پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- کسانی که برای خبر «حمله شیمیایی» به خان شیخون در ادلب خاک بر سر می‌ریزند و یقه می‌دردند  رسوایی‌های که در سال‌های گذشته پس از انتشار اخبار حمله شیمیایی اسد به مخالفان در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ به بار آمد را هم به خاطر بیاورند

سال ۲۰۱۵ با جنجال‌های رسانه ای گسترده، حکومت اسد و ارتش سوریه را به استفاده از گازهای شیمیایی علیه مخالفان حکومت متهم کردند و حتی فرانسه و انگلیس به سازمان ملل نامه نوشتند و گفتتند: «از طریق نمونه‌برداری از خاک زمین و مصاحبه با شاهدان عینی» این موضوع را تائید می‌کنند و نسبت به استفاده ارتش سوریه به گاز سارین هیچگونه تردیدی ندارند. 

یک جنگ رسانه‌ای تمام عیار برای کشاندن نیروی زمینی آمریکا به کارزار سوریه که گفته بود استفاده از سلاح شیمیایی خط قرمز آن است.

اما چند ماه پس از آن جنجال‌ها ارن اردم و علی شِکر، دو نماینده ی پارلمان ترکیه از حزب جمهوری‌خواه خلق با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی، از مدارکی پرده برداشتند که نشان می‌داد، عده ای از داخل ترکیه با آگاهی کامل نیروهای امنیتی و سازمان اطلاعات این کشور، در سال ۲۰۱۳ برای جبهه النصره و احرارالشام، ماده خام گاز سارین ارسال کرده‌ بودند. 

آنها گفتند به اسنادی از جزئیات پرونده-دست یافته اند که نشان می داد در داخل مرزهای جمهوری ترکیه، مقدمات این جنایت جنگی پایه ریزی شده است. 

اما این پرونده در سال ۲۰۱۳ با فشار دولت ترکیه بسته شد.

پرسش اینکه چرا همزمان با بیانیه دولت آمریکا و عقب نشینی از به مواضع پیشین خود در خصوص نقش اسد در دولت انتقالی و انتخابات آزاد و تعیین سرنوشت اسد به دست مردم، این جنجال رسانه‌ای آغاز شد؟