پس از آن که سال گذشته تحریم‌های بین‌المللی بر ضد ایران کاهش یافت، ایرانی‌آمریکایی‌ها بررسی امکان سرمایه‌گذاری در سرزمین مادریشان را آغاز کردند. اما با حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید، بسیاری از آن‌ها قصد دارند سرمایه‌هایشان را از ایران خارج کنند.

"اریک فراری،» یک وکیل حوزه تحریم‌های آمریکا که در واشینگتن فعالیت می‌کند در این خصوص می‌گوید: «ما در نیمه نخست سال گذشته تماس‌های زیادی از افرادی دریافت می‌کردیم که مایل بودند فرصت‌های تجاری در ایران را بررسی کنند. پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این روند تقریباً متوقف شده است. ما در یک ماه گذشته درخواست‌های بسیاری برای فروش املاک و یا انتقال دارایی‌ها دریافت کرده ایم.»

به دلیل «فاجعه» نامیده شدن توافق هسته‌ای سال 2015 ایران از سوی ترامپ و وعده وی برای برخورد سختگیرانه با تهران، خوشبینی حدود 1 میلیون ایرانی ساکن آمریکا کم‌رنگ شده است. یک آزمایش موشکی اخیر تهران نیز واکنش تند واشینگتن را به همراه داشت.

انتخاب ترامپ، به پیچیده‌تر شدن جوی تجاری منجر شده است که پیش از وی نیز با مشکلاتی روبرو بود؛ چرا که توافق هسته‌ای، تمامی محدودیت‌های تبادلات تجاری با ایران را لغو نکرد. برخی کالا‌های کشاورزی و لوازم پزشکی، علاوه بر تمامی ادوات و خدمات امنیت پرواز‌های غیر نظامی، هنوز به صدور مجوز از سوی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی نیازمندند. بانک‌های بین‌المللی به دلیل بیم از برخورد با تحریم‌های باقیمانده آمریکا از تأمین بودجه پروژه‌های ایران اجتناب کرده اند. فروش و انتقال مالکیت برخی کسب و کارها نیز به صدور مجوز از سوی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی محتاجند.

به گفته فرهاد علوی، یک وکیل در حوزه تحریم‌های آمریکا، برخی از ایرانی‌آمریکایی‌ها نگرانند دولت ترامپ، مجوز صادرشده برای فعالیت آن‌ها در ایران را لغو کند و آن‌ها مطمئن نیستند بتوانند در صورت بروز مشکل، سرمایه‌های خود را از این کشور خارج کنند.

البته شرایط برای ایرانیان ساکن اروپا که مایل به سرمایه‌گذاری در بازار 80 میلیونی کشورشان هستند بسیار متفاوت است. شرکت‌های فرانسوی، سوئدی و آلمانی به سرعت برای امضای قرارداد‌های حمل و نقل هوایی، خودروسازی و زیرساختی با ایران وارد عمل شدند. بر خلاف آمریکا که در سال 1980 روابط خود را با ایران قطع کرد، اروپایی‌ها با ایران در دهه‌های گذشته روابط سیاسی و تجاری داشته اند و درباره فرصت‌ها و ظرفیت‌های این کشور واقع‌گرا هستند.