در بیست و هشتمین اجلاس سران کشورهای عربی در منطقه 'السویمه' در ساحل البحر المیت قرار است مهم ترین موضوعات عربی و منطقه ای بررسی شود.

در این اجلاس بیانیه 17 بندی که به تصویب وزرای خارجه کشورهای عربی در نشست مقدماتی در خصوص مسائل عربی و منطقه ای و راه کارهای احیای روند صلح و مساله مبارزه با تروریسم رسید، بررسی خواهد شد.

دبیرکل اتحادیه عرب پیشتر اعلام کرده بود که دستکم ۱۷ الی ۱۸ رهبر عربی در این نشست شرکت می‌کنند.

منابع مغربی امروز (چهارشنبه) اعلام کردند که شاه مغرب مشارکت خود در این اجلاس را لغو کرد و این کشور یک نماینده به این اجلاس خواهد فرستاد.

'عریب الرنتاوی' مدیر مرکز مطالعات استراتژیک قدس نیز درباره این اجلاس برآورد کرد که در این اجلاس با توجه به اختلاف هایی که میان کشورهای عربی در خصوص مسائل منطقه وجود دارد، شاهد تصمیم گیری های ویژه در خصوص چالش های منطقه نخواهیم بود و همانند اجلاس های پیشین آنها (بی نتیجه) خواهد بود.

سایه دو دستگی ها بر اجلاس سران عرب

 نشریه الجریده کویت نیز به نقل ازمنابع دیپلماتیک در اتحادیه عرب از ادامه اختلافات گسترده میان کشورها ی عربی در آستانه برگزاری اجلاس سران این کشورها خبر داد.

 نشریه الجریده در گزارش خود به نقل از منابع مطلع در امان نوشت: به رغم تلاش هایی که ازسوی اردن میزبان اجلاس برای کاهش اختلافات و نزدیک کردن دیدگاه ها به عمل آمده است تا نزدیکی حداقلی را میان اعراب ایجاد نماید، ادامه روند اختلافات و دو دستگی ها میان کشورهای عربی همچنان برقرار است.

این منابع دیپلماتیک گفتند: امروزه کشورهای عربی با بحران های گسترده منطقه ای دست و پنجه نرم می کنند و کسی توقع ندارد تا سران کشورهای عربی بتوانند در اجلاس امان به تصمیمات مهم و سرنوشت سازی که اختلافات را به پایان ببرد، دست یابند.

الجریده به نقل از این منابع می افزاید: پرونده روابط با جمهوری اسلامی ایران در نشست سران کشورهای عربی به طور مفصل مطرح خواهد شد و تعدادی از کشورهای عربی همچون عراق و لبنان مخالف درج هرگونه عبارتی ضد تهران در بیانیه پایانی اجلاس امان هستند.

این منابع گفتند: وزارت امورخارجه عراق بر لزوم بازگرداندن سوریه به عنوان عضو اتحادیه عرب و اعطای کرسی سوریه در اتحادیه به دولت این کشور تاکید کرده است و همزمان کشورهای عربستان، امارات و بحرین با درج عبارتی در بیانیه پایانی اجلاس که از لزوم حمایت ارتش لبنان در برابر رژیم صهیونیستی سخن می گوید، مخالفت کرده اند.

به عقیده کارشناسان، اتحادیه عرب اکنون به محلی برای گردهمایی های دوره ای سران کشورهای عربی تبدیل شده و ماموریت آن به صدور بیانیه هایی عاری از تاثیرگذاری تقلیل یافته است تا جایی که تصمیم های اساسی برای مهمترین بحران کنونی جهان عرب یعنی بحران سوریه، نه در یک پایتخت عربی بلکه در شهرهای اروپایی و چند روز پیش در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد.