پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- در آستانه انتخابات سفرای ایران در برخی کشورهای عربی و اروپایی تغییر می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، بر این اساس محافل در وزارت امور خارجه و نهاد ریاست جمهوری، گمانه زنی هایی را در مورد تغییر برخی سفارت خانه های ایران در تعدادی از کشورهای عربی و اروپایی مطرح ساخته اند.

بر اساس این گمانه زنی ها، محمدرضا نوری شاهرودی به عنوان سفیر ایران به عمان معرفی خواهد شد. وی در حال حاضر رئیس ارتباطات دانشگاه آزاد با کشورهای اسلامی و عربی است و از نزدیک ترین افراد به خانواده مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی است.

خرداد سال 95 علی‌اکبر سیبویه سفیر ایران در عمان بعد از پایان دوران مسئولیتش در این کشور راهی تهران شد. در همان زمان گفته شد که جانشین وی مشخص و به مقامات عمانی نیز معرفی شده و مراحل اداری و دیپلماتیک انجام شده است.  این در حالی بود که خبرهایی مبنی بر انتخاب حسین امیر عبدالهیان معاون وقت عربی آفریقایی وزارت امور خارجه به عنوان سفیر ایران در عمان منتشر شده و گفته شد مسقط نیز با این انتخاب موافقت کرده است. در همان خرداد ماه  اما خبر انتصاب امیرعبدالهیان به سمت مشاور وزیر امور خارجه مشخص کرد که حضور او در عمان منتفی شده است.

گفته می شود یکی از دلایل آشفتگی روابط ایران و عمان، بی برنامه گی وزارت خارجه در مورد این انتصاب بوده است.

همچنین بقایی معاون اداره کل سیاسی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه به سوئیس می رود. از سال 1393 که غلامعلی خوشرو(از اقوام آقای روحانی) از سفارت سوئیس به سمت نماینده دائم ایران در سازمان ملل منصوب شد، از بهمن ۱۳۹۳، سفارت ایران توسط مهدی عابدی در سطح کاردار اداره می شد.

بر اساس گمانه زنی ها، ابوالقاسم دلفی مدیرکل فعلی غرب اروپا وزارت امور خارجه به پاریس می رود. در حال حاضر علی آهنی، سفیر ایران در فرانسه است.

دیگر سفارت خانه ایرانی که ماههاست مانند سفارت ایران در عمان، سوئیس و.. بدون سفیر اداره می شود سفارت ایران در دمشق است. با اینکه مسوولین وزارت خارجه تاکید دارند حسین شیخ الاسلام این مسوولیت را بر عهده داشته باشد اما یک مقام عالی اجرایی همچنان اصرار دارد جواد ترک آبادی این سمت را عهده دار باشد. 

سفارت حساس ایران در دمشق از مهرماه و با پایان یافتن ماموریت ۵ ساله محمدرضا رئوف شیبانی، با کاردار اداره می شود، موضوعی که به دلیل اهمیت سوریه به خصوص در مقطع فعلی که روند سیاسی برای حل بحران شتاب یافته، با واکنش منفی بسیاری از کارشناسان و مسئولان مواجه شده است.

در یک ماه گذشته در دو نوبت تعدادی از نمایندگان مجلس در قالب تذکر به وزیر خارجه، علت بازگشت شبانه سفیر ایران در سوریه و نیز تعلل در انتخاب سفیر جایگزین را از ظریف سوال کرده بودند.