«احمد کاظم‌زاده»، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در خصوص معرفی آمریکا و انگلیس از سوی سازمان عفو بین‌الملل به‌عنوان مسئول افزایش موارد نقض حقوق بشر در یمن به دلیل صادرات اسلحه به عربستان و ائتلاف نظامی آن، با اشاره به اینکه عربستان با هزینه گزاف مواضع غربی­ها را خریده است، بیان داشت: این دو کشور و همچنین کشورهای دیگر غربی به‌جای اینکه به اصول و شعارهای دموکراسی و حقوق بشر پایبند باشند، بیشتر طالب دلارهای نفتی هستند. در واقع می‌توان گفت عربستان با هزینه گزاف مواضع این کشورها را خریده است.

وی با تأکید بر اینکه آنچه در یمن رخ داده، به‌مراتب فراتر از نقض حقوق بشر است، افزود: اطلاق چنین تعبیری می‌تواند نوعی تقلیل‌گرایی باشد. فجایعی که در نتیجه تجاوز نظامی عربستان به یمن و محاصره دریایی این کشور رخ داده، مصداق بارز جنایات جنگی است که حتی از جنگ‌های گذشته نیز فراتر رفته است.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با توجه به جنایات آل سعود در یمن تأکید داشت: در حال حاضر 17 میلیون نفر که بیش از دو میلیون نفر آنان را کودکان تشکیل می‌دهند، به دلیل گرسنگی در آستانه مرگ قرار دارند. ضمن اینکه در خلال دو سال گذشته بیش از سه میلیون نفر دیگر آواره شده و بیش از 30 هزار نفر دیگر نیز از مردم یمن کشته و زخمی شده‌اند. کشورهای غربی ازجمله آمریکا و انگلیس در قبال این جنایات یا ساکت بوده‌اند و یا به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در آن مشارکت داشته‌اند.

وی در پاسخ به پرسش «مدیر تحقیقات دفتر منطقه‌ای سازمان عفو بین‌الملل در بیروت با صدور بیانیه‌ای عنوان کرده که دو سال درگیری در یمن سه میلیون تن را مجبور به فرار از خانه‌های خود کرده است. چرا افکار عمومی غربی‌ها به مقابله با این فجایع نمی‌پردازد؟» اشاره داشت: رسانه‌های غربی نیز همانند دولت‌های این کشورها از سوی عربستان خریداری شده است. این امر واقعیتی است که اسناد ویکی­لیکس نیز بر آن صحه گذاشته است؛ لذا می‌توان گفت یک علت مهم این است که افکار عمومی غربی اصلاً در جریان فجایع انسانی یمن به همان شکلی که رخ داده نیستند.

کاظم‌زاده با اشاره به اینکه فجایع یمن از اولویت خبری رسانه‌های غربی خارج شده است، گفت: محتوای اخبار به‌گونه‌ای تنظیم می‌شود که رغبت هرگونه تحرک و اعتراض را از مخاطب می‌گیرد. برای درک اینکه این رسانه‌ها چگونه از کنار فجایع مصیبت‌بار یمن می‌گذرند، فقط کافی است به عملکرد این رسانه‌ها در قبال حملاتی که هرازگاهی در این کشورها روی می‌دهد، نگاهی انداخته شود که چگونه طوفان خبری به راه می‌اندازند و ذهن مخاطب را از کم و کیف حادثه اشباع و عواطف و احساسات آن‌ها را تحریک می‌کنند.

وی در پاسخ به پرسش «چشم‌انداز تجاوز آمریکا به یمن با توجه به اینکه ازاین‌پس حملات نظامی ارتش آمریکا در یمن بدون هماهنگی با کاخ سفید انجام می‌گیرد، چگونه ارزیابی می­شود؟» مطرح کرد: ساخت جدید قدرت در آمریکا با توجه به اینکه در پی پیروزی جمهوری خواهان در هر دو مجلس سنا و نمایندگان و دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری تقریباً یکدست شده است؛ لذا نمی‌توان گفت بین پنتاگون و کاخ سفید هماهنگی وجود ندارد. البته این امر به مفهوم نادیده گرفتن اختلاف‌نظرهای موجود بین کاخ سفید و پنتاگون نیست.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان امکان گسترش تجاوز علیه یمن اشاره داشت: ظاهراً موقعیت نومحافظه کاران و راست‌گرایان جمهوری‌خواه که سر سری نیز با راست‌گرایان اسرائیلی و سعودی­ها دارند، همانند دوران جرج بوش پسر در پنتاگون تقویت شده است؛ لذا این احتمال وجود دارد که تجاوز عربستان علیه یمن به اتکای حمایت‌هایی که از ساخت جدید قدرت در آمریکا می‌کند، گسترش یابد.