پس از واگذاری ریاست دوره ای بیست و هشتمین نشست شورای اتحادیه عرب از موریتانی به اردن، ملک عبدالله دوم در جایگاه ویژه قرار گرفت و ضمن اعلام رسمی افتتاح نشست، در سخنانی ضمن عرض خیر مقدم به حاضران، از اردن به عنوان یکی از شش کشور مؤسس اتحادیه عرب و از اتحادیه عرب به عنوان امید مشترک عرب ها برای حرکت در مسیر همکاری، همدلی و ایمان به سرنوشت مشترک یاد کرد.

وی افزود: امروز چالش های زیادی در برابر مردم و کشورهای ما قرار دارد و مهم ترین آنها خطر تروریسم و تندروی است که نه تنها به تهدیدی علیه مردم ما تبدیل شده است بلکه برای مخدوش ساختن وجهه اسلام، انحراف جوانان عرب و تخریب آینده آنان تلاش می کند. در چنین شرایطی وظیفه ماست تا با هم برای بهبود شرایط، چه از نظر دینی و چه از نظر فکری، تلاش کنیم. تروریسم بیش از هر قومی، عرب ها و مسلمانان را تهدید می کند و قربانیان تروریسم بیشتر از مسلمانانند. در رویارویی با این خطر چاره ای نیست جز اینکه با اتخاذ شیوه ای فراگیر، در پی تکامل تلاشها میان کشورهای خود و جهان باشیم.

وی در ادامه افزود: نکته دوم تلاش پیگیر رژیم صهیونیستی برای توسعه شهرک سازی ها و به شکست کشاندن فرصت های صلح است. تا زمانی که قضیه فلسطین به طور عادلانه و کامل حل نشود منطقه روی صلح و آرامش را به خود نخواهد دید. حل کامل و فراگیر این موضوع، که اصلی ترین موضوع خاورمیانه است، در شکل گیری دو کشور مستقل است. اردن از کشورهای بسیار نزدیک به فلسطین به شمار می آید. ما به صورت روزانه با مشکلات مردم فلسطین به ویژه ساکنان قدس در ارتباطیم. مسئولیت اردن هاشمی در حراست از مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس یک مسئولیت تاریخی است که افتخار آن، به نیابت از امت های عربی و اسلامی به اردن رسیده است و ما نیز به نقش خود در مقابله با هر گونه تلاش برای تغییر در شرایط حاکم و تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی عمل خواهیم کرد و در این راه شما (حاضران) نیز پشتیبان اردن هستید. در حمایت از قدس و مقابله با تلاش ها برای تحمیل شرایط جدید، باید به عنوان ید واحده عمل کنیم، زیرا اگر تلاش هایی که در جریان است محقق شود برای آینده منطقه و ثبات منطقه ای فاجعه بار خواهد بود.

پادشاه اردن، سومین نکته از سخنانش را به موضوع سوریه اختصاص داد و گفت: با توجه به اینکه بحران سوریه وارد هفتمین سال خود شده است امیدواریم مذاکراتی که اخیرا در ژنو و آستانه آغاز شده است گشایشی را ایجاد کند که زمینه ساز روند سیاسی فراگیر در این کشور باشد تا چنین روندی به حفظ وحدت ارضی این کشور، سلامت شهروندان و بازگشت آوارگانش کمک کند.

ملک عبدالله دوم به عنوان نکته چهارم بر حمایت کشورش از تلاش های دولت عراق در مبارزه با تروریسم، به عنوان مقدمه ای برای آغاز روند سیاسی فراگیر با مشارکت تمامی گروهها و اقوام در این کشور، که بتواند حقوق همگان را تضمین کند و عراقی باثبات را به ارمغان بیاورد تأکید کرد.

پادشاه اردن در ادامه گفت: پنجمین مورد، تاکید بر حمایت از تمامی تلاش هایی است که با هدف بازگرداندن ثبات به یمن و لیبی و تحقق آینده ای مناسب برای مردم این دو کشور انجام می شود. در این زمینه باید با هدف اتخاذ تدبیری تاریخی جهت حل چالش های ریشه ای در این دو کشور زمام امور را به دست بگیریم تا حل این چالش ها ما را از خطر مداخله های خارجی در امان نگه دارد. گام اولیه در این زمینه این است که به جای تلاش های بی نتیجه، در پی توافق بر سر اهداف و منافع اساسی باشیم. چالش های مقابل ما چالش های مشترکند و باید در پی راه حل مشترک باشیم. امیدواریم این دوره از نشست سران، سرآغازی برای شکل گیری امید مشترک عربی باشد.