آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه پیش از ظهر امروز در دیدار با رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور و دادستان‌های مراکز استان به موضوع انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: انتخابات مربوط به ریاست جمهوری به لحاظ اهمیت نسبت به سایر انتخابات مهم‌تر است زیرا سرنوشت امور اجرایی و کلان کشور به مدت 4 سال به فرد پیروز سپرده می‌شود.

وی افزود: انتخابات از ارکان مهم مردم سالاری دینی است و این در حالی است که در جمهوری اسلامی، انتخابات نمایش اقتدار نظام و همبستگی ملی نیز قلمداد می‌شود.

وی گفت: مردم با بصیرت با احساس دینی و وابستگی به نظام مقدس جمهوری اسلامی به صحنه می‌آیند تا اقتدار و امنیت ملی را محقق کنند و به بیگانگان نشان دهند.

وی گفت: در موضوع انتخابات وظایفی بر عهده نهادها و دستگاه‌های مختلف گذاشته شده است که در این رهگذر قوه قضاییه هم چندین مسئولیت دارد که یکی از آنها بحث پیشگیری از وقوع جرائم و تخلفات در این زمینه است.

وی گفت: درست است که شاید حوادث و تخلفاتی در جریان انتخابات رخ دهد اما ما هم باید در پیشگیری از وقوع آن دقت کنیم و هم اگر چنین حوادث و تخلفاتی رخ دهد با جرائم برخورد درستی داشته باشیم.

آملی لاریجانی به بخشنامه انتخاباتی دادستانی کل کشور اشاره کرد و گفت: در این بخشنامه تلاش شده است تا یک وحدت رویه در نحوه برخورد با تخلفات و جرائم به کل کشور ابلاغ شود تا اینگونه نباشد که مبادا در هر گوشه کشور با یک مشکل واحد چند شکل برخورد شود.

رئیس قوه قضاییه به استقلال قضات در تصمیم‌گیری‌ها و صدور آرای خود اشاره کرد و گفت: این بخشنامه مافی استقلال شما نیست، من خودم این بخشنامه را مطالعه کردم و مورد تائید من است و آن قضات عزیزی که احساس می‌کنند این بخشنامه استقلالشان را مورد خدشه قرار داده است، اجرای این بخشنامه را از جنبه اجرای دستور رئیس قوه قضاییه ببینند و بدانند که این یک مصلحت کلی برای نظام است.

آملی لاریجانی گفت: در جریان فتنه 88 همه می‌دانیم که برخی رفتارها در درون کشور و برخی رفتارها در خارج کشور دست به دست هم دادند تا فتنه‌ای بزرگ را رقم بزنند و بدانید فتنه واقعاً فتنه بود.

وی تصریح کرد: البته صبر نظام هم در برابر آنها صبر قابل توجهی بود و خوشبختانه با حضور به موقع مردم، فتنه از بین رفت و سیلی محکمی به فتنه‌گران زده شد.

آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: بعید می دانیم آنها بخواهند این مسیر را دوباره تجربه کنند؛ ولی درعین حال روسای دادگستری‌ها و دادستان‌ها آمادگی، توجه و احتیاط را نباید از دست بدهند و اگر در توهم، کسانی فکر می کنند با فتنه‌گری می‌توانند برخی از دیدگاههای فاسدشان را بر علیه نظام پیش ببرند، روسای دادگستری‌ها و دادستان‌ها وارد صحنه شوند.
رئیس قوه قضائیه ادامه داد: روسای دادگستری‌ها و دادستان‌ها با همکاری نیروی انتظامی و امنیتی نگذارند عده ای، بخواهند آرای مردم را تصاحب کرده یا فتنه گری و اغتشاش کنند.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: دشمن در دشمنی خود ثابت قدم است و رسانه های بیگانه نیز بسیار افزون شده و دشمنان خارجی میلیاردها سرمایه برای تخریب نظام جمهوری اسلامی ایران هزینه می کنند. در انتخابات هم ممکن است هوس کنند ضربه ای به نظام وارد کنند؛ لذا همه باید آماده باشیم؛ هم مسئولین و هم مردم که هیچ فضا و جایی برای این شیطنت‌های دشمن باقی نگذاریم.

وی همچنین در این جلسه با اشاره به شعار سال 96 و فرمایشات مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی، تولید ملی و اشتغال به وظایف قوه قضائیه در تحقق این موضوع اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف قوه قضائیه در این زمینه برخورد قاطع با مفاسد اقتصادی است و اگر بخواهیم در کشور سرمایه گذاری سالم صورت گیرد باید دست فساد و دست کسانی که به سمت بیت المال دست درازی می کنند را قطع کنیم.

آملی لاریجانی با بیان اینکه برخی موارد عده‌ای قصد دارند گوی سبقت را بستانند تا افتخار کشف فساد با آنها باشد گفت: این کارها بعضا با مشکل مواجه میوشد و نباید اینگونه باشد که بازپرسی مصاحبه‌ای با رسانه ها کند و خبر از کشف فساد بدهد و بعد در دادگاه معلوم شود فسادی نبوده است.

رئیس قوه قضایهی تصریح کرد: کار قضات و دستگاه قضا باید با کار رسانه‌ها متفاوت باشد روزنامه ها و رسانه‌ها دنبال خوراک خودشان هستند و قصد دارند سر و صدای خودشان را به راه بیاندازند اما شما نباید چیزی بگویید که برای آنها خوراک آماده کرده باشید.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه رکن دیگر بحث اقتصاد مقاومتی حمایت از سرمایه‌گذاری سالم و ایجاد امنیت اقتصادی است، گفت: مقام معظم رهبری نیز بر این نکته به عنوان یکی ازوظایف دستگاه قضا تأکید کرده‌اند؛ بنابر این رؤسای کل دادگستری‌ها و دادسراها نقش بسیار مهمی درایجاد امنیت اقتصادی برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی دارند؛ چرا که اگر امنیت نباشد سرمایه‌گذاران اقدام به سرمایه‌گذاری نخواهند کرد.
آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: تولید در کشور کار دشواری است و هم باید در این راستا تلاش کنند تا به تبع تولید اشتغال فراهم آید، بحمدالله در برخی از استان‌ها دادگستری‌ها بسیار خوب عمل کردند و در این کار مقدم هستند و نقش حمایتی در چارچوب قانون دارند.
وی با ذکر مثالی تصریح کرد: فرض کنیم فلان دستگاه اجرایی بنا به یکسری دلایل مجوز نمی‌دهد. در اینجا سازمان بازرسی کل کشور می‌تواند با توجه به ظرفیت‌های قانونی واختیاراتی که دارد در این زمینه کمک کند. بنابر این اهتمام کنید و در چارچوب سیاست‌های کلی ابلاغی از ناحیه مقام معظم رهبری این امر را یک وظیفه و تکلیف بدانید؛ چرا که رفع تظلم و احقاق حقوق عامه وظیفه قوه قضائیه است و با حمایت قانونی از سرمایه‌گذاری‌های سالم و ایجاد امنیت اقتصادی از ضربه زدن دشمن نیز جلوگیری می‌شود.
رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: ما به عنوان دستگاه قضایی و به عنوان یک دستگاه دردمند می‌خواهیم به مردم کمک کنیم. باید هر کس به اندازه توان خود در این زمینه کمک کند، با اتاق‌های بازرگانی و بانکها و کارخانجاتی که به مشکل برخورده‌اند جلسه بگذارید واگر می‌بینید دستگاهی مانعی می‌گذارد مسئله را بررسی کنید و با برگزاری جلسات با این دستگاه‌ها در راستای اقتصاد مقاومتی تلاش کنید.
آیت الله آملی لاریجانی در ادامه سخنان خود با تأکید بر بحث مبارزه جدی با قاچاق کالا اظهارکرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز، نیروی انتظامی، گمرکات و نیروهای اطلاعاتی در جاهایی که قاچاق سازمان یافته وجود دارد با این امر مبارزه می‌کنند؛ اما دادستان‌ها صف مقدم در این عرصه هستند و مبارزه با قاچاق کالا بحث مهمی در کشور است که باید به صورت جدی با آن مبارزه شود.
وی ادامه داد: اینکه 20 میلیارد دلار کالا وارد کشور شود در حالی که در داخل کشور این کالاها بعضاَ با کیفیت بالا تولید می‌شود نوعی ضربه عظیم بر اقتصاد، سلامت جامعه و اشتغال جوانان است و منجر به آسیب اجتماعی و کم شدن اقتدار ملی می‌شود.