حجت‌الاسلام منتظری در برنامه نگاه یک درباره آخرین اخبار کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات گفت: کمیسیون بموجب قانون وظیفه نظارت دارد که ترکیبی از نیروهای دولتی، قضایی و مجلس است.

دادستان کل کشور بر لزوم تعیین چارچوب مشخص برای تبلیغات و نحوه استفاده از خدمات دولتی تاکید کرد و افزود: چون انتخابات ریاست جمهوری سراسری است، قانونگذار سعی داشته با هزینه کم استفاده بهتری در معرفی نامزدها انجام شود.

او با بیان اینکه خوشبختانه زمینه استفاده عادلانه و منصفانه در قانون پیش بینی شده است، اظهار کرد: کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری باید چارچوب مشخصی در استفاده از فضای صداوسیما و سایر رسانه‌های نوشتاری، گفتاری و فضای مجازی تعیین کند. در جلسه قبل چارجوب استفاده از صدا سیما مشخص شد و امرور راجع استفاده از فضای رسانه‌های مکتوب حرف زدیم.

عضو کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: برخی رسانه‌های مکتوب متعلق به دولت هستند یا از سرمایه دولتی استفاده  می‌کنند که باید در اختیار نامزدها قرار گیرند تا بصورت مساوی و برابر از آنها استفاده شود.

منتظری با بیان اینکه در جلسه امشب کمیسیون تبلیغات در مورد چگونگی استفاده از روزنامه‌های دولتی و روزنامه‌هایی که از بودجه دولتی بهره‌مند هستند، بحث شد، گفت: تمام روزنامه هایی که دولتی هستند و یا از بودجه عمومی استفاده می‌کنند باید در چارچوب قانون به همه نامزد وقت بدهد و نمی‌توانند فقط یک نامزد را پوشش دهند. اخبار بعضی کاندیدا که بیشتر گفته می شود و بیشتر در اخبار هستند باید در حد خبر باشد اما نباید جنبه تبلیغاتی داشته باشد. نحوه نشر خبر و نحوه تیتر نباید به گونه‌ای باشد که تبلیغ باشد. در صدا سیما هم باید فقط خبر زده شود تا از این امکانات برای تبلیغ استفاده کنند.

دادستان کل کشور در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه آیا روزنامه در ایام انتخابات مجاز به نقد هستند یا خیر گفت: طبق قانون انتخابات آنچه ممنوع است این است که رسانه و اشخاص مصرحه در ماده 68قانون انتخابات ریاست جمهوری،  له یا علیه یک کاندید نباید مطلب پخش کنند. منتها یک بحثی داریم رییس جمهور که در آینده می خواهد مسیولیت را بر عهده بگیرد؛ این کاندیدا می‌خواهد به برنامه‌های موجود نقد کند. نقد تبلیغ له و علیه نیست. لحن نقد مشخص است. آنچه که ممنوع است تبلیغ است که طبق قانون جرم‌انگاری شده و مرجع قضایی باید نقد یا تبلیغ بودن مطالب را تشخیص دهد.

او افزود: تریبون‌داران و مسئولان باید تلاش کنند فضای شاد و امیدوار کننده‌ای برای حضور حداکثری فراهم کنیم و در این مسیر رسانه‌ها و صداوسیما سهم بسزایی در این کار دارند.

عضو کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری درباره مصوبه امشب این کمیسیون مبنی بر زنده بودن مناظره ها گفت: در جلسه قبلی دلایلی اقامه و گفته شد ما خاطره خوبی از زنده پخش شدن مناظره‌ها نداریم. بعضی مطالب گفته شده و باعث التهاب در جامعه شده است. نگرانی بر این بود در پخش زنده مساله‌ای اتفاق بیافتد که اخلاق مخدوش شود یا مطالبی مغایر جایگاه نظام و مسائل امنیتی مطرح شود پس با اکثریت آرا به تصویب رسید که برنامه به صورت ضبطی باشد.

منتظری با بیان اینکه نسبت به آثار منفی مناظره‌های ضبط شده اطلاع داشتیم، ادامه داد:‌ یکی از اثرات منفی آن در جذب مخاطب است یا بعضی مطرح کنند که مطالب سانسور شده است اما باید توجه داشت که این پخش به صورت ضبطی نیز آثار مثبتی هم داشت. در نهایت و پس از بررسی‌ها قرار شد مناظره‌ها به صورت ضبط شده باشد و قیودی نیز برای آن در نظر گرفتیم. اما وقتی خبرش منتشر شد ما با یک خواست عمومی مواجه شدیم که پخش مناظره به صورت زنده باشد. از این رو مجددا در نشست امشب مطرح و با بررسی نظرات توانستیم رای را به این سو بیاوریم که پخش زنده شود.

دادستان کل کشور به درخواست نامزدها و افکار عمومی برای پخش زنده مناظره‌ها اشاره کرد و گفت: البته نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی مطرح است. راهکاری برای آن پیش بینی شده و عزیزانی که در کار هستند شخصیت فرهیخته هستند و دغدغه‌ها را رعایت می‌کردند. ما در کمیسیون به خواست مردم پاسخ مثبت دادیم.