پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- امیر مسروری- اصلاح طلبان در این چند روزه با اعلام رسمی کاندیداتوری بقایی رسما خوشحالی خود را ابراز داشتند تا جایی که شرق در مصاحبه با تاج زاده بزرگترین رقیب احمدی نژاد و مخالف جدی او تیتر «استقبال از آمد ن احمدی نژادی ها» به زیر چاپ رفت و سعی کرد تمام نگاه منتقدان دولت یازدهم را در زمین احمدی نژاد بچیند. یارکشی اصلاح طلبان از دو قطبی احمدی نژاد – روحانی به همینجا ختم نمی شود و میدانند جریان احمدی نژاد تصور خودشان را در دو قطبی هاشمی – احمدی نژاد قرار داده بود و با درگذشت مرحوم هاشمی یک پای این دو قطبی از بین رفته است اما بازتولید روحانی، هاشمی ثانی است و قرار گرفتن فضای سیاسی کشور در لوای روحانی به جای هاشمی به دنبال باز سازی این دو قطبی هستند. مسئله ای که متاسفانه در همه ابعاد به ضرر اعتماد ملی و سرمایه های اجتماعی است. تصور اصلاح طلبان این است که با آرایش جدید نیروهایِ خود در برابر احمدی نژاد می توانند اشتباهات 88 را تکرار نکنند و این بار فاتح انتخابات 96 باشند. 

تاج زاده در مصاحبه مفصل خود با شرق به مواردی چون درگذشت آقای هاشمی و بهره برداری انتخاباتی اشاره میکند و می گوید : «درگذشت آقای هاشمی نوعی نگرانی در مردم ایجاد کرده است که شرایط بعد از آقای هاشمی چگونه خواهد شد، اگرچه حضور گسترده مردمی در مراسم تشییع جنازه او به‌نوعی آرامش به مردم، اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها هدیه داد. تلقی بسیاری این است که فردی که شبیه‌ترین فرد به اوست، همین آقای روحانی است.» البته این تنها بخش مهم مصاحبه اقای تاج زاده نبود. اصلاح طلبان به دنبال بهره برداری سیاسی از وقایع اتفاق افتاده چند ماه اخیر نیز هستند. تاج زاده رسما حادثه پلاسکو را سیاسی میکند تا رقیب خود را از انتخابات دور نگه دارد و متاسفانه با گرده زدن پرونده زمین های شهرداری آن را در مسیر زدن کاندید مقابل تعریف میکند. از آن بدتر بازی خوردن افرادی بود که در آن زمان بدون در نظر گرفتن شرایط و یا دلایل و چگونگی موضوع پرونده ها اسیر صحنه سازی ها شدند و به ملاقات شخصی رفتند که نهایت امر ضربه اش وارد ساختن خسارات به جریان انقلابی و اصولگرایی و زدن رقیب روحانی در انتخابات 96 بود. بدون آنکه پرونده در دادگاهی اثبات شود یا موضوع واقعا آنچه گفته شده بود، باشد.

تاج زاده به همینجا بسنده نمیکند. او این بار در مصاحبه خود رسما کد می دهد و در کنار دو قطبی احمدی نژاد – روحانی، از دو قطبی دیگری سخن می گوید. دو قطبی جنگ و صلح در کلام تاج زاده نشان دادن عدم تعقل و جنگ طلبی در طرف مقابل و از یک سو بهم ریختگی و آشفتگی آمریکا و سیاست های ترامپ برجسته است. موضوعی که با سناریو فریبی چون حل مشکلات اقتصادی در گرو تعامل سیاسی با کشورهای دنیا به ویژه آمریکا مطرح می شود. تاج زاده می گوید: «ایرانیان امروز آثار برجام را به‌لحاظ امنیتی درک می‌کنند، اگرچه از نظر اقتصادی انتظار گشایش بیشتری داشتند. » معلوم نیست تاج زاده از کدام درک امنیتی پسا برجام سخن می گوید. تهدیدات روز افزون یا ممنوعیت ورود ایرانیان به خاک آمریکا! 

با گذر از آن بد نیست گفته شود فضای ایجاد شده در مقابل انتخابات از سوی اصلاح طلبان آن جمله پایانی مصاحبه است. تاج زاده رسما از حمایت روحانی سخن می گوید در شرایطی که او را قبول ندارد. دلیل قبول نداشتن را هم نمی گوید. بهتر است تاج زاده شفاف کند چرا از روحانی حمایت میکنند. اگر واقعا مردم در مسیر اصلاح طلبی حرکت نمیکند چرا اصلاح طلبان قادر نیستند کاندید مستقل نشان دهند و کاندید خودشان را هم در لحظه آخر از صحنه بیرون می کشند. چرا اصلاح طلبان نمی خواهند مستقیما در انتخابات ورود کنند و از ظرفیت دولت یازدهم استفاده میکنند.

این را نیز نباید مورد غفلت قرار داد که ورود احمدی نژاد فقط فریز رای و حفظ آرای اجتماعی نیست. احمدی نژاد به این جمع بندی رسیده که دیگر قادر نیست نقش جدیدی پیدا کند و در جریان اصولگرایی جایی داشته باشد. احمدی نژاد می داند کاندید مورد حمایت جریان او رد صلاحیت می شود اما میخواهد با ایجاد شور اجتماعی ، مسیر بدنه نیروهای انقلاب را در سبد رای خود نگه دارد و با ایجاد فضای دو قطبی و شکست جریان اصولگرایی و انقلابی فضا را برای جذب تمامی سرمایه های انسانی این طرف بکار گیرد. احمدی نژاد بازی شکست اصولگرایان را آغاز کرده تا با پیروزی اصلاح طلبان خود را تنها ناجی جریان انقلابی معرفی کند. طرف مقابل هم این مسئله را فهمیده و برای همین از آمدن جریان احمدی نژاد استقبال میکند.