روزنامه عکاظ عربستان از صدور حکم اعدام برای یک فعال شیعی این کشور خبر داد.

 بر اساس این گزارش، دادگاه ویژۀ کیفری عربستان با صدور حکمی تعزیری این فرد را به اتهام آنچه آن را «حملۀ مسلحانه به مرکز پلیس العوامیه و حمله به مناطق بازرسی در این شهر» خواند، به اعدام محکم کرد.

 دادگاه عربستان پیش‌تر حکم اولیه این شهروند سعودی را صادر کرده بود.

 مشارکت در راهپیمایی‌های ضد رژیم، حمل سلاح گرم و آموزش حمل سلاح در شهر العوامیه به قصد حمله به نیروهای امنیتی و اظهار نفرت نسبت به مقامات دولتی و نیروهای امنیتی از دیگر اتهامات این فرد به شمار می‌رود.

 این روزنامۀ سعودی به نام این فعال شیعی اشاره‌ای نکرد.

 این در حالی است که نیروهای امنیتی عربستان سه‌شنبۀ هفتۀ گذشته ناصر علی آل ابوعبدالله، از ساکنان شهر العوامیه، را به هنگام خروج از مدرسه الجش به دلایلی نامعلوم بازداشت کردند. وی یکی از معلمان قرآن و عضو انجمن قرآنی العوامیه است.

رژیم آل‌سعود هیچ‌گونه انتقاد یا اعتراضی را از سوی اقلیت شیعیان برنمی‌تابد و به‌شدت آنان را سرکوب می‌کند.

ماه گذشته نیروهای سعودی با حمله به مزارع بستگان شیخ نمر باقر النمر، روحانی فقید شیعی، در منطقۀ الرامس در شهر العوامیه، چند تن از خویشاوندان وی را کشتند.

شیخ نمر یکی از برجسته‌ترین زندانیان سیاسی عربستان محسوب می‌شد که مهر 1393 به اتهام سرپیچی از پادشاه عربستان و انتقاد از آل‌سعود به اعدام محکوم شد.

شیخ نمر مهم‌ترین رهبر اعتراض‌های مردمی این کشور بود که علناً از پادشاهی سعودی انتقاد می‌کرد و خواهان برگزاری انتخابات در عربستان بود.

پیش‌تر نیز مقامات سعودی رسیدگی حقوقی به پروندۀ یک زن فعال شیعه را به خاطر شرکت در تظاهرات در شرق این کشور که مدت مدیدی است صحنۀ اعتراض شیعیان به تبعیض است، آغاز کردند.

شیعیان عربستان عمدتاً در نواحی نفت‌خیز شرق عربستان زندگی ‌می‌کنند. از زمان آغاز اعتراضات در سال 2011 میلادی دستکم 200 مرد به خاطر شرکت در تظاهرات محکوم‌شده‌اند.

به گفتۀ فعالان در اقدامات سرکوبگرانۀ رژیم سعودی، حدود 30 تن کشته‌شده‌اند.

اعدام شیخ نمر با محکومیت گستردۀ بین‌المللی مواجه شد و خشم شیعیان جهان را برانگیخت.

شیعیان عربستان چندی پیش در اولین سالگرد آیت‌الله نمر با برگزاری اعتراضاتی اعلام کردند که راه وی را ادامه خواهند داد.