رییس جمهور مصر در سخنرانی خود در بیست و هشتمین نشست اتحادیه عرب در اردن تاکید کرد که جنگی که عراق علیه داعش رهبری  می کند، در واقع جنگ همه ماست. رییس جمهور تونس نیز تلاشهای دولت عراق را که منجر به آزادسازی بخش های گسترده ای از دست تروریستها شده، ستود.

عبدالفتاح سیسی رییس جمهور مصر با تاکید بر حمایت کامل مصر از عراق در مبارزه با تروریسم، گفت: عراق با شجاعت با تروریسم و قدرت های شرور مقابله کرد. ارتش شجاع عراق مسیر طولانی برای بازپس گیری اقتدار ملی را پشت سر گذاشته است و دیگر چیزی برای آزادسازی کامل مناطق از دست تروریستها باقی نمانده است.

وی افزود: مصر بر این باور است که مبارزه عراق علیه داعش مبارزه همه ماست که در آن ما برای هویت و آینده فرزندان خود و برای برخورداری از حق زندگی در میهنی امن و باثبات که به تنوع و تکثر احترام می گذارد و با افراطگری مخالفت می کند، مبارزه می کنیم. تلاشهای عراق برای تحقق آشتی ملی میان اقشار مختلف جامعه نیز مساله ای ضروری است. 

سیسی اظهارداشت که مصر از تمام تلاشها برای تحقق این دو خواسته حمایت خواهد کرد و از هرگونه اقدام برای بهبود روابط میان عراق و دیگر کشورهای عرب استقبال می کند و برای این کشور دوست و مهم و محوری آرزو می کند که نقش طبیعی خود را در ساختار امنیت ملی عرب ایفا کند. کما یرید لهذا البلد الشقیق والمحوری دوره الطبیعی فی منظومة الأمن القومی العربی والعمل العربی المشترک".

از سوی دیگر، الباجی قائد السبسی رییس جمهور تونس نیز در سخنان خود در نشست اتحادیه عرب، تلاشهای دولت عراق در آزادسازی مساحت های گسترده ای از چنگ تروریستها را ستود و گفت: عملیات تروریستی ما را وامی دارد تا در مبارزه با تروریستها با عزم و اراده با دیگر کشورها همکاری کنیم. نمی توان بدون هماهنگی و همکاری با دیگر کشورها با سازمان های تروریستی مقابله کرد.

وی درباره یمن اظهار داشت که اوضاع نابسامان یمن نگران کننده است و یمنی ها را به یک گفتگوی سیاسی دعوت می کنیم.

السبسی درباره سوریه نیز از نبود نقش عربی سازنده در حل بحران این کشور ابراز تاسف کرد و افزود: بحران سوریه ثابت کرد که گزینه نظامی هیچ آینده ای ندارد و چاره ای بجز سازش سیاسی وجود ندارد.

رییس جمهور تونس درخصوص لیبی نیز گفت: به همراه الجزائر و مصر به منظور گردهم آوردن تمام طرفها در لیبی بر سر میزمذاکرات ابتکاری را ارائه دادیم.

بیست و هشتمین نشست اتحادیه عرب به منظور بررسی برخی مسایل عربی و منطقه ای صبح امروز در منطقه بحر المیت در  اردن آغاز به کار کرد.