به گزارش پارس به نقل از مهر، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای عصر دوشنبه در چهل و ششمین نشست خبری خود با اهالی رسانه به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

خبرنگاری از دادستان کل در مورد عملکرد قوه قضائیه در اجرای فرمان ۸ ماده آی مقام معظم رهبری به سران قوا در مبارزه با فساد توضیح خواست که محسنی اژه ای گفت: رهبری از ۲۰ سال قبل تا کنون در مناسبتهای مختلف به صورت موردی و عمومی موضوع مبارزه با فساد را به قوه قضائیه و دولت مطرح کردند و از میان تمامی مسئولان تنها مقام معظم رهبری بوده که حساسیت زیادی در مبارزه با فساد داشتند. البته در این مورد برخی قوانین اصلاح و برخی هم حذف شد.

دستگاه قضائی در این ۱۲ سال با ایجاد شعب تخصصی، آموزش بازپرسها، تشکیل مجتمع جرایم اقتصادی و آسیب شناسی اقدامات خوبی انجام داده است ولی اینکه می گویید آیا این کارها کافی بوده است می گویم نه و آیا از همه ظرفیتها در راستای فرمان رهبری استفاده شده باز هم می گویم نه ولی تمام تلاش خود را کردیم که می توان به پرونده های بزرگ ملی مانند فساد در شهرداری، بانک صادرات، بیمه و فساد بزرگ بانکی اشاره کرد.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سئوال خبرنگاری که از وی در مورد برخی چهره ها و افرادی که در پرونده های بزرگ حضور دارند ولی به آنها رسیدگی نشده است سئوال کرد که دادستان کل در پاسخ گفت: این درست است زیرا برخی از افراد به پرونده شان رسیدگی نشده است و رسیدگی آن بستگی به دستگاه رسیدگی کننده دارد. در این میان ممنوع الخروج شده و برخی هم به نظر قاضی بستگی دارد به عنوان نمونه آمار سال گذشته می گوید ۱۰ هزار بدهکار بانکی ممنوع الخروج شدند.

محسنی اژه ای در مورد اینکه اعلام شده نقص در پرونده موجب برگزار نشدن دادگاه مهدی هاشمی شده است گفت: آقای سراج پرونده را مطالعه کرد با اینکه حجم زیادی داشت ولی نوبت رسیدگی دادند. علت اصلی برگزار نشدن دادگاه نقص پرونده نبود چون وکلای متهم اعلام کردند که نتوانستیم بعد از ابلاغ به خوبی پرونده را مطالعه کنیم. آماده دفاع نیستیم. البته پرونده نواقصی هم داشت ولی قاضی در حین رسیدگی از دادستانی می خواست تا نواقص را برطرف کند لذا با درخواست متهم و وکلا، قاضی هم همزمان دستور رفع نواقص پرونده را صادر کرد.

خبرنگاری در مورد ستادهای پیشگیری از تخلفات انتخاباتی و عملکرد آن سئوال کرد که دادستان گفت: اگر شائبه تخلف ببینیم تذکر می دهیم و اگر تخلف صورت بگیرد گزارش آن به مراجع قضائی اعلام می شود. البته در این مدت برخی دادستانها به افراد تذکر داده اند و از برخی هم توضیح خواستند.

محسنی اژه ای در پاسخ به اینکه یکی از متهمان پرونده کهریزک اعلام کرده دادستان تهران جدیدا کیفرخواست جدیدی با ۳۰ عنوان به پرونده اضافه کرده است و این اقدام غیرقانونی است، گفت: از این مورد خبری ندارم ولی می شود کیفرخواست اصلاحی ارایه کرد.

با اشاره به گزارش منتشر شده از خبرگزاری مهر مبنی بر اینکه در پرونده فساد مالی، گمرک خطاب به داستان کل نوشته است برخی اسناد قبل از سال ۸۷ در دسترس نیست و برخی هم بر اساس مرور زمان دیگر نمی توان به آن استناد کرد، گفت: من به یاد نمی آورم که چنین نامه ای را نوشته ام و آنها چنین پاسخی را داده اند، خبرگزاری مهر اسناد را ارایه کند.