«ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس زمانبندی اعلام شده توسط «نیکولا استرجون» برای برگزاری دومین همه‌پرسی استقلال اسکاتلند را رسما رد کرد و گفت: «الان زمان آن نیست».

 

بنا بر گزارش روزنامه «دیلی تلگراف» چاپ لندن، نخست‌وزیر انگلیس درخواست وزیر اول اسکاتلند برای برگزاری یک همه پرسی در فاصله زمانی پاییز 2018 تا بهار 2019 را رد کرده و گفته است، این «غیرمنصفانه» است که مردم اسکاتلند در چنین همه‌پرسی شرکت کنند در شرایطی که هنوز خیلی زود است که درباره «برگزیت» قضاوت شود. با این وجود، وی به طور قطعی انجام این همه‌پرسی را رد نکرد.

 

وی حزب ملی اسکاتلند (SNP) را متهم کرد که با حرف زدن از برگزاری یک همه‌پرسی دیگر، مذاکرات انگلستان با اتحادیه اروپا را در معرض خطر قرار می‌دهد و گفت «همکاری» بهترین فرصت برای اسکاتلند و برای باقی انگلستان است تا در پی رأی‌گیری «برگزیت»، به بهترین توافق دست پیدا کنند.

 

می به شبکه «آی تی وی نیوز» گفت: «پیام من روشن است-حالا وقتش نیست- من دلایل خود را توضیح داده‌ام. فکر می‌کنم که ما باید با یکدیگر همکاری کنیم تا با همکاری آتی خود با اتحادیه اروپا، به توافق درستی برای اسکاتلند و انگلستان برسیم».

 

نخست‌وزیر انگلیس تصریح کرد: «غیرمنصفانه است که از مردم اسکاتلند در حال حاضر خواسته شود که بدون آنکه اطلاعات لازم برای تصمیم‌گیری را در اختیار داشته باشند، یک تصمیم مهم اتخاذ کنند».

 

ترزا می در ادامه افزود: «در این لحظه، تمام انرژی ما باید بر مذاکرات با اتحادیه اروپا در خصوص روابط آتی متمرکز شود. صحبت کردن از همه‌پرسی استقلال، کار را برای رسیدن به توافق درست در خصوص اسکاتلند و توافق درست برای انگلستان دشوار می‌کند».

 

وی ادامه داد: «علاوه براین، من بر این باورم که این غیرمنصفانه است که مردم اسکاتلند پای این همه‌پرسی بروند چرا که از آنها خواسته می‌شود تا تصمیمی حیاتی بگیرند بدون اینکه اطلاعات کافی در این رابطه داشته باشند-بدون اینکه بدانند شراکت آینده به چه صورت خواهد بود و یا گزینه جایگزین اسکاتلند استقلال‌یافته چگونه خواهد بود».

 

نخست‌وزیر انگلیس همچنین تأکید کرد: «این اتحادی که ما داریم بسیار ارزشمند است. بیش از 300 سال است که به یکدیگر پیوسته‌ایم. ما تاریخچه بسیار بزرگی با یکدیگر داریم-من معتقدم که آینده بزرگی با یکدیگر خواهیم داشت».

 

وی اینگونه ادامه داد: «ما با یکدیگر باید انرژی خود را صرف کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که به توافق درستی برای اسکاتلند و کل انگلستان دست پیدا می‌کنیم».

 

ترزا می نخست وزیر بریتانیا روز گذشته نیز در جلسه پارلمان این کشور به اسکاتلند هشدار داده بود یا به همراه بریتانیا اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد یا در نهایت به تنهایی آن را ترک می‌کند.