مهدی چمران در مراسم اختتامیه دومین کنفرانس جامعه مدیریت شهری ایران (هم اندیشی لایحه مدیریت شهری) در ارتباط با ضرورت وجود مدیریت یکپارچه شهری گفت: بحث مدیریت یکپارچه شهری به عناوین مختلف در برنامه سوم و چهارم و پنجم توسعه مطرح شد. اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاد. البته در دوره اول و دوم نزدیک بود به انجام برسد که به دلایلی محقق نشد.

رییس شورای شهر تهران دلیل این امر را عدم پشتیبانی دولت از شهرداری‌ها دانست وادامه داد: دولت شهرداری را مقابل خود می‌بیند. البته این خاصیت همه دولت‌ها است و منحصر به این دولت نمی‌باشد. در دولت آقای روحانی کمیسیونی در هیات دولت در مورد کلان شهرها تشکیل شد که قدم مثبتی در راستای لایحه مدیریت یکپارچه شهری محسوب می شود.

چمران در ادامه سخنانش به بحث انتخاب شهردار توسط مردم در لایحه مذکور اشاره کرد و گفت: انتخاب شهردار باید در اختیار شوراها بماند وگرنه در شهرهای بزرگ افراد شناخته شده سیاسی و بدون متخصص به عنوان شهردار توسط مردم انتخاب می شوند که تخصص لازم در زمینه مدیریت شهری را ندارند .

رییس شورای عالی استان‌ها یکی دیگر از موارد بحث برانگیز لایحه را بحث بودجه و تضمین دانست و گفت: شهرداری کسی را ندارند که از بودجه‌اش در مقابل دولت دفاع کند. برای مثال وزارت نیرو از بودجه سازمان آب در دولت و مجلس دفاع می کند. اما اگر سازمان آب تهران به شهرداری سپرده شود چه کسی از بودجه دفاع می کند .

او گفت: از طرف دیگر بودجه تصویب شد اما دولت پرداخت نکرد چه می شود؟ شورای شهرداری در زمینه بودجه هیچ پشت گرمی از دولت ندارد .