دانشجویان کارشناسی ارشد رشته داوری و تجارت بین‌الملل دانشگاه ورسای روز سه‌شنبه، ۲۴ اسفند در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران نشستی با سفیر کشورمان در فرانسه، در مورد آثار و تعهدات حقوقی برجام و آخرین تحولات پسابرجام برگزار کردند.

در این نشست علی آهنی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه، با اشاره به تعهدات گروه ۱+۵ در اجرای کامل برجام و کارشکنی‌های دولت و کنگره آمریکا در مسیر اجرای برجام از جمله از طریق تحمیل قوانین فراسرزمینی خود به اروپا، خاطرنشان کرد: تلاش اتحادیه اروپا برای یافتن یک راهکار حقوقی مناسب جهت مقابله با قوانین سرزمینی امریکا که ناقض حاکمیت داخلی دیگر کشورهاست، دربردارنده منافع اروپا است.

 او با تشریح آخرین تحولات روابط ایران و فرانسه و فرصت‌های عظیم همکاری و سرمایه‌گذاری شرکت‌های فرانسوی در ایران، در خصوص وضعیت منطقه و معضل تروریسم به عنوان تهدید منطقه‌ای و بین‌المللی، افزود: مقابله با تروریسم و افراطی‌گرایی مستلزم برخورد با ریشه‌های ایدئولوژیک آن است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ادامه توضیحاتی در مورد ماهیت برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، مذاکرات هسته‌ای و برجام، تحولات بعد از برجام، موانع و چالش‌های برجام، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران، قوانین و مقررات ایران در حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی، آخرین تحولات روابط ایران و فرانسه در پسابرجام و نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در صلح و ثبات  منطقه‌ای ارائه داد.

آهنی در پایان به سئوالات دانشجویان در خصوص تاثیر تحریم‌های اولیه آمریکا در اجرای برجام، رویکرد دولت جدید آمریکا نسبت به برجام و تحولات منطقه خاورمیانه پاسخ داد.

سفیر کشورمان در پاسخ به سئوالی پیرامون رقابت بین ایران و عربستان در منطقه، گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن رد هرگونه رویکرد رقابتی و تقابلی با عربستان، معتقد است که منافع ملی ایران و عربستان و منافع منطقه ایجاب می‌کند تا دو کشور با واقع‌بینی و دوراندیشی راه گفت‌وگو و همکاری را در پیش گیرند، که این امر می‌تواند در راستای حل بحران‌های موجود در منطقه نقشی تعیین‌کننده داشته باشد. البته تحقق این امر مستلزم تغییر نگاه و اصلاح رویکرد دولت سعودی است.