پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- «محمد اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان، طی فرمانی، چهار مقام بلندپایه‌ی جدید را در سمت‌های وزیر کار و امور اجتماعی، وزیر دولت در امور پارلمانی، وزیر جهانگردی و والی سمنگان معرفی کرد

چند روز پیش از آن، برکناری «احمد ضیاء مسعود»، نماینده‌ی ویژه‌ی رئیس‌جمهور برای اصلاحات و حکومت‌داری خوب از سوی رئیس‌جمهور افغانستان، جنجال‌هایی را در سطح این کشور ایجاد کرده بود.

باگذشت حدود سه سال از تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان، بسیاری از ادارات همچنان با سرپرست اداره می‌شوند و رئیس ندارند.

1- در پی برگزاری انتخاباتی شکننده در سال 1393، محمد اشرف غنی به‌عنوان رئیس‌جمهور و عبدالله عبدالله به‌عنوان رئیس اجرایی دولت معرفی شدند. از آن زمان تاکنون اختلاف بین سیاستمداران افغان، آینده‌ی افغانستان را با چالش و ابهام مواجه ساخته است.

2- برکناری احمد ضیاء مسعود –برادر مرحوم احمدشاه مسعود- به مخالفت و موضع‌گیری برخی از سیاستمداران و اشخاص صاحب نفوذ افغانستان انجامیده و نگرانی‌هایی را راجع به ناآرامی‌های سیاسی در این کشور به وجود آورده است.

3- با درگیری‌های ایجادشده در سطوح سیاسی افغانستان و مواضعی که بسیاری از سیاستمداران علیه اشرف غنی اتخاذ نموده‌اند، به نظر می‌رسد اشرف غنی به‌مرور در حال از دست دادن حامیان خود است و از سوی دیگر، رقیبی قدرتمند به نام عبدالله را پیش روی خود دارد.

4- یکی از اصلی‌ترین چالش‌های اشرف غنی در اداره‌ی دولت و همچنین در انتخابات پیش رو، برقراری نوعی توازن میان عبدالله و حامیانی است که به‌مرور در حال از دست دادن آن‌هاست. هرگونه سلب یا اعطای امتیاز به یکی از طرفین، می‌تواند به نارضایتی و خطرآفرینی بیانجامد. چنانکه احمد ضیاء مسعود نیز پس از برکناری از سمت خود، هشدار داده که برای تشکیل دولت موقت تلاش خواهد کرد.

نتیجه:

 ادامه‌ تنش‌ها و اختلافات درون دولت افغانستان، ناامنی در این کشور را دامن می‌زند و ثبات این کشور را با خطر مواجه می‌سازد. این خطر زمانی جدی‌تر به نظر می‌رسد که در نظر داشته باشیم طالبان روزبه‌روز در حال رشد و قدرت‌یابی است و سرزمین‌های بیشتری را در افغانستان تحت کنترل می‌گیرد.