وبگاه تحلیلی «میدل ایست آنلاین» در مطلبی با اشاره به نشست سال جاری اتحادیه عرب در امان پایتخت اردن، نوشت: "این سازمان در قبال ایران لفاظی‌های شدید دارد و سیاست‌های منطقه‌ای‌ این کشور را محکوم نموده یا به صراحت از امارات متحده و مشاجرات ارضی‌اش با ایران حمایت کرده است اما با وجود اتحاد منحصر به فرد اتحادیه عرب در قبال ایران، در نشست سال جاری علائمی در بروز مخالفت با این رویکرد به ویژه از جانب عمان بروز کرد و این کشور لحن ملایم‌تری در قبال ایران اتخاذ کرد".

اگر چنین موردی صحیح باشد، این فعل و انفعالی مهم است که در عین حال نشان دهنده  فاصله گرفتن عمان از موضع بلند مدت بی‌طرفی در زمینه رقابت بین ایران و عربستان است. این مسئله و رویکرد عمان در دیگر سازمان عربی منطقه یعنی «شورای همکاری خلیج فارس» نیز موردی قابل توجه است .

بر این اساس، ایران با دیپلماسی فعال و ماهرانه موجب اختلاف بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس شده و بدین طریق قادر است به تلاش‌های گسترده عربستان برای انزوای منطقه‌ای و بین‌المللی ایران ضربه بزند.

این وبگاه با اشاره به روابط گرم عمان با ایران در دهه‌های گذشته و نقش این کشور در مذاکرات هسته‌ای و میانجیگری در این زمینه بین ایران و آمریکا نوشت: تاکنون عمان موفق به مدیریت نگهداری روابط گرم خود با ایران بدون نگران گردن عربستان، همسایه قدرتمند خود شده است.

اگرچه عربستان می‌تواند با یک عمان بی طرف کنار بیاید اما نمی‌تواند طرفداری عمان از ایران را تحمل کند. همگرایی عمان با ایران نه تنها به استحکام شورای همکاری خلیج فارس لطمه می‌زند، بلکه به طور مستقیم هجمه عربستان برای انزوای منطقه‌ای ایران را به چالش می‌کشد.

دستکم این‌که اتخاد سیاست مستقل عمان تلاش‌های ائتلاف سعودی در یمن را بغرنج می‌نماید. اینک کار به جایی رسیده که نگرانی عمیقی در ریاض درباره میزان تسهیلات عمان برای نفوذ بلند مدت ایران در یمن ایجاد شده است. اینک استنباط فزاینده‌ای در ریاض و دیگر پایتخت‌های منطقه مبنی بر ماندگاری جنبش حوثی‌های یمنی ایجاد شده و این واقعیتی است که منجر به بی‌ثباتی نامحدود در مرزهای جنوبی عربستان سعودی می‌شود.

در ادامه این مطلب  آمده است: علائمی فزاینده از تلاش‌های دیپلماسی ایران برای جلب نظر دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس مشاهده می‌شود به طوری‌که در همین رابطه در اواخر ماه ژانویه سال جاری شاهد سفر نادر وزیر خارجه کویت به تهران بودیم که موجب بارقه‌های امید در بهبود روابط دو طرف شده است.

از دیدگاه ایران، کویت می‌تواند بر سر قولش مبنی بر فاصله گیری نسبی‌ از سیاست‌های عربستان بایستد. ایران همچنین منتظر دسترسی به قطر با سرمایه گذاری مشترک در حوزه اقتصادی با این کشور به ویژه در پروژه میدان گازی پارس جنوبی است. همچنین قابل ذکر است که قطر از نخستین کشورهایی بود که به ایران بابت توافق هسته‌ای که عربستان با آن مخالف بود، تبریک گفت .

از سویی در حالی که بحرین به دلایل متعدد نمی‌تواند در حوزه همکاری با ایران در آینده قابل پیش‌بینی قرار گیرد اما ایران ابزارهای اقتصادی و دیپلماتیک بسیاری برای نفوذ در نگرش‌ها و سیاست‌های امارات متحده عربی دارد. به عنوان مثال، ایرانیان زیادی در امارات به ویژه در دبی در کارهای تجاری فعالیت دارند.

در خاتمه این گزارش آمده است: با امتناع امارات از همکاری‌های پایدار و صادقانه با عربستان،به نظر می‌رسد هجمه به‌کار رفته ریاض در منطقه برای فشار بر ایران محکوم به شکست باشد. ایران به طور قابل توجهی اهرم‌های دیپلماتیک برای تاثیرگذاری و نتیجه گرفتن از رقابت با عربستان را در اختیار دارد.