«احسان اعجازی»، کارشناس ارشد روابط بین‌الملل در خصوص اظهارات رئیس‌ جمهور آلمان مبنی بر اینکه ترامپ به اعتبار آمریکا آسیب می‌رساند، با اشاره به اینکه پیروزی نوانزواگرایان به رهبری ترامپ فشار سیاسی را بر آلمان دوچندان کرده، بیان داشت: امنیت ملی و اقتصاد آلمان وابستگی زیادی به ایالات متحده دارد. از طرف دیگر باید دقت کرد که آلمان در حال حاضر نقش بسیار اساسی در حفظ وحدت و یکپارچگی اتحادیه اروپا پیدا کرده است. برگزیت و انتخابات ریاست جمهوری فرانسه باعث شده که این دو کشور نتوانند در حال حاضر نقش گذشته خود را ایفا کنند و تمام فشارها به سمت آلمان است.

وی با تأکید بر اینکه موقعیت نامطمئن انگلیس و فرانسه در اتحادیه اروپا و احتمال دستیابی جنبش‌های پوپولیست راست افراطی آلمانی به قدرت سبب شده است که آلمان تحت‌ فشار زیادی قرار بگیرد، گفت: پیروزی نوانزواگرایان به رهبری دونالد ترامپ در آمریکا فشار سیاسی را بر آلمان دوچندان کرده و همین امر سبب شده است که بسیاری از مقامات آلمانی صحبت از یک اروپای پسا آمریکایی کنند. در واقع آلمان نگران این است که آمریکا دیگر خود را متحد به حفاظت از اروپا نداند و اقدامات آمریکا در حوزه سیاست خارجی باعث شود تهدیدات داخلی و خارجی نسبت به اتحادیه اروپا افزایش یابد.

کارشناس ارشد روابط بین‌الملل با بیان اینکه آمریکایی‌ها همچنان به پیمان ناتو وفادار خواهند بود، اشاره داشت: امنیت اروپا همچنان برای آمریکایی­‌ها حائز اهمیت است. از همین رو، دیدار مرکل و ترامپ دارای اهمیت بسیاری است. نکته بعدی این است که آلمان از لحاظ اقتصادی یک قدرت جهانی محسوب می‌شود و در قالب نظم لیبرال اروپایی عمل می‌کند؛ اما این نظم با پیروزی دونالد ترامپ حداقل از لحاظ روانی، با یک خطر روبه­ رو شده است.

وی با توجه به جنگ جهانی اول و دوم، در نظر گرفتن یک نقش نظامی برای آلمان در جهت حفاظت از اروپا را بسیار دشوار دانست و افزود: حساسیت‌های فرهنگی بسیاری در خود آلمان نیز نسبت به این موضوع وجود دارد. در حال حاضر آلمان با سه مشکل اساسی روبرو است: نخست ایالات‌متحده آمریکا به رهبری ترامپ، دوم روسیه به رهبری پوتین و سوم جنبش‌های راست‌گرای پوپولیست در اروپا که ممکن است در خود آلمان به قدرت برسند. این امر نظم لیبرالی مطلق اروپا را با تهدید روبه­ رو کرده است.

اعجازی با اشاره به سه مشکل مذکور در کنار اصرار دولت ترامپ بر افزایش نقش مالی کشورهای اروپایی عضو پیمان ناتو، مطرح کرد: این موضوع باعث شده آلمان به فکر شکل دادن یک پیمان نظامی مستقل از آمریکا در اروپا باشد. مقامات آلمانی به‌ احتمال‌ زیاد، به دنبال چنین موضوعی خواهند رفت. هرچند که دولت ترامپ تأکید کرده که کشورهای اروپایی نقش مالی خود را افزایش دهند و هزینه‌ها را پرداخت کنند؛ اما واشنگتن در عین‌ حال وعده متعهد بودن به پیمان ناتو را داده است. با این‌ حال آلمانی‌ها همچنان نگران این موضوع هستند.