسازد که همین چرخش اعتبارات به‌جای اینکه به پیمانکاران بیرونی داده شود اگر وارد ارتش شود، قرارگاه قرب به تنهایی می‌تواند در بحث معیشت منجی ارتش شود که ان شاءالله در سال 1396 خبرهای خوبی در این زمینه به کارکنان ارتش داده می شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات در دست اجرا، مسکن سازمانی کارکنان است که ما متناسب با نیاز مناطق محروم و حتی برخوردار، مسکن سازمانی بسازیم. در کنار این مسئله تحویل مساکن قدیمی سازمانی به کارکنان مد نظرمان است به این صورت که اگر مستأجر کنونی واجد شرایط و مستحق برای صاحب خانه شدن است آن را به وی واگذار کنیم و در غیر این صورت مسکن را به فرد مستحق واگذار کنیم. ما معتقدیم باید فرآیندی طراحی شود که فرد بعد از پنج سال که از حقوق مناسب برخوردار بود و متأهل شد خانه سازمانی به وی داده شود و وی پس از 10 سال صاحب خانه شخصی شود و خانه سازمانی را به فرد واجد شرایط دیگری تحویل دهد و این فرآیندی است که به هیچ وجه دور از دسترس نبوده و ما در ارتش به قدری ظرفیت بالقوه داریم که جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. 

جانشین فرمانده کل ارتش تصریح کرد: در حال حاضر ستاد کل نیروهای مسلح در بحث انضباط بخشی به فعالیت‌های اقتصادی قصد دارد برخی از نهادهای موازی را حذف کند. یکی از حوزه‌هایی که ممکن است تعطیل شود همین خدمات بیمه‌ای است در صورتی که ما در وزارت دفاع همین خدمات بیمه‌ای را دریافت می‌کنیم نیازی نیست که چندین بیمه دیگر نیز موازی‌کاری کنند. لذا در این حوزه با آسیب‌شناسی دقیق سعی داریم کارآمدی سیستم را بررسی کنیم و متناسب با ارتقای رفاه کارکنان سازوکاری جدید را طراحی کنیم.

 

پوردستان گفت: یکی دیگر از مباحثی که در بحث انضباط بخشی اقتصادی مطرح است، بحث بانک‌هاست. اما این بدان معنا نیست که ما بانک حکمت ایرانیان را رها کنیم. کارکنان چون خدماتی مناسبی از این بانک دریافت نمی‌کنند، رضایتمندی از آن ندارند لذا ما باید با استفاده از سازوکارهای مناسب خدمات بیشتری را از طریق این بانک به کارکنانمان بدهیم. ناگفته نماند بحث انضباط بخشی به فعالیت‌های اقتصادی نیروهای مسلح، خواست فرماندهی معظم کل قوا (مد ظله العالی) است. 

وی درخصوص اینکه کارکنان ارتش مطرح می‌کنند بنیاد تعاون آجا در برخی حوزه‌ها نتوانسته توفیقاتی داشته باشد و باید پاسخگوی عملکرد خود باشد، گفت: این مسئله یکی از مطالبات ارتش نیز هست و حتما هرکس کوتاهی کرده باید پاسخگو باشد. سازمان های ذیربط در ارتش در این خصوص در حال حسابرسی و بررسی سوابق و قراردادها هستند و به نتایجی هم رسیده اند که متعاقباً اعلام خواهد شد.

جانشین فرمانده کل ارتش درخصوص همکاری و پشتیبانی دستگاه‌های دولتی بویژه وزارت دفاع اظهار داشت، ما باید ادبیات ارتباط با وزارت دفاع و سایر وزارتخانه‌ها را بلد باشیم به سراغ آنها برویم و از آنها بخواهیم که ما را خدمت رسانی به کارکنانمان یاری بدهند. وزارت دفاع در بسیاری از موارد مانند تجهیز ارتش به سامانه های بِروز دفاعی کمک حال ارتش بوده است و نتایج آن در رزمایش های مختلف ارتش به خوبی قابل مشاهده است. در رابطه با مسائل معیشتی نیز کارکنان آجا همانند آنچه که سایر نیروهای مسلح از کمک ها و یارانه های سازمان های زیر مجموعه وزارت دفاع مانند اتکا و سازمان خدمات درمانی برخوردار می شوند بهره مند می شوند. البته ما خواهان کمک بیشتر وزارت دفاع به ارتش در جهت حل مشکلات معیشتی کارکنانمان هستیم.

پوردستان با اشاره به مسکن مهر کارکنان ارتش و اینکه آیا در نقاط دورافتاده هستند یا خیر، گفت: ارتش به سراغ مناطقی که چنین ویژگی‌هایی داشته باشد نمی‌رود چرا که کارشناسان فنی ما باید این مساکن را تأیید کنند. ضمن اینکه یکی از وظایف ارتش جمهوری اسلامی ایران محرومیت‌زدایی است. امروز اگر وضعیت سواحل مکران را با قبل از حضور نیروی دریایی ارتش مقایسه کنید متوجه تغییرات گسترده ای از نظرجاده‌سازی، ایجاد مدارس و خدمات بهداشتی و رفاهی در این مناطق خواهید شد. همچنین بعد از ورود نیروی زمینی ارتش به کهنوج و ایجاد پادگان تیپ 223 در این منطقه، مدرسه، درمانگاه و مراکز رفاهی در این منطقه احداث و ایجاد شد. مطلب دیگر اینکه بخش مهندسی ارتش وظیفه دارد که کار محوطه‌سازی و ساخت و ساز را در این مسکن های مهر انجام بدهد. همچنین یکی دیگر از اقداماتی که می‌توان با مساکن مهر انجام داد، استفاده گسترده از این مسکن ها بعنوان خانه سازمانی است.

وی درخصوص کارت ایثار که میان دو میلیون نفر از کارکنان وظیفه و پایور هشت سال دفاع مقدس توزیع شده است و کارایی لازم را در جامعه ندارد و خدماتی به دارندگان کارت نمی‌رساند، گفت: در این مورد نیز خلأ قانونی داریم و باید با پیگیری‌ها از طریق مجلس این مشکل را حل کنیم. یکی از ضعف‌هایی که در ارتش حس می‌شد جای خالی اداره حقوقی و امور مجلس است در حالی که دیگر نیروهای مسلح کشور با تیم‌های حقوقی خود فعالیت‌های گسترده‌ای در این زمینه صورت می‌دهند. در این راستا یکی از بخش‌هایی که در ستاد ارتش ایجاد خواهد شد اداره حقوقی و امور مجلس ارتش جمهوری اسلامی ایران است که شاکله سازمانی خواهد داشت و حقوقد‌ان‌هایی مجرب به این اداره وصل خواهند شد که در ساختمان سه طبقه‌ای در نزدیکی مجلس اسکان داده می‌شوند و از این طریق با این مجموعه و ساختار مجلس ارتباط برقرار خواهیم کرد.

پوردستان تصریح کرد: همچنین در نظر داریم در سال 1396 میان فرماندهان ارتش در هر نقطه از کشور با نمایندگان همان بخش از کشور جلساتی برگزار کنیم و مسائل و مشکلات خود را ازاین طریق به گوش نمایندگان برسانیم تا مشکلات حقوقی و قانونی خود را از این طریق مرتفع کنیم چرا که بسیاری از نمایندگان به‌ راحتی می‌توانند مشکلات موجود در ارتش را برطرف کنند. همچنین بسیاری از نمایندگان می‌توانند کمک حال ارتش در بحث‌های بودجه‌ای و حقوقی باشند و خلأهای قانونی مورد نیاز ارتش را حل و فصل کنند.

جانشین فرمانده کل ارتش درباره وضعیت نقل و انتقالات و بومی‌ شدن کارکنان ارتش اظهار داشت: ساختار و مأموریت نیروهای مسلح با یکدیگر متفاوت است. برای مثال عمده نیروهای نیروی دریایی ما در سواحل مستقر هستند. در چنین شرایطی ما چگونه می‌توانیم بومی‌سازی کنیم و کارکنان اصفهانی، شیرازی و مشهدی را در نیروی دریایی بومی کنیم. از سوی دیگر در یگان‌هایی که امکان نقل و انتقال وجود داشته باشد به فرماندهان توصیه شده است که موضوع بومی سازی را در دستور کار خود قرار دهند. هرچند که به جز نیروی دریایی که امکان نقل و انتقالات در آن کم است در نیروی هوایی نیز 9 پایگاه نظامی وجود دارد و کارکنانش باید در یکی این پایگاه‌ها مشغول خدمت شوند. لذا عمده نقل و انتقالات در نیروی زمینی و پدافند صورت می گیرد که طی این سالها تعداد قابل توجهی از کارکنان با استفاده از این طرح جابه‌جا شده اند. برای سال 1396 نیز قطعاً این مورد مد نظر خواهد بود. ما قطعا در صورتی که امکانات فراهم باشد به بومی‌سازی اعتقاد داریم و تلاش داریم این مهم به ویژه برای کارکنان وظیفه محقق شود تا این عزیزان در نزدیکی محل زندگی خود خدمت کنند. گرچه ما یک سری محدودیت‌های خاص در برخی نقاط کشور نیز داریم.

وی درخصوص بهبود خدمات‌رسانی در حوزه بهداشت و درمان نیز گفت: مجموعه ارتش جمهوری اسلامی ایران از خدمات بهداشت و درمان بسیار مناسبی برخوردار است به طوری که بیمارستان‌های مجهزی دارد و تجهیزات پزشکی نیز متناسب با نیازها در حال به‌روزرسانی و خریداری است. کارکنان ارتش نیز می‌توانند به صورت رایگان از این خدمات استفاده کرده و بهره مند شوند. در سال 1396 نیز اعتبارات خوبی برای بحث بهداشت و درمان کارکنان ارتش در نظر گرفته شده است تا به لحاظ فضای ساختمانی و تجهیزاتی بحث بهداشت و درمان ارتش با مشکلی مواجه نباشد.

پوردستان در این خصوص که بعضا در میان کارکنان ارتش عنوان می‌شود فرماندهان و مسئولان ارتش در دریافت حق کارکنان از صراحت و جسارت لازم برخوردار نیستند، گفت: خیر، اصلا اینگونه نیست و پیگیرهای لازم برای دریافت حقوق کارکنان انجام شده و می شود. لیکن وجود خلأهای قانونی و شرایط اقتصادی حاکم بر کشور سبب تشدید مشکلات اقتصادی و معیشتی کارکنان شده است. نکته دیگه اینکه پیگیری‌های ما در ارتش برای احقاق حق کارکنان تاکنون در حد نامه و تقاضا بوده درحالی که ما باید پیگیری‌ها را به صورت حضوری  انجام داده و استدلال‌های خود را در حضور مقامات مسئول رده بالای کشور مطرح کنیم که اگر چنین کاری صورت گیرد بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد.