«بنعلی یلدریم» نخست وزیر ترکیه در سخنان روز سه‌شنبه خود درباره عدم مداخله در امور داخلی این کشور به اتحادیه اروپا هشدار داد.

بنعلی یلدریم در یک سخنرانی انتخاباتی در آستانه همه‌پرسی درباره اصلاحات قانون اساسی در این کشور گفت: همه‌پرسی درباره اصلاحات قانون اساسی در ترکیه یک امر داخلی است و کشورهای اروپایی در این مسئله دخالت می‌کنند و من به اروپا هشدار می‌دهم که در این مسئله دخالت نکند.

 وی در این سخنرانی گفت: ترکیه مشکلی با هیچ طرفی ندارد اما کسانی که قصد ایجاد بحران در ترکیه را دارند، به آنها این اجازه داده نخواهد شد.

یلدریم در سخنرانی خود در شهر «کارامان» افزود: اتحادیه اروپا سالها است که تصمیم‌گیری درباره پیوستن ترکیه به این اتحادیه را به تعویق انداخته است و من به اروپا هشدار می‌دهم که در امور داخلی ترکیه دخالت نکند.

در پی کودتای نافرجام در ترکیه و اقدام دولت این کشور در بازداشت و سرکوب مخالفان و متهمان ارتباط با کودتا و نیز بازداشت جمعی از روزنامه‌نگاران در این کشور، روابط اتحادیه اروپا با ترکیه دچار تنش های بیشتری شده است.

ماه ژانویه سال 2017 پارلمان ترکیه لایحه جنجالی اصلاحات قانون اساسی که موجب افزایش قدرت رئیس جمهور  در این کشور می‌شود را به تصویب رساند و در ماه فوریه نیز رجب طیب اردوغان لایحه اصلاح قانون اساسی این کشور را که بر اساس آن اختیارات رئیس جمهور افزایش می یابد تصویب کرد. 

همه‌پرسی درباره اصلاحات قانون اساسی که قرار است 16 آوریل برگزار شود حاشیه‌های زیادی را برای ترکیه در پی داشته و باعث افزایش تنش‌ها میان ترکیه و کشورهای اروپایی شده است.